به اعتلای کشورمان معتقدیم

لوئی پاستور

     نویسنده: دکتر فاطمه مهسا کارآموزیان

لوئی پاستور (به فرانسوی: Louis Pasteur – متولد ۱۸۲۲ میلادی- وفات ۱۸۹۵ میلادی)، از شیمی دانان و زیست شناسان مشهور فرانسوی است. شهرت وی مدیون شناخت نقش باکتریها در بروز بیماری و کشف واکسن ضد هاری میباشد، همچنین عمل پاستوریزه کردن که مأخوذ از نام اوست، از ابداعات این دانشمند است. لوئی پاستور در «شاتو ویله نوولتان» از ایالت «ژورا» زا ده شد. برجسته ترین کار این دانشمند شیمی و فیزیک کشف دارویی برای درمان بیماری وحشت آور «هاری» است. پس از آن دیگر کسی از بیماری هاری دچار وحشت نشد.

لوئی پاستور، در دانشسرای عالی پاریس تحصیلات خو د را به پایان رساند،او فیزیک را در دیژون و شیمی را در استراسبورگ تدریس کرد. پاستور از کوشش بی فرجام همکارانش ناامید نشد و سرانجام دریافت که ذرات زنده ای عامل حقیقی این تحولات هستند. پاستور تحقیقات خو د را در مورد عمل تخمیر ادامه داده و در این راستا به نتایج مهمی دست یافت. او به این موضوع پی برد که تخمیر نتیجه فعالیتهای موجودات میکروسکپی و باکتریها میباشد.

 او در سال ۱۸۷۲ میلادی کتاب معروفش را درباره «تخمیر» نوشت. همچنین، در ۱۸۶۵ میلادی که «کرم ابریشم» در فرانسه دچار بیماری شد و صنعت ابریشم سازی زیان دید، پاستور به همراه دوستش دوما بر این مهم همت گماشتند. آنان پس از مدتی دریافتند که یک نوع باسیل موجب آن همه آسیب شده است.

کشت میکروب از ابداعات پاستور است. سه سال بعد از کشف واکسن هاری “انستیتو پاستور” در پاریس بنیاد گذاشته شد و سپس از روی آن مؤسسات زیادی در دنیا ایجاد گردید. نتیجه تلاشهای این مؤسسات تا کنون، جان میلیونها تن را از مرگ نجات داده است و تا جهان باقی است این کوشش انسانی برقرار خواهد ماند.

پاستور مردی ساده و مهربان بود. هدفش تنها خدمت به دانش و بشریت بود. «لوئی پاستور» در خانواده یک گروهبان مستعفی ارتش شکست خورده «ناپلئون» بنام «ژان ژوزف پاستور» به دنیا آمد. جد او به شغل دباغی مشغول بود. «لوئی» پس از گذراندن دو سال تحصیل در دوره دبستان به عنوان شاگرد روزانه وارد «کولژآربوا» شد. او دانش آموزی متوسط خوب با استعدادی چشمگیر در رشته هنر شناخته میشد. در سال ۱۸۴۳ میلادی برای بار دوم در آزمون ورودی مدرسه عالی فرانسه شرکت و پس از اتمام تحصیلات، در سن ۲۶ سالگی به سمت استاد در رشته شیمی دانشگاه «استراسبورگ» پذیرفته شد. او با نوشتن رساله ای درباره فیزیک و شیمی درجه دکترای خو د را گرفت. وی در این زمان با نوشتن نامه ای به رئیس دانشگاه «استراسبورگ» و کسب موافقت وی، با دختر وی از دواج کرد. همسر جوان لوئی پاستور، نه تنها از فعالیتهای علمی شوهرش حمایت کرد، بلکه مسؤلیت کارهای اداری و دفتری وی را نیز به عهده گرفت. آنها دارای ۶ فرزند شدند که تنها دختر چهارم و پسری بنام «ژان باتیست» از آنها باقی ماندند که آن پسر بعدها سیاستمدار شد. ژان بابتیست، در کو دکی به کمک پدرش از مرگ نجات یافت، ولی زمانی که آلمانها به فرانسه تاختند و میخواستند به سردابی که مقبره پاستور بود و پسرش نگهبانی آن را به عهده داشت به زور وارد شوند، با مقاومت او روبرو شده و در این برخورد، ژان بابتیست جانش را از دست داد.

این دانشمند شهیر در سن ۷۳ سالگی در اثر عوارض سکته مغزی در نز دیکی پاریس درگذشت. خانه وی در شهر “دوول” فرانسه هم اکنون به موزه تبدیل شده است و از وسایل شخصی و آزمایشگاهی لوئی پاستور به همراه نشان های افتخارش در آن نگهداری میشود. بی شک نجات جان هزاران انسان مدیون تلاشهای بی وقفه این دانشمند برجسته بوده است. 

 

این عکسها مربوط به موزه شخصی لوئی پاستور، واقع در خانه اش در شهر دوول فرانسه می باشد.

عکس از فاطمه مهسا کارآموزیان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Email
چاپ
آخرین اخبار