به اعتلای کشورمان معتقدیم

راهکارهای تأمین آب شرب شهر کرمان

   نویسنده: مهندس حسن اشرف گنجویی -کارشناس رسمی و محقق تأمین آب

 

در خصوص تأمین آب شرب شهر کرمان علاوه بر قنوات سرآسیاب فرسنگی موارد ذیل قابل ذکر و پیشنهاد می نمایم.

۱- نظر به اینکه مکانیزم مادر چاه، چاه های میله ای، کوره و مظهر قنوات ششگانه حسین آباد در دره مورگن در هم ریخته و بر روی آنها باغکاری شده که کوددهی به آنها سبب تولید و اضافه شدن شیرابه های کودی به آب شرب میگردد، روشن نمودن وضعیت قنوات مطروحه و احیاء و مرمت آنها متناسب با  امکانات فنی و تکنولوژی موجود نیز بکار گرفتن مورگن خشک مجاور مورگن تر با احداث سد خاکی و ذخیره نمودن بخشی از سیلاب های فصلی می توان تا ۵۰۰ لیتر در ثانیه آب شرب برای شهر کرمان به صورت ماندگار تأمین نماید.

۲- رسیدگی به وضعیت پادگان صفر پنج از جهت تعداد چاههای عمیق و میزان آبی که در هر ثانیه برداشت میکند و محک زدن نیاز تمامی تأسیسات پادگان، از آنجائیکه دامنه مطروحه آبدار می باشد، مکان مناسبی برای تأمین آب شرب شهر کرمان است.

۳- تمامی چاههای عمیقی که در سطح شهر کرمان آب سفره های زیرزمینی را پمپاژ مینمایند تحقیق در مورد  نوع مصرف آنها با توجه به اینکه هر نوع مصرف آب در سطح  شهر کرمان، آبهای زیر سطحی را تغذیه و افزایش میدهد، تخصیص آنها صرفاً برای آب شرب شهر.

۴- در صورت تأکید و اصلاح روش کاری آب فاضلاب شهری در ده مورگن بخوبی میتوان مالکین قنوات ده بلبلوئیه، دره گچگین، دره بندر والی آباد، دره گیشین، کرسنگ و … توافق و آب شرب مورد نیاز شهر را  بصورت  پایدار و ماندگار تأمین نمود.

Email
چاپ