به اعتلای کشورمان معتقدیم

تقویت صنعت فضایی کشور در برنامه هفتم

آبتاب– رسیدگی به کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور در دستور کار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار داشت که علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در موافقت با کلیات لایحه برنامه هفتم با بیان اینکه اولویت برنامه هفتم تحقق رشد اقتصادی ۸ درصد همراه با عدالت است، گفت: این مسئله در برنامه دولت دیده نشده بود، برای نمونه سرفصل صنعت که مهمترین محور در برنامه هفتم توسعه است حذف شده بود که کمیسیون تلفیق در ماده ۴۷ و ۴۸ به صنایع اولویت‌دار، تکمیل زنجیره‌ها و راهبرد توسعه صنعت پرداخت.
به گزارش پرسون، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: صنعت فضایی که در ۲ دولت گذشته مورد غفلت واقع شده بود و رهبر انقلاب نیز بارها در این باره توصیه داشتند در برنامه هفتم ضعیف دیده شده بود که با پیشنهاد کمیته صنعت تقویت شد.

جدی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در کشور این است که توزیع عادلانه صنعت در کشور را نداشتیم و جانمایی صنایع در کشور دچار مشکل بود. در برخی از استان‌ها صنایع وجود دارد اما نیروی کار وجود ندارد و در برخی استان‌ها نیز برعکس بوده و تا آلودگی ناشی از صنایع که استان را دچار مشکل کرده است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع با بیان اینکه برنامه هفتم باید مسئله‌محور باشد اما مسئله خودرو که یکی از مسائل اصلی کشور است و رئیس جمهور همواره به آن اشاره دارد در برنامه یک کلمه هم درباره اش وجود نداشت، گفت: همچنین به هوش مصنوعی که یکی از مواردی است که در آینده تحولات بسیاری ایجاد خواهد کرد نیز پرداخته نشده بود که با پیشنهاد کمیسیون صنایع این مورد نیز اضافه شد.

جدی تصریح کرد: همچنین صنعت فضایی که در ۲ دولت گذشته مورد غفلت واقع شده بود و رهبر انقلاب نیز بارها در این باره توصیه داشتند در برنامه هفتم ضعیف دیده شده بود که با پیشنهاد کمیته صنعت تقویت شد.

وی افزایش سهم اقتصاد دیجیتال به ۱۵ درصد را یکی دیگر از موارد مصوب در کمیسیون تلفیق دانست و گفت:در حوزه ITC نیز در زمینه پوشش تلفن همراه پوشش تلفن برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار پیش بینی شده، همچنین در زمینه دستیابی به مدارهای عملیاتی پایگاه های فضایی موارد مثبتی به تصویب رسید.

نماینده شیروان در مجلس با بیان اینکه اگر ۷۰ پیشنهاد در کمیته صنعت مصوب شد بالای ۵۰ مورد آن را دستگاه های دولتی با مراجعه به کمیسیون درخواست داده بودند، گفت: این مسئله نشان می‌دهد لایحه ارائه شده از جانب دولت مورد نظر همه دستگاه های دولت نبوده که از طریق کمیسیون نظرات مثبت دستگاه ها دنبال و مصوب شد.

جدی بیان کرد:از موارد مهمی که در قانون برنامه دیده شد بحث دیپلماسی آب بود که در این زمینه سامانه پایش هشدار آب نیز که در برنامه وجود نداشت پیش‌بینی شد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان دیده شدن بحث الگوی کشت، آب و کشاورزی را از دیگر موارد دیده شده در گزارش کمیسیون دانست و اضافه کرد: با تعریف ردیف‌های محرومیت‌زدایی کمک‌های خوبی به نقاط محروم کشور شد که امروز دستاوردهای این تصمیم مهم مجلس به خوبی دیده می‌شود.

Email
چاپ
آخرین اخبار