به اعتلای کشورمان معتقدیم

پیشگیری از خودکشی در جوانان

     ترجمه از دکتر فاطمه مهسا کارآموزیان

در یک مطالعه نشان داده شد که بیکاری باعث ۴۵۰۰۰ خودکشی در یک سال و در سرتاسر جهان بوده است. طبق این تحقیق نیاز است تا استراتژی های پیشگیری از خودکشی در کشورهایی که تحت تأثیر رکود اقتصادی هستند، در مورد افرادی که شغل خود را از دست داده اند؛ اجرا شوند. براساس این تحقیق، بحران اقتصادی موجب افزایش مرگ و میر به صورت خودکشی در جامعه بوده است. این تحقیق در «مجله روانپزشکی لانست » به چاپ رسیده است.

نویسندگان این پژوهش می گویند که بر اساس یافته های آنان نیاز است که استراتژیهای پیشگیری از خودکشی در جوامعی که تحت تأثیر رکود اقتصادی قرار گرفته اند و به ویژه در مورد افرادی که شغل خود را از دست داده اند، اجراء شوند. آنها دریافتند که در شرایط مشابه، خودکشی در میان افرادی که شغل خود را از دست داده اند، بیش از سایرین است. به گفته ی یکی از نویسندگان، دکتر کارلوس نورت؛ خودکشی در این افراد نه تنها به دلیل از دست دادن شغل، بلکه به دلیل شرایط بی ثبات و پر از تنشی که این افراد قبل از بیکار شدن تجربه می کنند؛ اتفاق می افتد.

یافته ها نشان می دهند که آمار خودکشی شش ماه قبل از افزایش نرخ بیکاری، افزایش داشته است. افزایش غیرمنتظره نرخ بیکاری ممکن است موجب ترس و ناامنی در این کشورها شده و موجبات شروع بحران را فراهم کند.

خودکشی در هر سال و در ۶۳ کشور از قرقیزستان تا ژاپن، روسیه، رومانی، دانمارک، آلمان، انگلستان، مکزیک، کانادا و ایالات متحده به دلیل بیکاری بوده است. افزایش غیرمنتظره نرخ بیکاری در این کشورها عامل ایجاد ترس و ناامنی قبل از شروع بحران بوده است. در این تحقیق نشان داده شد که زنان و مردان به طور مساوی آسیب پذیر بوده اند. دکتر نورت، گفت که دولت می تواند خطر وقوع خودکشی را با سرمایه گذاری در سیاستهای فعال بازار کار که موجب ایجاد اشتغال زایی و کاهش نرخ بیکاری می شود را کاهش دهد.

در یک گزارش چاپی در مجله «روجر وب» و «کاپور ناونیت»، از دانشگاه منچستر در انگلستان؛ هشدار داده شده است که خودکشی ناشی از رکود اقتصاد جهانی تحت عنوان «نوک کوه یخ» دربرگیرنده طیف وسیعی از مشکلات اجتماعی و روانی است. اکثر افرادی که در شرایط بحرانی قرار می گیرند با عوامل استرس زای جدی روبرو می شوند و از آنجا که بیکاری منجر به کاهش درآمد، عدم امنیت شغلی، ورشکستگی، بدهی و بی خانمانی می شود، لذا احتمال آسیب زیاد است. در شرایطی که احتمال وقوع مرگ با خودکشی زیاد است، باید محتاطانه عمل کرد. ما نیاز به شناخت بهتری از مشکلات روانی ناشی از مسائل اقتصادی غیرکشنده از قبیل: خودآزاری، استرس و تنش، ناامیدی، سطح تحمل پایین، خشم، درگیری خانوادگی، گسست روابط خانوادگی و طلاق داریم. همچنین، باید بدانیم که چگونه و چرا بعضی افراد بسیار انعطا ف پذیر هستند و در شرایط اقتصادی سخت مقاومت کرده و سامت روان و جسم خود را حفظ می کنند.

در گزارشی دیگر، عامل اصلی مرگ و میر جوانان در انگلیس خودکشی عنوان شده است که طبق خبر منتشر شده از گاردین البته، آمار اعلام شده به میزان ۳۰ الی ۵۰ درصد کمتر از آمار حقیقی است که البته گاردین آن را یک ننگ نامیده است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی در سال ۲۰۱۵، در انگلستان علت اصلی مرگ و میر در میان جوانان رده سنی بین ۱۰ – ۳۴ سال، خودکشی است. خودکشی موجب ویرانی خانواده ها و جدایی میان زوجین می شود. رئیس «مؤسسه پاپیروس» در انگلستان که مرکزی برای پیشگیری از خودکشی جوانان است، می گوید: “من می دانم که وقتی پزشکی قانونی علت مرگ را خودکشی تشخیص می دهد، خانواده احساس شرم می کنند.”

