به اعتلای کشورمان معتقدیم

آلبالو و خواص درمانی آن

به قلم دکتر فاطمه مهسا کارآموزیان

آبتابآلبالو میوه‌ای که برای بیماران قلبی و روماتیسمی فوق‌العاده مفید است و زیبایی و طراوت خانم‌ها را تضمین می‌کند. کشت آلبالو در کشورهایی که تولیدکننده آلبالو هستند روز به روز در حال توسعه است. ایتالیا و آمریکا جزو اولین کشورهای تولیدکننده آلبالو هستند و بیش از ۲۰۰ هزار تن هر ساله میوه آلبالو دارند، بعد از ایتالیا در اروپا کشور آلمان است که محصول سالانه آن به ۱۵۰ هزار تن می‌رسد. درخت آلبالو بومی ایران بوده است و از ایران به کشورهای دیگر رفته و کشت شده است. در حال حاضر در مناطق مختلف ایران درخت آلبالو و میوه آن وجود دارد و بعضی سال‌ها محصول فراوانی دارد که از آن به عنوان میوه استفاده می‌شود که یا آن را خشک می‌کنند و یا از آن شربت، مربا، آلبالوپلو و یا خورش آلبالو درست می‌کنند.

یادآوری می شود که آلبالویی برای خوردن خوب است که رسیده و تازه باشد. علامت رسیدگی آلبالو رنگ آن است که کاملاً قرمز و درخشان است. از آلبالویی که رنگ آن کاملاً قرمز نشده است و دارای گوشتی سفت است، دوری کنید زیرا مصرف آن سوء‌هاضمه می‌آورد و کار روده‌ها را مختل می‌کند. آلبالو وقتی تیره‌رنگ است و دارای لکه‌‌های قهوه‌ای است کهنه شده و رو به فساد گذاشته است. گاهی میوه‌فروشان برای اینکه آلبالو را خوش‌منظره سازند به آن آب می‌زنند، این کار زود آلبالو را فاسد می‌کند. باید بدانیم آلبالو برای افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی بسیار مفید است، از بروز نقرس و روماتیسم پیشگیری می‌کند، ادرار‌آور است و از رسوب نمک در رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند و به کار منظم قلب کمک می‌کند. مصرف آلبالو، چربی خون و قند خون را که از عوامل اصلی بروز بیماری دیابت است، را کاهش می دهد. طبع آلبالو سرد و خشک است.

ارزش غذایی آلبالو زیاد نیست و صد گرم آلبالو فقط ۷۰ کالری دارد. آلبالو دارای ویتامین A، B و C است. املاح معدنی آلبالو عبارتند از آهن، کلسیم، فسفر، کلر، گوگرد، منیزیم، سدیم، پتاسیم، مس، روی، منگنز و کبالت. قند آلبالو از نوع لولوز است و برای اشخاصی که دیابت دارند جذب آن آسان است. مصرف آلبالو به اشکال زیر توصیه می شود:

مصرف خوراکی: میوه تازه برای تصفیه خون ۱۰ صبح و ۵ عصر حدود صد گرم میل شود. اگر یک ساعت قبل از غذا یک فنجان آلبالو میل شود، اشتها‌آور است. برای درمان بیماری رماتیسم صبحانه فقط آلبالو و گیلاس میل شود. برای درمان غلظت خون‌ صبح و عصر میل شود.
جوشانده: ۳۰ گرم دم کرده آلبالو را در یک لیتر آب سرد، جوشانده شود. پس از سرد شدن جوشانده روزی ۴ لیوان میل شود. این دارو ادرار‌آور است.
شربت: برای شستشو مجاری ادراری عصاره میوه آلبالو به همراه عسل، بصورت شربت میل شود. یعنی آب آلبالو با عسل مخلوط شده سپس به آن آب اضافه شود و هر ۴ ساعت یک لیوان میل شود. همچنین، برای دفع حرارت بدن و عطش شربت آلبالو را بهمراه کمی لیمو ترش میل کنید.
توجه داشته باشید که وقتی آلبالو خوردید روی آن آب نیاشامید. شما می توانید، در فاصله غذاهای اصلی آلبالو را بخورید؛ زیرا خیلی زود هضم می‌شود. کسانی که ورم روده دارند (چون آلبالو سلولز دارد و دیر هضم است)، همچنین کسانی که دارای معده یا روده‌های ضعیف هستند می‌توانند آلبالوی پخته را به صورت کمپوت یا مربا مصرف کنند (در این موارد آلبالو چون پخته می‌شود، قسمتی از مواد حیاتی خود را از دست می‌دهد ولی به آسانی هضم می‌شود). کسانی که دیابت دارند می‌توانند به حد اعتدال آلبالو بخورند. 

Email
چاپ
آخرین اخبار