به اعتلای کشورمان معتقدیم

رویترز: قطر ممکن است دفتر سیاسی حماس در دوحه را ببندد

آبتاب نشریه واشنگتن پست روز جمعه ۳ ماه مه (۱۴ اردیبهشت) با انتشار گزارشی به نقل از یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، نوشته بود که آمریکا از قطر خواسته است “در صورتی که حماس به رد توافق‌ آتش‌بس با اسرائیل ادامه دهد، این گروه را اخراج کند”.
به گزارش انتخاب، خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که قطر ممکن است در چارچوب سیاست بازنگری در نقش خود در مناقشه خاورمیانه به عنوان میانجی، دفتر سیاسی سازمان حماس در دوحه را ببندد.
آنگونه که این منبع خبری به رویترز گفته است، دوحه در حال بررسی این موضوع است که آیا به حماس اجازه ادامه فعالیت دفتر سیاسی خود در قطر را بدهد یا خیر.
این منبع افزوده است، قطر در حال بررسی گسترده‌تر در خصوص تغییر در سیاست خود است و از جمله این موضوع را بررسی می‌کند که فراتر از این اساسا نقش خود به عنوان میانجی در مناقشه ۷ ماه گذشته میان اسرائیل و حماس را ادامه دهد یا نه.
قطر ماه گذشته اعلام کرده بود که در حال ارزیابی مجدد نقش خود به عنوان میانجی در مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل و حماس است. این مقام سیاسی که نخواست نامش فاش شود همچنین به رویترز گفته است، “اگر قرار باشد قطر میانجیگری نکند، این کشور دلیلی برای باز نگه داشتن دفتر سیاسی [حماس در قطر] نمی‌بینند. از این رو، این بخشی از [سیاست] ارزیابی مجدد است”.
در عین حال، منبع رویترز نسبت به این موضوع که در صورت بسته شدن دفتر حماس، آیا این گروه باید قطر را ترک کند یا نه، اظهار بی‌اطلاعی کرده است.
با این حال، این مقام سیاسی به رویترز گفت که تصمیم قطر تحت تاثیر نحوه عمل اسرائیل و حماس در جریان مذاکرات جاری قرار خواهد داشت.
قطر از سال ۲۰۱۲ تا کنون به عنوان بخشی از توافق خود با ایالات متحده، میزبان رهبران سیاسی حماس بوده است.
اسماعیل هنیه، رهبر این گروه در دوحه زندگی می‌کند و از زمان حمله  حماس به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، بارها به خارج از این کشور از جمله به ترکیه سفر کرده است.
قطر یکی از کشورهای بانفوذ خلیج فارس محسوب می‌شود که از سوی واشنگتن به عنوان متحد اصلی غیر ناتو معرفی شده است.
دوحه از ۷ اکتبر به این سو به دلیل روابط خود با حماس، با انتقادهایی از سوی ایالات متحده و اسرائیل روبرو بوده است.
Email
چاپ
آخرین اخبار