به اعتلای کشورمان معتقدیم

هزینه ۵۰۰ دلاری خدمات بهداشتی و درمانی ایران برای هر مهاجر افغانستانی، تنها در ازای ۱۰ دلار کمک سازمان ملل!

آبتاب، دکتر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران در یک نشست خبری برای بیان دست‌آوردهای ۲۲ ماهه این وزارت در دولت مردمی آیت الله رئیسی حاضر شد و ضمن تشریح دست آوردهای قابل توجه این وزارتخانه، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
ایشان در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدای افغان (آوا)، از هزینه ۵۰۰ دلاری برای اتباع و مهاجرین افغانستانی در این کشور در بخش‌های بهداشتی و درمانی خبر داد و گفت که در مقابل، به ازای هر نفر تنها ۱۰ دلار کمک هزینه از سوی کمیساری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان پرداخت می‌شود. دکتر عین‌اللهی بر بیمه شدن گسترده اتباع و مهاجرین افغانستانی در ایران جهت دریافت خدمات بهداشتی و درمانی و همچنین، ضرورت بازگشت دکتران / پزشکان افغانستانی برای خدمت به مردم در داخل کشور خودشان تأکید کرد.

پایگاه خبری آبتاب (WWW.ABTAAB.IR):

به گزارش آوا، در این نشست سوالاتی در مورد اینکه وزارت بهداشت ایران چه خدماتی را برای نزدیک به ۵ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران ارائه میکند، برای این خدمات چه مقدار هزینه میکند و چه مقدار کمک از مجامع بین المللی دریافت میکند؟ مطرح شد.

خبرنگار آوا در مورد مشکلات مهاجرین افغانستانی در ایران در حوزه بهداشت و درمان که با مسائلی نظیر هزینه های بالای درمان و نداشتن بیمه، بیماران خاص، داروهای کمیاب، پیوند عضو، اهدای خون و همچنین، بی سرنوشتی فارغ التحصیلان افغانستانی در دانشگاه های ایران برای کار در این کشور پرسید.
سوال دیگر خبرنگار آوا در مورد افزایش همکاری های بهداشتی و درمانی با افغانستان بود که بر اساس آن، شفاخانه امام خمینی (ره) در مرکز ولایت بامیان در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است.
دکتر عین‌اللهی در پاسخ به این سوالات گفت که اولین وزارتخانه ای در ایران بودند که با آغوش باز وزیر صحت عامه/ بهداشت افغانستان و هیئت همراه را پذیرفتند که سه بار به تهران آمده و از مراکز بهداشتی و درمانی ایران بازدید کردند.
وی در ادامه با بیان این‌که “افتخار میکنیم از مهمانان کشور عزیز افغانستان پذیرایی بکنیم”، بر ضرورت هماهنگی بیشتر بین این وزارت و وزارت بهداشت افغانستان تأکید کرد که البته در دو سال گذشته، به دلیل وضعیتی که در کشور وجود داشته، این هماهنگی‌ها کم بوده است.
وزیر بهداشت ایران از سفر احتمالی خود به افغانستان خبر داد. وی در حوزه ارائه خدمات بهداشتی و درمان به حدود ۵ میلیون مهاجر در ایران گفت: ما همان خدماتی که به شهروندان ایرانی داده میشود، به عزیزان افغانستانی هم داده‌ایم.


