به اعتلای کشورمان معتقدیم

سازمان ملل: بازسازی غزه ممکن است ۸۰ سال طول بکشد

آبتاب– گزارشی که پنج‌شنبه سیزدهم اردیبهشت، از سوی سازمان ملل منتشر شد، بیان کرد که اگر روند بازسازی نوار غزه مطابق با روند بازسازی‌ها در درگیری‌های قبلی انجام شود، بازسازی منازل در نوار غزه ممکن است تا قرن آینده طول بکشد.
العربیه نوشت: بمباران اسرائیل علیه نوار غزه که نزدیک به هفت ماه است ادامه دارد، میلیاردها دلار خسارت وارد کرده و بسیاری از ساختمان‌های بتنی مرتفع در این باریکه پرجمعیت فلسطینی را به کوهی از آوارها تبدیل کرده است. در همین راستا، یک مقام سازمان ملل متحد گفت: ویرانی نوار غزه باعث شده که چهره این باریکه به «مانند سطح ماه» تبدیل شود.
بنا بر آمارهای فلسطینی‌ از ابتدای تهاجم نظامی اسرائیل به نوار غزه که در پاسخ به حمله ۷ اکتبر حماس آغاز شد، تاکنون حدود ۸۰,۰۰۰ منزل مسکونی در این باریکه ویران و ده‌ها هزار فلسطینی اغلب زن و کودک، کشته و مجروح شدند.
در این ارزیابی که توسط برنامه توسعه سازمان ملل صادر شد، آمده است که غزه برای بازسازی کامل تمام واحدهای مسکونی ویران شده آن به نزدیک به ۸۰ سال زمان نیاز دارد.
«بهترین سناریوی ممکن»
در ادامه این گزارش آمده است که در بهترین سناریوی ممکن، زمانی که مصالح ساختمانی پنج برابر سریع‌تر از بحران قبلی در سال ۲۰۲۱ تحویل داده شود، این مساله بازسازی تا سال ۲۰۴۰ را ممکن می‌سازد.
ارزیابی برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد (UNDP)، مجموعه‌ای از پیش‌بینی‌ها را در مورد تأثیر اجتماعی و اقتصادی جنگ بر اساس طول مدت درگیری فعلی انجام داد که چندین دهه ادامه رنج و مشقت آوارگان فلسطینی در این‌ باریکه را پیش‌بینی می‌کند.
آخیم اشتاینر، مدیر برنامه توسعه ملل متحد در بیانیه‌ای گفت: «نرخ بی‌سابقه خسارات جانی، ویرانی عظیم و افزایش شدید فقر در چنین مدت کوتاهی منجر به یک بحران جدی توسعه می‌شود که آینده نسل‌های آینده را تهدید می‌کند».
این گزارش حاکی از آن است که در صورت ادامه جنگ به مدت ۹ ماه، پیش‌بینی می‌شود که فقر در میان ساکنان غزه از ۳۸.۸ درصد در پایان سال ۲۰۲۳ به ۶۰.۷ درصد افزایش یابد که بخش بزرگی از طبقه متوسط را به زیر خط فقر خواهد کشاند.
Email
چاپ
آخرین اخبار