به اعتلای کشورمان معتقدیم

ماده مخدر حشیش و بازار اروپا

     دکتر فاطمه مهسا کارآموزیان

حشیش یک ماده مخدر از پایه گیاهی است، بخش اصلی ماده روانگردان شامل تتراهیدروکانابینول به انگلیسی (Tetrahydrocannabinol)   است. شاهدانه را در اکثر نقاط دنیا حتی در داخل خانه و در مکانهایی که به نور و آب کافی دسترسی باشد، میتوان کاشت و به همین دلیل است که این ماده مخدر غیرقانونی به طور گسترده در جهان تولید شده است. از کشت شاهدانه معمولاً دو محصول مجزا تولید می شود که  از برگ شاهدانه، ماری جوآنا  و از رزین آن حشیش به دست می آید. حشیش از خشک کردن گل آذین گیاه شاهدانه به دست می آید و ماری جوانا عصاره گیاهی فرآوری شده ای است که به صورت بلوک های فشرده در می آید. محتوای کانابینوئیدها در گیاه شاهدانه، از جمله: تتراهیدروکانابینول (THC)، به طور عمده بسته به نوع ژنتیک واریته، محیط رشد، روش کشت، روش فرآوری، نوع بسته بندی، نحوه حمل و نقل، روش ذخیره سازی و شادابی گیاه متفاوت است.حشیش در واقع، صمغی است که از گل، برگ و ساقه گیاه شاهدانه یا کانابیس بدست می‌آید. گیاه شاهدانه اغلب در مناطق گرمسیری رشد می‌کند و از دو نوع شاهدانه ماده و نر تشکیل شده است. زمانی که رشد گیاه کامل شده و گل می‌دهد برگ‌های آن دارای غده‌هایی است که پر از صمغ است که حشیش از آن حاصل می‌شود. این صمغ دارای ماده تتراهیدروکانابینول است. حشیش دارای بیشترین مقدار THC است. دانشمندان دفع آهسته THC را عامل اصلی اعتیادآور بودن حشیش می‌دانند. لازم به ذکر است که به مرور زمان، تلاش برای تولید گیاهانی با هدف افزایش میزان مواد روانگردان منجر به گزینش اولویتهایی در میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان شده است. به طور عمده روش اصلاح انتخابی بر حصول مقادیر بالای تتراهیدروکانابینول متمرکز است. صمغی که از گیاه شاهدانه بدست می‌آید را جمع آوری می کنند و به شکل‌های مختلف مانند توپی، چهارگوش و یا به شکل سیگاری فشرده می‌کنند تا حشیش درست شود. روش دیگر ساخت حشیش به صورت قطعات تقریباً چهارگوش روغنی است که برای ساخت آن ماده نشئگی‌آور شاهدانه، تتراهیدروکانابینول یا THC تغلیظ می‌شود. در واقع، روغن حشیش عصاره گیاه شاهدانه است که با نام‌های موم، BHO، روغن عسل شناخته می‌شود. بر اساس گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد،  به نظر می رسد که در سطح جهانی، حشیش برای فروش در بازارهای داخلی و نه برای صادرات به خارج از منطقه تولید می شود. بنابراین، احتمال اینکه کشت شاهدانه و تولید حشیش توسط مسئولین دولتی به عنوان قاچاق رهگیری شود، بسیار کم است؛ در مقابل به نظر می رسد که رزین گیاه شاهدانه تا حد زیادی برای صادرات تولید می شود (UNODC, 2006).     

حشیش متداولترین ماده مخدر غیر قانونی جهان به شمار می‌رود که منشا اصلی آن به کشور مراکش برمی‌گردد. طبق نظریه سازمان اجرایی قانون مواد مخدر آمریکا ۱۴۰ میلیون نفر در دنیا این ماده مخدر را مصرف می‌کنند و به آن اعتیاد دارند. این ماده مخدر در زبان فارسی با نام های بنگ، منگ یا چرس شناخته می‌شود. متأسفانه باورهای غلطی مبنی بر عدم اعتیاد آور بودن حشیش در جامعه رایج شده است و برخی افراد برای برطرف کردن استرس یا فرار از مشکلات روزمره به حشیش پناه می‌برند و خود را در نشئگی، سرخوشی و رخوت آن غرق می‌کند در حالی که باید بدانند این ماده اعتیادآور است و عوارض زیادی روی جسم و روان آن‌ها بر جای خواهد گذاشت. 

