به اعتلای کشورمان معتقدیم

پیمان ناتو نهایتاً ۵ تا ۱۰ سال آینده دچار فروپاشی می‌شود

آبتاب افسر بازنشسته سازمان اطلاعات آمریکا پیش‌بینی کرد که ناتو نهایتاً ظرف ۵ تا ۱۰ سال آینده از بین برود.

به گزارش شفقنا، اسکات ریتر، افسر بازنشسته سازمان اطلاعات آمریکا گفت: “صحبت‌ها درباره وحدت ناتو واقعیت ندارد و پیمان ناتو نهایتا ۵ تا ۱۰ سال آینده دچار فروپاشی می‌شود. آمریکا و کانادا توجه زیادی به اعضای اروپایی ناتو ندارند. ناتو تنها یک ابزار برای استقرار نیروهای آمریکایی در مناطقی از جمله منطقه آسیا و اقیانوس آرام است که هیچ ارتباطی با امنیت قاره اروپا ندارد. اگر آمریکا به ملت‌های کشورهای اروپایی عضو ناتو توجه می‌کرد اروپا را مجبور به دست کشیدن از منابع ارزان انرژی روسیه نمی‌کرد.”

وی گفت: “زمانی که در سال ۲۰۰۲ قبل از حمله به عراق گفتیم که کسانی (اروپای جدید، کشورهای حوزه بالتیک و لهستان) با ما هستند و کسانی (فرانسه، آلمان و ایتالیا) علیه ما، شکافی را در اروپا ایجاد کردیم. ما این دو دستگی را به وجود آوردیم و همچنان تا به امروز این دودستگی وجود دارد.”

این افسر به روابط با ترکیه اشاره کرد که به عنوان عضو ناتو با گسترش این ائتلاف و پیوستن سوئد و فنلاند به آن مخالفت کرد.

این افسر اعلام کرد: “آمریکا نگران این است که در صورت مجهز کردن ترکیه به جنگنده‌های اف ۱۶ از آن علیه یونان استفاده کند. یونان عضو ناتو و ترکیه نیز عضو ناتو است. زمانی که نگران این باشی که یک عضو ناتو احتمالاً از سلاحی که برای آن فرستاده‌ای علیه عضو دیگر استفاده کند چگونه می‌توان درباره وحدت صحبت کرد. ناتو متحد نیست.” 

Email
چاپ