به اعتلای کشورمان معتقدیم

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد: ضعف قوانین حفظ محیط‌زیست

آبتاب رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: ١٢ تا ١٧ صدم اعتبارات کشور به بخش محیط‌زیست اختصاص می‌یابد که با توجه به گستردگی این حوزه و شرایط آن، بسیار ناچیز است.

به گزارش ایرنا، علی سلاجقه روز یکشنبه در نخستین نشست هم‌اندیشی مدیریت و پیشگیری قاچاق گونه‌های حیات وحش، افزود: یگان حفاظت محیط‌زیست با سه هزار و ۵٠٠ محیط بان و با حداقل امکانات از محیط‌زیست کشور حفاظت می‌کند؛ هر چند در دولت سیزدهم تلاش کردیم نهایت امکانات را فراهم کنیم.

وی یادآور شد: انسان به عنوان اشرف مخلوقات خود را صاحب زمین و هر آنچه در آن است، می‌داند که این احساس مشکلات زیادی را برای محیط‌زیست ایجاد کرده است. انسان می‌تواند حق خود را بگیرد اما حیات وحش از این نعمت محروم است که مجموعه سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان خط مقدم حفظ مخلوقات در این راه، شهدای زیادی داده است و با تمام توان هم پیش می‌رود.

سلاجقه تاکید کرد: بنیه محیط‌زیست کشور بسیار ضعیف است؛ در حالی که باید یکی از قوی‌ترین دستگاه‌ها باشد. دیگر نمی‌توان به روش سنتی محیط زیست را اداره کرد؛ از این رو استفاده از توان پهپادی و سنجش از راه دور را در دستور کار داریم.

معاون رییس جمهور گفت: نیروی انتظامی همه ظرفیت خود را در اختیار محیط زیست قرار داده است و دستگاه قضا هم همکاری خوبی دارد اما قوانین موجود ضعیف است و باید بازنگری شود همچنین لوایح در این موضوع تنظیم شوند و جرم و جزا در جایگاه خود قرار گیرد.

وی تاکید کرد: خسارتی که نوع بشر از تخریب محیط زیست می‌بیند، غیرقابل جبران است؛ زمانی متوجه آن می‌شویم و تاوان می‌دهیم که دیگر دیر شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر اینکه تنوع زیستی کشور در معرض خطر است، گفت: زمانی که شرایط اقتصادی کشور با مشکل مواجه می‌شود، اولین تاثیر خود را بر محیط زیست می‌گذارد، تغییر اقلیم هم حیات‌وحش را تحت تاثیر قرار داده و با مشکل مواجه کرده است که شیوع بیماری‌های واگیردار مشترک بین دام و حیات وحش و خطر آن برای انسان یکی از آنها است.

سلاجقه ادامه داد: صندوق ملی محیط زیست با همکاری بیمه کشاورزی اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است اما خسارتی که به محیط‌زیست وارد می‌شود، چگونه باید جبران شود.

وی گفت: هشت هزار گونه گیاهی در کشور وجود دارد که بخش زیادی از آنها در معرض نابودی قرار دارد؛ از سوی دیگر عده‌ای برای تفنن حیات وحش را در معرض خطر نابودی قرار می‌دهند و به عنوان کالای لوکس به آنها نگاه می‌کنند. نگهداری از حیات وحش نیز به عنوان حیوان خانگی افزایش یافته است. از طرفی با قاچاق حیات‌وحش به عنوان یک مسأله منزجر کننده مواجه هستیم.

سلاجقه اظهارداشت: بسیاری از کشورهای همسایه به برخی گونه‌های حیات وحش ایران علاقه زیادی دارند، برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری و همکاری در این زمینه هستند که باید این مسأله از جنبه‌های مختلف از جمله فقهی مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به تاثیر برگزاری این نشست گفت: امیدواریم این همگرایی روز به روز تقویت شود و نتیجه این نشست در مباحث بین‌المللی و ملی بتواند برای ما کلیدواژه‌هایی به همراه داشته باشد تا منجر به تقویت قوانین بازدارنده‌ در زمینه قاچاق حیات‌وحش شود.

Email
چاپ
آخرین اخبار