اما دکتر عین اللهی در مورد هزینه‌های این خدمات بر دوش دولت ایران گفت: “کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان به ازای خدمت ارائه شده به هر شهروند افغانستان، تنها ۱۰ دلار پول پرداخت میکند، در حالیکه ما حداقل ۵۰۰ دار هزینه میکنیم”.
البته به گفته وی، آن‌ها به خصوص در مناطق مرزی مثل سیستان و بلوچستان کمکهای انسان دوستانه از جمله برای بیماریهای مزمن انجام میدهند، ولی هنوز یک متولی/ حامی خاصی برای این کار وجود دارد و ایران مصارف خود را به عنوان کمک انجام میدهد، حتی در بحث بیمه خدمات درمانی/ بیمه سلامت ایران که تا حدی مصارف را قبول میکند.
وزیر بهداشت ایران خطاب به مهاجرین افغانستانی که در ایران حضور دارند، پیشنهاد کرد که برای خود بیمه درست کنند، یک مبلغ کمی را ماهانه پرداخت نموده و آن‌ها نیز کمک میکنند، ولی در حال حاضر هیچ چیزی وجود ندارد، ولی لازم است بیمه برای این مهاجرین درست شود.
وی در ادامه به بعد آموزش دانشجویان افغانستان در رشته های علوم پزشکی در ایران اشاره کرد و گفت، با توجه به این که خیلی از نیروهای افغانستانی استعدادهای خوبی داشته، و توانستند تخصص بگیرند، از طرف جمهوری اسلامی ایران در آموزش این نیروها خیلی خوب عمل شده، ولی مشکلی که وجود دارد، این است که این‌ها باید در افغانستان جذب شوند.

دکتر عین اللهی ادامه داد، فارغ التحصیلان افغانستانی رشته های علوم پزشکی در ایران از وزارت بهداشت این کشور درخواست اشتغال به کار در ایران دارند، اما وی تأکید کرد: وقتی این‌ها آمدند اینجا و تحصیل کردند، بهتر است که بروند به خود افغانستان و در آنجا خدمت کنند. مثل بیمارستان بامیان، بیمارستانهای زیادی در افغانستان وجود دارد که نیاز به نیروی تحصیل کرده دارد، منتهی دولت مستقر در افغانستان هم از این متخصصین حمایت کرده، آن‌ها را از نظر مالی تأمین کند تا بتوانند بگردند و به مردم‌شان خدمت کنند.
وی در پایان تصریح نمود: تا آنجا که در حد امکانات ما بوده، سعی کردیم از مهمان‌های خودمان پذیرایی کنیم. این در حالی است که بخش اعظم نشست خبری وزیر بهداشت ایران به دست آوردهای قابل توجه این وزارت در دوره ۲۲ ماهه خدمت در دولت مردمی آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهوری اسلامی ایران اختصاص داشت که تفاوت های فاحشی نسبت به دوره ماقبل خود دارد.
به عنوان مثال، این وزارت توانسته در ۲۲ ماه گذشته بیش از ۱۵ هزار و ۳۹۹ تخت جدید بیمارستانی به ظرفیت تخت‌های قبلی اضافه کند و ۱۰۳ مرکز جدید درمانی و ۲۰۰۰ پروژه بهداشتی در مناطق محروم ایران افتتاح شود.
در دست آوردی دیگر، این وزارت پوشش بیمه ای کاملا رایگان برای بیش از ۱۲ میلیون نفر از جمعیت ایران فراهم کرده است. همچنین، مجوز استخدام ۲۵ هزار کارمند جدید را در مراکز بهداشتی و درمانی سراسر این کشور دریافت نموده است.
دکتر عین اللهی خاطرنشان کرد که به لحاظ ظرفیت های علمی و تجهیزاتی، رتبه جهانی این کشور از جایگاه ۱۶ به ۱۵ ارتقا پیدا کرده و همچنین توانسته رتبه نخست را در بین کشورهای منطقه داشته باشد.
وی با اشاره به انجام ۱۶۰ میلیون دوز واکسن کرونا در این کشور، گفت که ۲.۵ میلیون تبعه خارجی از جمله مهاجرین افغانستانی نیز به صورت رایگان در ایران واکسن کرونا دریافته کرده اند.
قرار است با کمک و حمایت مستقیم جمهوری اسلامی ایران، شفاخانه بزرگ امام خمینی (ره) در مرکز ولایت بامیان به زودی افتتاح شود.

Email
چاپ