به اعتلای کشورمان معتقدیم

قاچاقچیان انسان به علت بحران مهاجرت افراد بیشتری را به بردگی می کشند!

      نویسنده: دکتر فاطمه مهسا کارآموزیان

        طبق گزارش اتحادیه اروپا درباره «قاچاق انسان»، گروههای جنایتکار در حال سوء استفاده از بحران «مهاجرت» در اروپا هستند و افراد را به زور به کار جنسی و اشکال دیگر از برده داری وادار می کنند. در این گزارش هشدار داده شده است که «کودکان» هدف ارجحی برای قاچاقچیان هستند، و سرنوشت بیشتر کودکانی که بدون همراه وارد اروپا شده اند، نامعلوم است. حدود ۹۶۰۰۰ کودک بدون همراه در سال ۲۰۱۵ برای پناهندگی وارد اروپا شده اند، در حدود یک پنجم از تعداد کل پناهندگان کودک می باشند. باید گفت که از این تعداد تنها ورود ۱۰۰۰۰ کودک از طریق سازمان های رسمی اتحادیه اروپا گزارش شده است. در اوائل سال جاری، مقامات آلمانی گزارش کردند که حدود ۴۷۰۰ کودک به دست مقامات سپرده شده اند؛ در حالی که طبق گزارش هفته گذشته در سوئد ۱۰ کودک ناپدید شده اند. طبق گزارش کمیسیون اروپا هشدار داده شده است که پدیده «قاچاق کودکان» به علت بحران مهاجرت تشدید شده است؛ هر چند این گزارش تعداد افرادی که اسیر باندهای جنایتکار شده اند را تخمین نزده است.

    گروههای جرائم سازمان یافته، کودکان را تحت عنوان استخدام با نرخ نسبتا ارزان می فروشند. کودکان قاچاقق بین سنین ۶ ماه تا ۱۰ سال خرید و فروش می شوند و اغلب به مبلغ (۴۰۰۰ – ۳۰۰۰ یورو تا ۸۰۰۰ یورو فروخته می شوند که اغلب همان مبلغ ۴۰۰۰ یورو گزارش شده است. مقامات اتحادیه اروپا نام ۱۵۸۴۶ قربانی قاچاق را در ۱۴-۲۰۱۳ ثبت کرده اند که ۲۳۷۵ نفر از آنها کودک هستند. نویسندگان این گزارش معتقدند که تعداد واقعی قربانیان به مراتب بالاتر از این رقم است. حدود یک پنجم (۲۱%) از این افراد به کار اجباری وادار شده اند و اغلب به عنوان کارگر کشاورزی اجیر گشته اند که شکلی از برده داری است و بیشتر بر بهره برداری از مردان متمرکز است. باقی مانده قربانیان اغلب به عنوان کارگر خانگی استثمار می شوند.


       نویسندگان این گزارش زنگ خطر را در مورد قاچاق زنان و دختران از «نیجریه» به «ایتالیا» به صدا درآورده اند. قاچاقچیان از مسیرهای «مهاجرت قانونی» و متقاعد کردن اتباع غیر اتحادیه اروپا برای «پناهندگی» و یا «اخذ اقامت»، افراد را فریفته و مورد سوء استفاده قرار می دهند. کاترین بریدر، یک مقام مسئول می گوید: “آمار رسمی این تجارت ننگین شرم آور است. قربانیان قاچاق در صورتی که دستگیر شوند، فرار می کنند. بسیار، بسیار برای من تکان دهنده است که اغلب نیروهای پلیس این جرم و جنایت را می بینند و تنها از آن تحت عنوان «مهاجران غیرقانونی» یاد می کنند”.

      ماه گذشته قطعنامه ضد قاچاق در پارلمان اروپا جهت نجات قربانیان و کمک به بهبود آنها تصویب شد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۳۰ روز دوره بهبودی برای افراد قربانی در نظر گرفته اند که طی آن دولت ها متعهد به ارائه «محل اقامت»، «درمان پزشکی» و «مشاوره حقوقی» به این افراد هستند. «انگلستان»، دوره درمان را ۴۵ روزه در نظر گرفته است. کاترین بریدر می گوید: “برای بازیابی این افراد به دوره طولانی تری نیاز است. عمق مشکل جائی است که فرد به عنوان برده جنسی فروخته شده باشد. نیاز است تا از افرادی که مورد تجاوز قرار گرفته اند به طور قانونی حفاظت کنیم تا بهبود یابند. متأسفانه، برخی از دختران به طور پیاپی مورد آزار جنسی قرار گرفته اند و نیاز به حمایت و پشتیبانی طولانی مدت دارند.” وی همچنین از دولت ها خواست تا «بحران مهاجرت» را درک کنند. هنگامی که مهاجران به دنبال رسیدن به سواحل اروپا هستند و راه بازگشتی پشت سر خود نمی بینند؛ طعمه خوبی برای قاچاقچیان هستند. سال گذشته با همکاری اینترپل ۲۵۰ قاچاقچی انسان طی عملیات های مشترکی بازداشت شدند. «کوپر» می گوید: “اخراج از اروپا می تواند یک هدیه به این مجرمان برای ادامه دادن تجارت شیطانی شان باشد”.

 

 

Email
چاپ
آخرین اخبار