به اعتلای کشورمان معتقدیم

حمایت‌های تغذیه‌ای ویژه از مادران باردار در مناطق محروم کشور/ توزیع رایگان آهن، فولیک اسید و ویتامین D در مدارس دخترانه

آبتاب «حسین فرشیدی»، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای حمایت از مادران باردار و کودکان دچار سوءتغذیه در مناطق محروم کشور توضیح داد: مهمترین برنامه‌ای که وزارت بهداشت برای حمایت از کودکان دچار سوءتغذیه در دستور کار دارد، طرح ارتقای وضعیت تغذیه کودکان زیر ۵ سال دهک‌های یک تا پنج جامعه است که بیش از ۱۲۳ هزار کودک مشمول آن می‌شوند. براساس این طرح، کالابرگ الکترونیکی برای خرید اقلام غذایی سالم و ضروری ویژه کودکان به خانواده‌های آنان ارائه می‌شود که این کالابرگ‌ها ماهانه یک میلیون تومان شارژ می‌شود. 

وی افزود: اطفالی که مشمول اجرای طرح ارتقای وضعیت کودکان زیر ۵ سال می‌شوند، عمدتا متعلق به خانواده‌هایی هستند که در استان‌های محروم کشور نظیر سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و … زندگی می‌کنند. البته در کنار این طرح، شبکه بهداشت برنامه‌های ویژه‌ای را برای حمایت از تغذیه مادران باردار و شیرده در دست اجرا قرار دارد؛ از جمله این برنامه‌ها می‌توان به توزیع مکمل‌های غذایی برای مادران باردار در مناطق محروم با کمک ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و همچنین ارائه بسته‌های معیشتی به زنان باردار و شیرده در مناطق کم‌برخوردار با کمک استانداری‌ها اشاره کرد. 

شیر رایگان در همین سال تحصیلی به مدارس ۳۱ استان خواهد رسید 

فرشیدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این که توزیع شیر رایگان در مدارس ابتدایی ۱۶ استان کشور از جمله دیگر برنامه‌های در حال اجرا توسط وزارت بهداشت است که به رفع مشکلات تغذیه‌ای کودکان به‌ویژه در مناطق محروم کمک می‌کند، اظهار داشت: برنامه ما این است که در همین سال تحصیلی جاری، بتوانیم در مدارس مقطع ابتدایی تمام ۳۱ استان کشور این برنامه را اجرایی کنیم تا همه دانش‌آموزان این مقطع در هر قشری از جامعه که هستند، هفته‌ای دو بار از شیر رایگان برخوردار شوند. 

این مقام مسئول در وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: علت به تاخیر افتادن اجرای این برنامه در برخی استان‌ها در سال تحصیلی جاری، سختگیری‌های ویژه‌ای است که وزارت بهداشت در زمینه نظارت بر کیفیت و سلامت شیر توزیع‌شده در مدارس انجام می‌دهد و در تمام استان‌ها ابتدا باید بتوانیم منبع قابل اعتمادی را به عنوان تولیدکننده شیر باکیفیت برای توزیع در مدارس پیدا کنیم، زیرا استاندارهای پیش‌بینی‌شده برای شیر مدارس از شیری که در مغازه‌ها عرضه می‌شود، بالاتر است. 

هزینه ۱۰۰ میلیارد تومانی برای اجرای برنامه «فلورایدتراپی» در مدارس 

معاون وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: علاوه بر عرضه شیر رایگان در مدارس، توزیع رایگان مکمل‌هایی نظیر آهن، فولیک اسید و ویتامین D در مدارس دخترانه کشور از دیگر برنامه‌های روتینی است که با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش اجرا می‌شود. همچنین در برخی مدارس دخترانه، کلسیم نیز توزیع می‌شود و به‌دنبال آن هستیم که توزیع کلسیم را به تمام مدارس دخترانه کشور تعمیم دهیم. 

وی در پایان گفت: اجرای برنامه ارتقای بهداشت دهان و دندان دانش‌آموزان نیز از سال گذشته آغاز شده است که در قالب آن، علاوه بر معاینه اولیه دهان و دندان کودکان، «فلورایدتراپی» برای دانش‌آموزان سه سال نخست مقطع ابتدایی انجام می‌شود؛ اجرای این برنامه در سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای دولت هزینه داشت و امسال اعتبارات لازم برای اجرایی شدن آن تخصیص خواهد یافت. 

Email
چاپ
آخرین اخبار