به اعتلای کشورمان معتقدیم

المانیتور گزارش داد: همکاری ایران و روسیه در سوریه افزایش یافت

جماران، برخی مقام های پنتاگون نگران هستند که پاسخ همکاری های ایران با روسیه در جنگ اوکراین، کمک مالی مسکو به تهران و افزایش فعالیت های نظامی ایران در منطقه باشد. خلبانان جنگنده های روسیه موج اخیر پروازهای مسلحانه تهدیدآمیز بر فراز پایگاه های آمریکایی در سوریه را – به دلیل استقرار جت های جنگنده F-22 رادارگریز آمریکا – لغو کردند. در تحولی مشابه حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه نیز – از زمانی که دولت بایدن در ماه مارس در پاسخ به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در سوریه مجوز حملات هوایی به مقر نیروهای مورد حمایت ایران را صادر کرد- کاهش چشمگیری یافته است. 
به گزارش المانیتور، با این وجود، یک مقام ارشد نظامی ایالات متحده روز جمعه ادعا کرد که فرماندهان نظامی روسیه در سوریه در حال هماهنگی بی سر و صدا با نیروهای نظامی ایران در برنامه های بلندمدت برای تحت فشار قرار دادن ایالات متحده برای خروج نیروهایش از این کشور هستند.
این مقام آمریکایی که به شرط محفوظ ماندن نامش با المانیتور گفت و گو کرده، در این خصوص توضیح داد : «یک تلاقی منافع بین این سه گروه، ایرانی‌ها، روس‌ها و سوری‌ها وجود دارد. من شواهدی از برنامه ریزی در سطح عملیاتی بین رهبری سطح متوسط نیروی قدس و نیروهای روسی در حال عملیات در سوریه می بینم».
این مقام آمریکایی از بیان جزئیات بیشتر در مورد سطح این همکاری خودداری کرد و به گفتن این جملات بسنده کرد: در حال حاضر ما شاهد همکاری فشرده تر تهران و مسکو در «برنامه ریزی مشترک، درک مشترک و به اشتراک گذاری اطلاعات» در «سطح میانی تا بالاتر» هستیم. این همان الگویی است که ما هم در کار با شرکای خود برای تامین هدف مشترک انجام دادیم. آنها تلاش می کنند کارهای مختلف را با استفاده از بازوهای مشترک برای تشدید فشار بر ما ( نیروهای آمریکایی ) همگام کنند.
این مقام رسمی به حادثه ای در هفته گذشته اشاره کرد که در آن خلبانان سوخو-۳۵ روسیه سه پهپاد MQ-9 آمریکا را در حالی که برای حمله به یکی از رهبران ارشد داعش در شمال غرب سوریه آماده می شدند مورد تعقیب و گریز یا به اصطلاح او آزار و اذیت قرار دادند. البته او ادلّه ای برای اثبات ادعای خود درباره هماهنگی میان نیروهای روسی و ایرانی در این عملیات ارائه نکرد.
مقامات پنتاگون این ادعا که اقدامات نیروهایشان در سوریه ارتباطی با اقدامات تحریک‌آمیز روسیه و ایران داشته را رد می کنند و معتقدند که واکنش‌های اخیر آمریکا چرخه تشدید تنش را در حال حاضر متوقف کرده است.
مدیر ارشد عملیات ستاد مشترک ارتش آمریکا، در اوایل این هفته به خبرنگاران گفت: «ما هیچ مشکلی را پیش‌بینی نمی‌کنیم و سطحی از تشدید را که نگران آن هستیم در سوریه نمی‌بینیم».
با این حال، تقریباً ۹۰۰ نیروی آمریکایی باقیمانده در سوریه تقریباً چهار سال پس از عقب‌نشینی ناقص دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق از این کشور آسیب پذیرتر از قبل شده اند. برخی از کارشناسان معتقدند که عقب نشینی نیروهای آمریکایی به دستور ترامپ، زمین‌های قابل توجهی را در شرق رود فرات به نیروهای روسیه و سوریه واگذار کرد.
یک مقام ارشد نظامی آمریکا روز جمعه استدلال کرد که واگذاری قلمرو یا حریم هوایی بیشتر به نیروهای روسیه و ایران در سوریه غیر محتاطانه خواهد بود. این مقام رسمی گفت: «زیرا به محض انجام این کار، آنها فقط به مکان بعدی می روند و به تلاش برای تحت فشار قرار دادن شما ادامه می دهند.»
