به اعتلای کشورمان معتقدیم

سالمندی جمعیت!

آبتاب لیلا نصیری سروری- این روزها در بعضی کشورهای جهان از سوی کارشناسان علوم اجتماعی و مدیران شهری هشدارهایی نسبت به سالمندی جمعیت داده می شود. نتایج تحقیقات گروهی از محققین نشان می دهد: افزایش جمعیت با شرایط کنونی جامعه جهانی امکان ندارد، مگر با تغییر سبک زندگی، که بسیار سخت به نظر می رسد. این مورد موجب شد جمعی از کارشناسان و پژوهشگران به سرپرستی دکتر علیرضاسلمانیان نوکابادی تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کنند. 
دکتر حجت بقایی به نمایندگی از تیم تحقیقاتی در گفتگو با آبتاب گفت: در این تحقیقات که با همکاری محققینی از ایران، هندوستان، فیلیپین، فرانسه، نیجریه، ژاپن، ایالت بیرلند، زیمبابوه، آلمان، اندونزی، مالزی، الجزایر، غنا، سنگاپور، و عراق انجام شد، نتایج این تحقیقات نشان می دهد که شرایط جامعه جهانی، خصوصا در جوامع مورد مطالعه طوری است که خواه ناخواه جمعیت زنان برای کسب درآمد و یا مفیدتر بودن برای جامعه، به سمت مشاغل مختلف  هدایت می شوند، این هدایت یا از روی اجبار و یا از روی انتخاب به واسطه تبلیغات عجیبی که هست و هر دلیل دیگری، موجب این شده است که مشاغل مردانه به دست زنان فتح شود، و در کنار آن مردان بیکار شده و یا در مشاغل کم درآمد به کار مشغول شوند و زنان درآمدزا شده و استقلال طلب گردند و در کنار آن مردانی که درآمد کمتری نسبت به بانوان دارند احساس حقارت کرده، جامعه گریز و یا جامعه ستیز می شوند و از سوی دیگر این افسردگی درونی را به اطراف خود منتقل می کنند.
از طرف دیگر وقتی زنان در کشوری مستقل و یا مشغول فعالیتهای شغلی مختلف می شوند، دیگر فرصت بچه داری نخواهند داشت و فرزندآوری شدیدا رو به کاهش می گذارد، وقتی نسل جوان نیاز به همراه و همسر دارد، و در جامعه اطراف این نیاز برطرف نمی شود، دو حالت دارد یا باید به کشورهای دیگر مهاجرت کند و یا از کشورهای دیگر وارد کرد، که هر دو اینها از منظر علوم اجتماعی و روانشناسی آسیبهای خود را دارند، و ناخودآگاه جامعه به یک اصلاح نژادی گسترده دچار خواهد شد.
و به همین سادگی وقتی زنها در جامعه جولان می دهند، مردان مردانگی خود را فراموش کرده و نسل بشر رو به سالمندی می گذارد.
مورد دیگری که توجه محققین در تحقیق یادشده را جلب کرد، بیماریهای مشترکی بود که در اغلب موارد مورد تحقیق و یا در شهرهای مورد تحقیق زیاد دیده می شد و نشان از یک نوع همه گیری داشت و مورد بعدی تغذیه عمومی در جوامع هدف است که نوع عوارض و مشکلات جسمی که به افراد وارد می شود خصوصا جامعه بانوان نشان می دهد که نوع تغذیه آسیبهای جدی به این طیف وارد می نماید، این آسیبها چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روانی در باروری ایشان تاثیر معکوس گذاشته و در موارد بسیاری موجب نابودی باروری در زنان و مردان مورد مطالعه می شود.
در برخی موارد هم که نیاز به مطالعه بیشتری دارد، نوع پوشاک، جنس پوشاک و لوازم همراه مردان و زنان به نظر می رسد در میزان تمایل به باروری و یا در تشدید بیماریهای شایع نقش بسزایی داشته باشند. 
دبیر اجرایی تیم تحقیقاتی گفت: برای اثبات علمی این موارد و تاثیر تغذیه در بوجود آمدن چنین مشکلاتی در حال رایزنی با محققین و متخصصین پزشکی و سلامت هستیم تا با همفکری و همکاری ایشان در مراحل بعدی تحقیقات با هماهنگیهای لازم از مشورت متخصصین بهره مند شویم.
این عضو تیم تحقیقاتی در ادامه با اشاره به دلایل بسیاری که مردان و زنان را از هم دور میکند، افزود: همین اواخر در گزارشی که از سوی اتحادیه اروپا تایید شد از همه گیری تنهایی و به تبع آن افسردگی در برخی کشورهای اروپایی خبر داده و نسبت به مدیریت آن اعلام خطر کردند.
و نکته فوق العاده ای که خصوصا در کشور ما بسیار تاثیرگذار است، عوامل اقتصادی است که علاوه بر موارد اشاره شده در تحقیق یاد شده، به نرخ تورم و سیاستهای اقتصادی دولت نیز ارتباط پیدا می کند.
دکتر بقایی در پایان این گفتگو، گفت: بدون هیچ نظر و انتقادی اگر به همین منوال پیش برود، چند حالت دارد، اولاً در کشورهایی که ادعای تمدن دارند، ریزش جمعیت فوق العاده ای خواهد شد و بعد اصلاح نژادی شدید را شاهد خواهیم بود، و در مرحله بعد اگر این مورد در سطح جامعه جهانی گسترش یابد کم کم شاهد جایگزینی جانوران و رباتها به عنوان همدم آدمیان خواهیم بود و یک وقت متوجه  خواهیم شد که بشر ربات شده و خبر ندارد!
Email
چاپ