روشهای کشت گیاه شاهدانه عبارتند از:

۱- کشت گلخانه ای (کشت در فضای سرپوشیده) و اصلاح گیاه به طور انتخابی که منجر به تولید گیاهانی میشود که مقاوم تر هستند و دوره رشد کوتاهتر با عملکرد بالاتر دارند. کشت در فضای سرپوشیده انواع مختلفی دارد که از مقیاس کوچک در محدوده خانه گرفته تا عملیاتهای حرفه ای که توسط شبکه های جنایی در فضایی صنعتی، انجام می شود. عواملی که شرایط رشد مطلوب را تحت کنترل دارند شامل نور، گرما، تراکم بوته و کنترل آفات هستند که بر عملکرد سالیانه تأثیر می گذارند و اجازه می دهند که ۴ تا ۶ چین برداشت در طول سال انجام گیرد. به گزارش مرکز کنترل مواد مخدر اروپا و به استناد آنالیز داده های سال ۲۰۱۲ در اروپا، در دو سوم کشورهای اروپایی حشیش به عنوان یک فرآورده گیاهی مطرح است که حدود ۹۰ درصد بازارهای حشیش را کشورهای بلغارستان، جمهوری چک، یونان، لیتوانی، لوکزامبورگ، مجارستان، لهستان، اسلوونی، اسلواکی و کرواسی تشکیل می دهند. کشت شاهدانه در فضای سرپوشیده مزایایی برای تولیدکننده حشیش دارد که عبارتند از: کاهش خطر شناسایی، حصول حداکثر عملکرد با کنترل شرایط کشت، بذرگیری و اصلاح واریته با قابلیت تولید بالا؛ به طوریکه در مجموع براساس شواهد مرکز کنترل مواد مخدر اروپا کشت در فضای سرپوشیده به عنوان یک روش برتر گزارش شده است (EMCDDA, 2012). طبق گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، یکی از روشهای کشت گیاه شاهدانه در فضای سرپوشیده، کشت هیدروپونیک است -در روش کشت هیدروپونیک گیاه به جای کاشته شدن در خاک، در محیط مایع غنی شده از مواد معدنی لازم برای رشدش کاشته می شود- که کاربرد این روش به دلیل نیاز به هزینه و سطح تخصص بالا بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرد (UNODC, 2010).  

۲- کشت مزرعه ای (کشت در فضای باز)، کشت موفق شاهدانه در فضای باز بستگی به طول مدت تابش نور خورشید به طور روزانه در طول دوران کاشت دارد. طبق گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، گیاه شاهدانه در فضای باز می تواند به صورت یک محصول تک کشتی و یا در کنار گیاهانی مانند ذرت کاشته شود که سالیانه به صورت یک یا دوچین برداشت آن انجام می گیرد. عواملی مانند: واریته گیاه شاهدانه، نحوه کاشت،  تراکم بوته، نوع آبیاری به صورت کشت آبی یا دیم، میزان اسیدیته یا قلیایی بودن خاک و در نهایت، نوع اقلیم و شرایط آب و هوایی همگی بر عملکرد گیاه شاهدانه در فضای باز تأثیر می گذارند. برداشت گیاه شاهدانه با قطع پایه انجام می شود و پس از آن با آویزان کردن گیاه یا چیدن آن بر روی قفسه در محیطی که رطوبت آن کم باشد، خشک می کنند که بطور کلی فرآیند خشک کردن گیاه دو هفته طول می کشد. وقتی گیاه شاهدانه خشک شد، برگها و ساقه ها به صورت دستی یا با دستگاه حذف می شوند و از گل آذین جدا می شوند. معمولاً جوانه هایی که از گیاه جدا شده اند در بازار به فروش می رسند. گل های ماده بازار پسندی بهتری دارند. برگ ها و ساقه های جدا شده، ممکن است دور ریخته شوند و یا بصورت ترکیب با رزین شاهدانه با محتوای بالای تتراهیدروکانابینول پردازش شوند. در تولید رزین شاهدانه از دو روش مالش با دست و غربالگری استفاده میشود که از هر دوی این روشها برای بیرون راندن غده های کرکی استفاده می شود، در نتیجه پودری که میزان تتراهیدروکانابینول  بالایی دارد؛ به دست می آید. گزارش شده است که از روش غربالگری رزین بیشتری نسبت به روش دستی به دست می آید. قابل ذکر است که از روش غربالگری برای تولید رزین در افغانستان و مراکش استفاده می شود (UNODC, 2006). به گزارش مرکز کنترل مواد مخدر اروپا در کشورهای بلغارستان، دانمارک، استونی، یونان، ایتالیا، پرتغال، کرواسی و اسلوونی، حشیش عمدتاً در فضای باز کشت می شود (EMCDDA, 2012).

