به اعتلای کشورمان معتقدیم

روسیه: انگلیس دست از تضعیف نظم جهانی بردارد

به گزارش آبتاب، خبرگزاری تاس نوشت: “این درخواست روسیه به دنبال بیانیه‌های جدید مقامات انگلیس در زمینه جایگاه روسیه در گروه ۲۰ مطرح شده است.”

نماینده سفارت روسیه در لندن به این خبرگزاری گفت: “سفارت روسیه در انگلیس متوجه بیانیه ضد روسی دیگری از سوی دفتر امورخارجه، مشترک‌المنافع و توسعه انگلیس شده است که این بار «حق اخلاقی» روسیه برای حضور در گروه ۲۰ را زیر سوال می‌برد.”

وی افزود: «ما این را نشانه ناامیدی آشکار لندن همزمان با بن بست در سیاست خارجی انگلیس برای تحمیل این تصور به جامعه جهانی که کشور ما در سطح بین‌المللی منزوی است، می‌دانیم».

نماینده سفارت روسیه (که نامش بیان نشده) تصریح کرد: «ما از شنیدن آموزه‌هایی درباره «حقوق اخلاقی» از سوی کشوری در حیرت هستیم که جنایات استعماری‌اش، تقریباً در تمام زوایای «امپراتوری پیشین که خورشید هرگز در آن غروب نمی‌کرد» رخ داده و این جنایات هنوز هم موضوع مطالعات و بحث‌های گسترده در سراسر جهان است».

وی افزود: «اگر ما صحبت از اخلاق کنیم، یک سوال مشروع مطرح می‌شود که انگلیس به چه حقی در گروه fdsj در کنار برخی از کشورهایی می‌نشیند که در گذشته از جنگ‌های غارتگرانه، تهاجمی و خونینی که لندن به راه انداخته و از  فریب و غارتگری، حذف گسترده سرمایه‌های ملی و جاذبه‌های فرهنگی آن کشورها توسط انگلیس رنج برده‌اند».

نماینده روسیه گفت: ما چنین اظهاراتی را ریاکارانه می‌دانیم، به ویژه پس از آن که انگلیس و متحدان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با مشارکت فعال در عملیات نظامی غیرقانونی و تهاجمی در یوگسلاوی، عراق، لیبی، سوریه و همچنین در سایر کشورهای خاورمیانه و آفریقا خود را بدنام کردند. ما می‌خواهیم تحقیقات اخیر شبکه خبری بی بی سی را  درباره جنایات جنگی سربازان انگلیسی در افغانستان یادآوری کنیم».

دیپلمات روس اظهار داشت: «به خوبی از انگیزه‌های به اصطلاح جمعی غرب، از جمله انگلیس، برای اصرار بر تلاش‌های بیهوده به منظور بازگرداندن انحصار در امور بین‌الملل آگاه هستیم. در این رابطه باید به دفتر امورخارجه، مشترک‌ ‌المنافع و توسعه انگلیس یادآوری کنیم که کشورهای غربی امروزه تنها حدود ۱۲ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند».

وی تصریح کرد: «ما از لندن می‌خواهیم که از تضعیف پایه‌های یک نظم جهانی چندمرکزی که با موفقیت مستقر و تقویت‌ شده است و گروه ۲۰ یکی از اجزای آن را تشکیل می‌دهد، دست بردارد و روی‌کردی مسئولانه و محترمانه در قبال سایر کشورها و ملت‌ها نشان دهد».

وزارت خارجه انگلیس در ۱۹ آگوست (۲۸ مرداد) اعلام کرد، در حالی که عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین ادامه دارد، مسکو هیچ حق اخلاقی برای شرکت در نشست گروه ۲۰ را ندارد.

Email
چاپ
آخرین اخبار