به اعتلای کشورمان معتقدیم

۳ عامل آسیب پذیری مغز در برابر زوال عقل

آبتاب «گینال دویوآد»، سرپرست تیم تحقیق و استادیار علوم اعصاب بالینی در دانشگاه آکسفورد به ژنتیک خاصی که ممکن است مغز فرد را کم و بیش آسیب پذیر کند، پی برد. از میان انبوهی از عوامل خطر احتمالی برای زوال عقل، سه مورد در یک تحلیل جدید بسیار برجسته شدند: دیابت، آلودگی هوا و الکل.

به گزارش  مهر به نقل از هلث دی نیوز، محققان بریتانیایی و آمریکایی از اسکن مغز برای تمرکز بر شبکه عصبی استفاده کردند که آنها را “نقطه ضعیف” در مغز نامیدند. این شبکه به عنوان آسیب پذیر در برابر اثرات پیری و همچنین بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون و سایر شرایط شناخته شده است.

«گینال دویوآد»، سرپرست تیم تحقیق و استادیار علوم اعصاب بالینی در دانشگاه آکسفورد، توضیح داد که شبکه عصبی تنها در دوران نوجوانی شروع به رشد می‌کند و در سنین بالا نشانه‌هایی از زوال را نشان می‌دهد.

گروه تحقیق، اسکن‌های مغزی بیش از ۴۰۰۰۰ سالمند را مورد بررسی قرار داد.

دویوآد گفت: «به نظر می‌رسد سه عامل خطر بیشتر از بقیه، شبکه را تضعیف می‌کند.»

وی افزود: «ما می‌دانیم که شکل مناطق مغز در اوایل پیری تخریب می‌شود، و در این مطالعه جدید نشان داده ایم که این قسمت‌های خاص از مغز در معرض دیابت، آلودگی هوای مرتبط با ترافیک و الکل، بیشتر در برابر زوال عقل آسیب پذیر هستند.»

این تیم همچنین به ژنتیک خاصی که ممکن است مغز فرد را کم و بیش آسیب پذیر کند، پی برد.

دویوآد گفت: «چندین تغییر در ژنوم این شبکه مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آنها در مرگ و میر قلبی عروقی، اسکیزوفرنی، آلزایمر و پارکینسون نقش دارند.»

Email
چاپ
آخرین اخبار