مرکز پاپیروس با صدها نفر از خانواده هایی که خودکشی را از نزدیک لمس کرده اند، کار می کند. این افراد اغلب می گویند که از اینکه فرزندشان خودکشی کرده است، عصبانی هستند و همچنین، از دولت دلگیر هستند که این موضوع را جدی نگرفته و به آن اهمیت کافی نمی دهد. همچنین، برچسب خودکشی منجر به سرکوب اطرافیان فرد متوفی می شود. بسیاری از خانواده هایی که عزیزان خود و به ویژه فرزندانشان را با خودکشی از دست داده اند، نمی خواهند بپذیرند و یا حتی بشنوند که وی با خودکشی به زندگی خود خاتمه داده است. آنها احساس شرم می کنند. مرکز پاپیروس، معتقد است که در بررسی مقوله خودکشی از بعد جنائی، کلمه “قصد” بسیار اهمیت دارد. در قوانین کیفری انگلیس «قصد» همان «فکر گناه» است و زمانی که انجام می شود، عمل گناه صورت گرفته و این یک جرم است. هنوز در جامعه زمانی که عنوان خودکشی استفاده می شود، این طور استنباط می شود که جرمی واقع شده است. در نوامبر ۲۰۱۴ نشست هایی با وزیر دادگستری «سایمون هیوز» انجام شد و این طور استدلال شد که چنانچه قانون تغییر کند، نوعی توهین به دین است. به نظر وی تعیین علت مرگ باید در راستای افشای حقیقت باشد و نه تسکین بخش خاصی از جامعه!

گزارشی از سوی مجلس نمایندگان برای پیشگیری از خودکشی منتشر شده است. در این برنامه پشتیبانی و حمایت به موقع از جوانان، فعالیت رسانه ها در جهت آ گاهی افراد و حمایت از افرادی که سابقه خودکشی دارند؛ از اولویت های مهم اجرائی تعریف شده اند. همچنین، عنوان شده است که آموزش پزشکان و افراد جامعه در این ارتباط بسیار اهمیت دارد. باید بدانیم که بسیاری از خودکشی ها قابل پیشگیری هستند. افراد جوان در شرایط بحران نیاز به کمک و حمایت دارند. برای از بین بردن ننگ خودکشی، بهتر است تعداد وقوع آن در جامعه کاهش یابد. مرکز پاپیروس، دارای خط تلفن مستقیمی برای جوانان است که در هر ماه هزاران تماس از جوانان مضطربی دریافت می کند که والدین و یا سرپرستان آنها هیچ ایده ای برای کمک به آنها ندارند. ما باید موضوع خودکشی را جدی بگیریم. اگر در مورد مشکلات و تعداد افرادی که خودکشی کرده اند، با صداقت صحبت کنیم؛ قادر خواهیم بود از خودکشی تعداد زیادی از جوانان پیشگیری کنیم، زیرا بسیاری از خودکشی ها قابل پیشگیری هستند. افراد جوان در شرایط بحران نیاز به کمک و حمایت دارند.

در همین راستا، نمایندگان مجلس انگلستان از دولت خواستند که با خودکشی مبارزه کند. یک گروه از نمایندگان مجلس گفتند که دسترسی آنلاین به ابزارهای خودکشی باید محدود شود. دسترسی به وب سایت ها و رسانه های اجتماعی که در آن به مردم آموزش داده می شود که چگونه خودکشی کنند، باید محدود شود. نمایندگان مجلس هشدار می دهند که عملکرد دولت برای پایین آوردن نرخ خودکشی غیرقابل قبول است. آنها گفتند که براساس مطالعه ای که اخیراً توسط دانشگاه بریستول صورت گرفته است، قرار گرفتن افراد در معرض محتوای خودکشی مانند: خواندن تلاشهای دیگران برای خودکشی و یا توجیه آنان موجب ترغیب افراد برای خاتمه دادن به زندگی شان شده است. بررسی ها نشان دادند که روشهایی که این افراد برای خودکشی استفاده کرده اند، همان تکنیکهایی بوده اند که پس از یک جستجوی ساده بلافاصله از طریق موتورهای گوگل به مخاطب ارائه می شده است. یک مرکز خیریه پیشگیری از خودکشی عنوان کرده است که وب سایتهای طرفدار خودکشی در فضای مجازی رو به ازدیاد است، لذا افراد آسیب پذیر نیاز به آموزش بهتر در برابر خطر خودکشی دارند. سخنگوی وزارت بهداشت گفت که هر مرگ خودکشی یک تراژدی است و برای خانواده و دوستان فرد و در نهایت، برای جامعه ویرانگر است. ما در حال سرمایه گذاری حدود یک میلیارد دلار برای ارائه خدمات حمایتی سلامت روانی و مراقبت در شرایط بحرانی در راستای سیاست های بازنگری شده پیشگیری از خودکشی هستیم. با این اقدام خودکشی در انگلیس در سالهای آینده کاهش می یابد. علاوه بر جوانان، زندانیانی که در معرض خودکشی هستند؛ نیز نیاز به کمک دارند و همچنین، خانواده افرادی که عزیزشان با خودکشی به زندگی خود پایان داده است؛ نیاز به مراقبتهای بهداشت روان دارند که باید برای هر یک از آنها بودجه ای درنظر گرفته شود.

    منابع:

.https://www.theguardian.com/society/2015/feb/11/unemployment-causes-5000-suicidesa-year-worldwide-finds-study

.https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/jan/09/suicide-crisis-law-uk-cause-ofdeath-young-people

.https://www.theguardian.com/society/2016/dec/19/mps-urge-government-uk-suicide-rates

Email
چاپ
آخرین اخبار