به اعتلای کشورمان معتقدیم

زندگینامه استاد محمد عبدالکریمی

   به قلم استاد ناصر شجاعی
محمد عبدالکریمی کوهبنانی در تاریخ ۱۳۳۰/۱/۲۵ در کرمان متولد شد. پدرش جواد عبدالکریمی از فرهنگیان و دبیران باسابقه کرمان بود و جدش ملا عبدالکریم کوهبنانی از علمای بزرگ کرمان محسوب میشد، لیکن وی در اوان کودکی پدر خود را از دست داد و به همراه مادر خود به کوهبنان مهاجرت کرد. محمد عبدالکریمی تحصیلات متوسطه را در کوهبنان طی کرد و سپس، برای ادامه تحصیل به کرمان آمد و در همین سالها علاقه اش به عکاسی باعث شد تا با خرید دوربینی قدیمی به عکاسی  آماتور بپردازد. وی در سال ۱۳۴۸ به استخدام نیروی هوایی ژاندارمری درآمد و برای ادامه تحصیل در رشته تعمیر هلیکوپتر عازم آمریکا شد و در آنجا با تحصیل در دو رشته تعمیرات هلیکوپتر و نیز خلبانی هلیکوپتر  عنوان دانشجوی ممتاز را کسب نمود در حالی که  در کنار آن عکاسی را نیز ادامه داد. 
عبدالکریمی پس از بازگشت از آمریکا و به واسطه علاقه وافرش به عکاسی به نزد هادی مشکوه که از عکاسان مشهور و به نام کرمان و کشور بود، رفت و آموزشهای عکاسی، چاپ عکس و… را نزد ایشان فرا گرفت ( عکاسی چهره نگار، شروین، کسری و… ). وی پس از آن مدتی را نیز نزد علی روشن ضمیر که وی نیز از شاگردان مشکوه و اصلیتش بمی بود (عکاسی لورکا) آموزش عکاسی اجتماعی و صنعتی دید و سپس برای دوره ای کوتاه مدت آموزشهای عکاسی پرتره و چهره را نزد محمد منهاج (داماد هادی مشکوه) گذراند (عکاسی شرق).
محمد عبدالکریمی در این سالها به عکاسی از بناهای تاریخی و طبیعت روی آورد که حاصل آن جایزه های مختلف کشوری و جهانی بود. وی سپس در سال ۱۳۵۸ از خدمت در ژاندارمری استعفا داد و با همکاری یدالله سلطانی و سیدعباس نواب رضوی اقدام به تأسیس یک لابراتوار عکاسی نمود، لیکن این همکاری دیری نپایید و پس از آن وی به تنهایی لابراتوار عکاسی « پلانار» را پایه گذاری کرد. پلانار پس از پنج سال و به واسطه مسائل شخصی تعطیل شد، لیکن وی لابراتوار را به منزل منتقل و ضمن عکاسی، به چاپ تخصصی عکسهای آگراندیسمان  روی آورد.
عبدالکریمی در سال ۱۳۷۹ بار دیگر اقدام به تاسیس لابراتوار عکس « یادگار » نمود که از همان تاریخ تاکنون این عکاسی دایر بوده و بیشتر به ارائه خدمات چاپ عکس دستی و عکسهای آگراندیسمان  می پردازد. مجموعه عکسهای عبدالکریمی از آثار و بناهای تاریخی کرمان کم نظیر می باشد و مجموعه عکسهای عبدالکریمی از آثار و بناهای تاریخی کرمان کم نظیر می باشد. همچنین ایشان در سالهای اخیر به جمع آوری عکسهای قدیم کرمان و  فیلمهای موجود آن و همچنین، شناسایی افراد مختلف حاضر در این عکسها پرداخته که باعث به وجود آمدن مجموعه ای بی نظیر شده است.
محمد عبدالکریمی در دومین دوسالانه عکاسی کرمان به همراه هادی مشکوه و سید عباس نواب رضوی به عنوان عکاسان برتر پیشکسوت استان انتخاب شده و توسط استاندار وقت و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از ایشان تقدیر گردید. شایان ذکر است فرزند ایشان عبدالرحیم عبدالکریمی نیز از عکاسان حرفه ای استان بوده که جوایز متعددی را در حوزه عکسهای خبری و اجتماعی کسب نموده است. وی مدیر نشریه برهان می باشد.
Email
چاپ
آخرین اخبار