باید گفت که حشیش پرمصرفترین ماده مخدر در سطح جهان است. کشورهایی که کشت شاهدانه در آنها مجاز است، برای تأمین بازارهای داخلی خود در حال گسترش کشت این گیاه و افزایش تولید حشیش هستند. برای مثال، بر پایه  گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد تخمین زده شده است که در ۱۲۲ کشور شاهد کشت گسترده و غیر قانونی گیاه شاهدانه بوده ایم که هم به صورت گلخانه ای و هم در فضای باز کشت شده اند. هرچند برآورد میزان تولید حشیش در سراسر جهان کاری بسیار دشوار است، اگرچه غیرممکن نیست (UNODC, 2008). 

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد گزارش کزده است که یکی از بزرگترین بازارهای مصرف جهان برای حشیش اروپاست که این بازار بطور عمده از مراکش تغذیه می شود. در واقع، می توان گفت که اروپا یکی از بزرگترین بازارهای مصرف جهان برای رزین شاهدانه است. کشورهای اصلی تولید کننده حشیش شامل مناطق شمال آفریقا، افغانستان، مراکش، لبنان، نپال و هند گزارش شده اند. بنظر می رسد که افغانستان در حال تبدیل شدن به یک کشور پیشرو در کشت حشیش است. ظاهراً مراکش از نظر تولید رزین شاهدانه از سایر کشورها پیشی گرفته است، اگر چه لازم است آنرا با احتیاط بیان کنیم (UNODC, 2012). همچنین، رزین شاهدانه که در مراکش تولید شده است، متفاوت از محصول رزینی است که در افغانستان تولید می شود و قدرت کمتری دارد (UNODC, 2010). 

براساس آنالیز داده های مرکز کنترل مواد مخدر اروپا پنج منطقه در جهان به عنوان منبع اصلی واردات حشیش به بازارهای اروپا شناسایی شده اند که سه منطقه اول شامل شمال آفریقا (مراکش)، جنوب غرب آسیا (افغانستان) و شرق میانه (لبنان) هستند که عرضه رزین حشیش را به عهده دارند؛ و دو منطقه باقی مانده که عبارتند از: منطقه بالکان (آلبانی) و کشورهای جنوب صحرای آفریقا (آفریقای جنوبی) که جزو مهمترین تولیدکننده های گیاه شاهدانه هستند. به نظر می رسد که تولید حشیش در سراسر اروپا گسترش یافته است، هر ۲۹ کشور اروپایی سطحی از کشت شاهدانه را در داخل کشورشان گزارش کرده اند. با توجه به اینکه میزان کشف و ضبط حشیش به عنوان شاخص میزان کشت داخلی شاهدانه در هر کشور در نظر گرفته می شود و از آنجا که میزان کشف گیاه شاهدانه در اروپا در ۱۰ سال گذشته افزایش داشته است؛ بنابراین می توان گفت که میزان کشت گیاه شاهدانه افزایش داشته است (EMCDDA, 2012). اسپانیا بزرگترین آمار کشف و ضبط حشیش را در اروپا و در سراسر جهان، در حدود ۳۴ درصد از کل مقادیر کشف و ضبط در سرتاسر جهان داشته است (UNODC, 2012). 