المانیتور در ادامه گزارش اخیر خود ادعا کرده که آنچه این رسانه حمایت نظامی تهران از مسکو در جنگ اوکراین خوانده به افزایش همکاری روسیه و ایران علیه حضور نیروهای آمریکایی در سوریه منتهی خواهد شد.
ماه گذشته، واشنگتن پست سند افشا شده پنتاگون را منتشر کرد که نشان می‌داد فرماندهان روسیه و ایران برای ایجاد یک مرکز عملیات مشترک برای هماهنگ کردن تلاش‌ها برای تحت فشار قرار دادن نیروهای آمریکایی در سوریه توافق کرده‌اند.
به گزارش المانیتور، امروز نیروهای آمریکایی در شمال شرق کشور و در یک پایگاه عملیات ویژه دورافتاده به نام «التنف»، که در مجاورت یک گذرگاه مرزی ارزنده در مرز سوریه با عراق و اردن قرار دارد، متمرکز شده‌اند.
حضور ایالات متحده در شمال شرق تضمین می‌کند که اتحاد شبه‌نظامیان محلی موسوم به «نیروهای سوریه دموکراتیک» می‌تواند به نگهبانی از بیش از ده هزار جنگجوی اسیر داعش و بیش از ۵۰۰۰۰ نفر از اعضای خانواده آنها که در اردوگاه‌ها و زندان‌های موقت مختلف نگهداری می‌شوند، ادامه دهد. دولت بایدن به دنبال متقاعد کردن کشورهای خارجی برای بازگرداندن شهروندان خود از اردوگاه‌ها است که البته موفقیت چندانی هم در این مسیر نداشته است.
المانیتور در ادامه این گزارش ادعاهایی را درباره سطح همکاری ایران و روسیه در سوریه مطرح کرده و نوشته است: هرچند که تهران و مسکو هر دو از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه حمایت کردند، اما رقابت بین این دو بر سر نفوذ در قلمرو کلیدی و دسترسی به پایگاه ها مدت هاست که مانع هماهنگی سطح بالا میان این دو کشور شده است.
با این حال، پس از تهاجم روسیه به اوکراین در سال گذشته، خلبانان جنگنده های روسی به طور فزاینده‌ای پروتکل‌های حریم هوایی توافق شده با فرماندهان آمریکایی در سوریه را زیر سوال بردند.
یک مقام ارشد ارتش آمریکا روز جمعه گفت: خط تلفنی که در سال ۲۰۱۶ برای کاهش احتمال تنش و برخورد بین طرف های آمریکایی و روسیه ایجاد شد همچنان فعال است. دفعات زیادی نبوده که آنها از پاسخ دادن به تلفن خودداری کرده باشند. این خط عدم تعارض باز است.
با این حال، مقامات ارشد آمریکایی ارزیابی می کنند که نه فرماندهان روسی و نه فرماندهان ایرانی در سوریه نمی خواهند به این زودی وارد یک درگیری بزرگ با دشمنان آمریکایی خود شوند. یک مقام آمریکایی به المانیتور گفت که او ارزیابی می‌کند که نیروهای روسیه و ایران اطلاعاتی را درباره پایگاه‌های آمریکا در سوریه به اشتراک می‌گذارند.
المانیتور در ادامه این گزارش ادعا کرده که درگیری های میان نیروهای آمریکایی با آنچه «نیروهای تحت حمایت ایران» خوانده فعلا تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است، اما مقامات امنیت ملی آمریکایی می‌گویند خطر تشدید تنش در منطقه همچنان بالاست.
مقامات آمریکایی همچنان ادعاهای خود درباره ارسال تسلیحات از ایران به سوریه و یمن را تکرار می کنند و این در حالی است که همزمان گزارش های متعددی درباره مذاکرات پشت درهای بسته بین مقامات آمریکایی و ایرانی با هدف کاهش تنش بیشتر در منطقه، گزارش می شود.
با این وجود برخی مقام های پنتاگون نگران هستند که پاسخ همکاری های ایران با روسیه در جنگ اوکراین، کمک مالی مسکو به تهران و افزایش فعالیت های نظامی ایران در منطقه باشد.
Email
چاپ
آخرین اخبار