به اعتلای کشورمان معتقدیم

آلودگی پلاستیکی

آبتاب، سام کافی رسترز و برنامه توسعه ملل متحد در ایران برای آگاهی افزایی در مورد پسماند، آلودگی پلاستیکی و مصرف مسئولانه با هم همکاری می کنند.

به گزارش وب‌سایت تیم کشوری سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی، همه ما نقش خودمان را داریم و می توانیم بخشی از راه حل باشیم که شامل کاهش مصرف، استفاده مجدد و بازیافت می باشند.

پایگاه خبری آبتاب (WWW.ABTAAB.IR):

از آنجا که هر دقیقه معادل یک کامیون زباله‌ی پلاستیکی به اقیانوس‌های سراسر جهان سرازیر می‌شود. تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ اقیانوس‌ها بیشتر از ماهی‌، پلاستیک خواهند داشت (از نظر وزنی).

پلاستیک یکبار مصرف به چالشی بزرگ در جهانی تبدیل شده است که آسیب قابل توجهی به محیط زیست ما وارد می‌کند. از نی تا کیسه‌های خرید، وابستگی ما به محصولات پلاستیکی منجر به عواقب مخربی برای رودخانه‌ها، اقیانوس‌ها، حیات وحش و زنجیره غذایی می‌شود. رشد جمعیت، شهرنشینی سریع و الگوهای مصرف نیز در این امر نقش مهمی دارند.

بحران آلودگی پلاستیکی نگران کننده است، به طوری که حدود ۷ میلیارد از ۹.۲ میلیارد تُن پلاستیک تولید شده بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۷ به عنوان زباله به محل‌های دفن رسیده و یا دور ریخته می شود.

با ادامه رشد جمعیت جهان و شهری شدن جوامع مصرف کننده، تولید زباله به شدت در حال افزایش است. در طول قرن بیستم، تولید زباله ده برابر شده و این روند به ویژه در مناطق شهری هنوز ادامه دارد. تا سال ۲۰۲۵، تخمین زده می‌شود که شهرهای جهان بیش از سه برابر میزان زباله تولیدی خود در سال ۲۰۰۹ را تولید کنند.

متأسفانه، بازیافت زباله‌های پلاستیکی در جهان بسیار کم است. تنها ۹ درصد از کل زباله‌های پلاستیکی تولید شده بازیافت شده است که تقریباً ۱۲ درصد آن سوزانده می‌شود. ۷۹ درصد باقیمانده، در محل‌های دفن زباله، زباله دانی‌ها و یا محیط طبیعی جمع می‌شوند. بازیافت در کاهش ضایعات و حفظ منابع بسیار مهم است. به عنوان مثال، بازیافت یک تُن کاغذ می تواند ۱۷ درخت را نجات دهد و ۵۰ درصد از آب مصرفی در تولید کاغذ را حفظ کند.

خوشبختانه رویکرد مثبتی برای رسیدگی به این موضوع وجود دارد. فلسفه به صفر رساندن پسماندها، طراحی مجدد محصولات را برای اولویت‌بندی استفاده مجدد ترویج می‌ًدهد و نیاز به وسایل دور ریختنی را از بین می‌برد.

تصویر: © UNDP Iran

راهکارها:

حل بحران پلاستیک نیازمند راه‌حل‌های جامع از جمله مقررات سخت‌گیرانه‌تر، افزایش تلاش‌های بازیافت، و مشوق‌هایی برای کاهش تولید پلاستیک جدید و ترویج جایگزین‌ها است. با این حال، ما نیز به عنوان یک فرد می‌توانیم با انجام اقدامات زیر نقش بسزایی در مبارزه با این بحران زیست محیطی ایفا کنیم:

کاهش استفاده مجدد و بازیافت! پیش قدم شوید و با تغییر عادات ساده در برنامه روزانه خود اقدام کنید:

سبک زندگی چرخشی  را پیش بگیرید: با انتخاب جایگزین‌های پایدار مانند لیوان‌های قهوه، بطری‌های آب و بسته بندی مواد غذایی قابل استفاده مجدد، می توانیم فعالانه با زباله‌های پلاستیکی مبارزه کنیم. پذیرش یک سبک زندگی چرخشی اتکای ما به اقلام پلاستیکی یکبار مصرف را کاهش می‌دهد و استفاده مجدد از محصولات را گسترش می دهد.

هنگام خرید کیسه‌های قابل استفاده مجدد خود را همراه داشته باشید: برای کاهش اثرات زیست محیطی، کاهش  استفاده از کیسه‌های پلاستیکی هنگام خرید بسیار مهم است. تجزیه این کیسه‌ها به دلیل ترکیبات پتروشیمی تجدید ناپذیر ممکن است تا هزار سال طول بکشد. همراه داشتن یک کیسه قابل استفاده مجدد هنگام خرید به کاهش تقاضا برای کیسه‌های پلاستیکی کمک می کند.

لوازم بهداشتی فاقد پلاستیک را انتخاب کنید: محصولات مراقبت شخصی عامل مهمی در آلودگی میکروپلاستیک در اقیانوس‌های ما هستند. انتخاب جایگزین‌های بدون پلاستیک برای شستشوی صورت، کرم روز، آرایش، دئودورانت، شامپو و سایر لوازم بهداشتی می تواند از ورود میکروپلاستیک ها به اکوسیستم دریایی جلوگیری کند.

سیگار را ترک کنید: زباله‌های مرتبط با سیگار، مانند فیلترهای پلاستیکی و مواد شیمیایی سمی از میلیاردها سیگار فروخته شده در سراسر جهان، یک تهدید زیست محیطی بزرگ است. دفع مسئولانه ته سیگارها برای جلوگیری از آلوده کردن محل‌های دفن زباله و اقیانوس‌ها و حفاظت از گونه‌های دریایی ضروری است.

به کمپین‌های پاکسازی بپیوندید: زباله‌های پلاستیکی در محیط‌های مختلف از جمله پارک‌ها، رودخانه‌ها و سواحل فراگیر هستند. با مشارکت فعال در کمپین‌‌‌های پاکسازی محلی و جهانی، می‌توانیم به طور مستقیم به حذف پلاستیک از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی بیشتر کمک کنیم.

با اجرای این راه‌حل‌ها و ترویج یک تغییر رفتار جمعی، همه ما می‌توانیم تأثیر به سزایی در مبارزه با افزایش هزینه‌های پلاستیکی بر روی سیاره زمین داشته باشیم.

Email
چاپ
آخرین اخبار