مصرف حشیش در اروپا در حال افزایش است. مطالعات نشان داده است که از هر ۱۰ بزرگسال یک نفر حتی به عنوان تفریح در برخی از کشورهای اتحادیه اروپا از آن استفاده کرده است. علاوه بر این، دولت‌ها به طور فزاینده‌ای تلاش می کنند تا مصرف حشیش قانونی شود. با این حال، تغییر در دیدگاه مصرف حشیش در حال گسترش در سرتاسر قاره اروپا دیده می‌شود، زیرا دولت‌های بیشتر موافق با جرم‌زداییاز مصرف آن هستند و تعداد انگشت شماری از کشورها برای قانونی‌سازی کامل آن تلاش می‌کنند. این قانون در هر کشوری با کشور دیگر متفاوت است، به عنوان مثال مصرف حشیش در هلند آزاد است در حالی که در ایتالیا از حشیشی می توان به طور قانونی استفاده کرد که دارای THC پایین باشد. مصرف کنندگان، معمولاً فروشندگانی را که مورد اعتماد هستند برای خرید امن انتخاب می کنند. همچنین، در شبکه های مجازی مانند WhatsApp و Telegram نیز نمایندگی‌هایی برای فروش قانونی وجود دارد. به عنوان یک قانون، هر کسی که درخواست پرداختی به غیر از پول نقد هنگام تحویل (پیش‌پرداخت، استفاده از ارز دیجیتال یا هر نوع کارت پیش‌پرداخت) دارد، معمولاً کلاهبردار است. مانند هر جای دیگری در جهان، فروشندگانی که در فضاهای عمومی به گردشگران حشیش می فروشند، همیشه مبلغ بیشتری برای مقادیر کمتر دریافت می کنند و خطر حشیش آغشته به مواد خطرناک نیز وجود دارد. دسترسی آسان به حشیش در برخی کشور اتحادیه اروپا، آن کشورها را برای گردشگران محبوب کرده است. در زیر قوانین مربوط به چند کشور که برگرفته از قوانین مصرف شاهدانه در اتحادیه اروپاست، بررسی شده که بدین شرح می باشند.

     بلژیک: دولت بلژیک در سال ۲۰۰۱، به پیگرد قانونی افرادی که گیاه شاهدانه را برای استفاده شخصی می کارند پایان داد. در سال ۲۰۰۳، شاهدانه با مجموعه ای از دستورالعمل های خاص در مورد استفاده از آن، از سایر مواد مخدر جدا شد. این دستورالعمل‌های جدید جرم‌زدایی به این معنی بودند که مصرف کنندگان حشیش مزاحم عمومی محسوب نمی شدند و تحت پیگرد قانونی قرار نمی گرفتند. این قانون در سال ۲۰۱۵ تغییر کرد، زمانی که استفاده از حشیش در جوانان بلژیکی افزابش پیدا کرد. طبق قانون جدید خرید بیش از سه گرم در روز جرم محسوب می شد. با این حال، در همان سال، محصولات دارویی شاهدانه مانند Sativex برای شرایط خاص در داروخانه ها در دسترس افراد قرار گرفت. کشت و مصرف شخصی یک گیاه شاهدانه برای هر فرد از سال ۲۰۱۹ قانونی شده است. با این حال، مصرف یا فروش آن هنوز به طور کلی غیرقانونی است. مصرف حشیش در نزدیکی مدارس تخلف بوده و به طور جدی با آن برخورد می شود و فروشندگان با جریمه های ۸۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰۰ یورویی (تقریباً ۹۰۰۰ تا ۹۰۰۰۰۰ دلار) و سه ماه تا یک سال زندان مواجه شوند.

    جمهوری چک: اگرچه مصرف حشیش در جمهوری چک غیرقانونی است ولی مصرف آن برای اهداف دارویی قانونی می باشد. در حال حاضر، افراد می توانند با نسخه پزشکان متخصص تا ۱۸۰ گرم شاهدانه خشک در هر ماه (تقریباً ۶ گرم در روز) دریافت کنند. به طور کلی، مصرف حشیش در ملاء عام منعی ندارد، به شرطی که با ملاحظه و محتاط باشید. با این حال، اگر با افسر پلیس روبرو شوید، ممکن است (۶۸۸ دلار) جریمه شوید و البته گاهاً مبلغ جریمه کمتر است. همراه داشتن مقادیر بیش از ده گرم حشیش جرم محسوب می شود و برای متخلف کیفر قانونی در نظر گرفته می شوند. مجرمان کودک -افراد زیر ۱۸ سال- ممکن است به یک سال زندان محکوم شوند، اما قاچاقچیان حشیش بین ۲ تا ۱۸ سال محکوم می شوند.

    دانمارک: استعمال تفریحی حشیش در دانمارک غیرقانونی است، اما از سال ۲۰۱۱ استفاده پزشکی آن مجاز بوده است؛ اگرچه نسخه های پزشکان معمولاً فقط برای از بین بردن درد، حالت تهوع و سفتی عضلات در بیماران مبتلا به سرطان یا مولتیپل اسکلروزیس تجویز می شوند. اگرچه استعمال حشیش در برخی مکانهای عمومی آزاد است، اما گشت های پلیس حتی در این مناطق هم ممکن است افراد را تا ۸۰ دلار جریمه کنند. 

    فرانسه: فرانسه یکی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین مصرف حشیش در اروپا را دارد. همراه داشتن، کشت شاهدانه، فروش یا توزیع حشیش غیرقانونی است. اولین آزمایشات برای استفاده پزشکی در فرانسه در اواسط سال ۲۰۲۱ آغاز شده است. بر اساس برخی گزارش ها، فرانسه یکی از بالاترین نرخ های مصرف حشیش در اتحادیه اروپا را دارد. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، قاطعانه مخالف قانونی کردن هر نوع آن است. مجازات حمل، فروش و استفاده از آن شامل جزای نقدی و حبس است. به طور کلی، باید بدانید که حشیش به هر شکلی در فرانسه غیرقانونی است.

    آلمان: در حال حاضر، استفاده تفریحی حشیش در آلمان غیرقانونی است. اگر فردی به شدت بیمار شده باشد و هیچ جایگزین درمانی دیگری نداشته باشد، ممکن است نسخه ای برای دریافت حشیش دارویی برای او از سوی پزشک متخصص داده شود. با وجود این، برلین مملو از بسیاری از جوانان لیبرال است که به طور دائم حشیش مصرف می‌کنند، و اغلب می‌توانید آنان را در ماه‌های گرم‌تر و در پارک‌ها با گروه‌هایی از دوستانی که سیگار می‌کشند و آبجو می‌نوشند، پیدا کنید. این افراد اگر مشکلی ایجاد نکنند، پلیس کاری به آنان ندارد. در حال حاضر و به طور کلی، استفاده تفریحی حشیش در آلمان غیرقانونی است، با این حال، افرادی که با مقادیر کمی حشیش گرفتار پلیس می شوند، اگر محتاطانه عمل نمایند و مزاحمت عمومی نکرده باشند، ممکن است تحت پیگرد قانونی قرار نگیرند. مقدار جریمه در هر شهری متفاوت است. 

    ایتالیا: در حالی که استفاده از حشیش تفریحی در ایتالیا غیرقانونی است، قانون ۷۹ که در سال ۲۰۱۴ تصویب شد، حشیش را به عنوان یک ماده مخدر کم خطر و غیرقانونی طبقه بندی کرد. حشیش دارویی در سال ۲۰۱۳ در ایتالیا قانونی شد، پزشکان می توانند برای افرادی که از دردهای مزمن و بیماری هایی مانند سرطان، مولتیپل اسکلروزیس و سندرم تورت رنج می برند، حشیش تجویز کنند. وزارت بهداشت ایتالیا تنها در سال ۲۰۲۱ به اولین شرکت ایتالیایی، Bio Hemp Farming، اجازه کشت حشیش دارویی را داد. به همراه داشتن حداکثر ۱.۵ گرم حشیش جرم محسوب نمی شود. اگر چه افراد تحت پیگرد قانونی قرار نخواهند گرفت، اما بسته به خلق و خوی افسر پلیسی که آنها را دستگیر می کند، قانون به طرق مختلف اجرا می شود. برخی ممکن است به فرد اخطار دهند یا مواد را ضبط کنند، برخی ممکن است شخص را جریمه کنند و برخی نیز ممکن است پاسپورت یا گواهینامه رانندگی وی را توقیف کنند. هر کسی که در حال فروش حشیش گرفتار شود ممکن است تا ۷۵۰۰۰ یورو (حدود ۸۵۰۰۰ دلار) جریمه دریافت شود.

    نروژ: اگرچه مصرف حشیش کاملاً قانونی نیست، اما در سال ۲۰۱۷ توسط پارلمان نروژ جرم‌زدایی شد. تغییر دیدگاه در مورد مصرف حشیش به این معنی است که افرادی که مقادیر مصرف شخصی خود را به همراه دارند، اولویت پلیس نیستند. اقدامات برای تسهیل بیشتر قوانین حشیش با مخالفت احزاب سیاسی محافظه کار نروژ روبرو شده است. در سال ۲۰۱۸، آژانس دارویی نروژ استفاده از Sativex را به عنوان داروی درمانی در شرایطی که نمی‌توان جایگزینی برای آن تعریف کرد، مجاز دانست. استفاده تفریحی حشیش در نروژ قانونی نیست و افرادی که کمتر از ۱۵ گرم دارند ممکن است تا ۱۵۰۰ NOK (تقریباً ۲۵۰۰ دلار) جریمه شوند. کشت حشیش هنوز به شدت غیرقانونی است. افرادی که دستگیر می شوند ممکن است به قصد توزیع متهم شوند و با جریمه نقدی و مجازات حبس تا دو سال روبرو شوند.

    پرتغال: پرتغال پیشگام مجموعه جدیدی از قوانین مترقی در سال ۲۰۲۱ بود که شامل جرم زدایی از همه مواد غیرقانونی برای استفاده شخصی است. در حالی که حشیش تفریحی هنوز غیرقانونی است، دولت پرتغال فهمید که سوء مصرف مواد یک علامت است و نه یک بیماری همه گیر. با تشویق افرادی که حشبش به همراه داشتند برای حضور در مراکز توانبخشی، و ارائه خدمات حمایتی به جای حبس، مصرف کلی مواد مخدر در سراسر کشور کاهش یافت. حشیش دارویی در سال ۲۰۱۸ قانونی شد، اما در درجه اول برای کسانی که شرایط جدی دارند در دسترس است، جایی که درمان‌های مرسوم بیشتر کار نمی‌کنند. در پرتغال، اگر برای اولین بار با کمتر از مقداری که برای ۱۰ روز در نظر گرفته می شود گرفتار شوید، معمولاً هیچ مجازات مدنی به شما تعلق نمی گیرد. در صورت تکرار جرم، فرد توسط کارشناسان حقوقی، متخصصان پزشکی و مددکاران اجتماعی ارزیابی شوند تا مشخص شود که آیا درمان اعتیاد آنان ضروری است یا خیر؟ کسانی که بیش از ۲۵ گرم حشیش در اختیار دارند، ممکن است به قصد توزیع متهم شوند و با مجازات جدی روبرو شوند.

    اسپانیا: اسپانیا به اندازه کشورهایی مانند ایالات متحده یا کانادا با مصرف و فروش شاهدانه باز نیست، اما همچنین در میان ملایم ترین کشورهای اروپا – به ویژه در جنوب اسپانیا – قرار دارد. استفاده خصوصی از حشیش در اقامتگاه ها و کلوپ ها مجاز است و ساکنین می توانند تا دو گیاه پرورش دهند یا در یک باشگاه مصرف در بارسلون یا جاهای دیگر عضو شوند. با این اوصاف، گشت و گذار در کلوپ‌های حشیش در اسپانیا می‌تواند مشکلات خاص خود را برای گردشگران داشته باشد. در اسپانیا، قاچاق یا فروش حشیش غیرقانونی است و افراد جریمه و یا زندانی می شوند.

  سوئیس: در حالی که سوئیس جزو اتحادیه اروپا نیست، هنوز یک کشور اروپای مرکزی با قوانین امیدوارکننده حشیش است. در حال حاضر، حشیش در سوئیس غیرقانونی است، اما قانونی که از سال ۲۰۱۲ شروع شد، داشتن مقادیر کمی حشیش را برای استفاده شخصی غیرقانونی کرد. هر کسی که با مقدار کافی برای توزیع دستگیر می شد، همچنان می توانست با محکومیت های جدی تری روبرو شود. مصرف حشیش دارویی برای کسانی که از مولتیپل اسکلروزیس یا پاراپلژی رنج می برند قانونی است، اما فقط به شکل Sativex. در اکتبر ۲۰۲۱، پس از بررسی یک کمیسیون پارلمانی در مورد استفاده تفریحی، برنامه‌های جدیدی برای قانونی کردن استفاده تفریحی حشیش اعلام شد. این که آیا این قانون در سال ۲۰۲۲ تصویب خواهد شد و اگر چنین است، چه مقدار گرم و گیاه در محدوده قانونی جدید خواهد بود باید دید. در سوئیس، اگر با کمتر از ۱۰ گرم حشیش گرفتار شوید، اینطور تلقی می شود که برای استفاده شخصی است و باید ۱۰۰ CHF (108 دلار) جریمه بپردازید. متخلفان با سابقه یا افرادی که تا چهار کیلوگرم دستگیر می شوند، باید جریمه های بالاتری را که بر اساس درآمد ماهانه آنان محاسبه می شود، بپردازند. بیش از چهار کیلوگرم قاچاق محسوب می شود که مجازات آن تا سه سال زندان است.

 

 

 

Email
چاپ
آخرین اخبار