به اعتلای کشورمان معتقدیم

امیرعبداللهیان: هیچ پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده‌ایم

فارس: وزیر امور خارجه در توکیو با بیان اینکه جنگ در اوکراین راه‌حل نیست و مخالف تسلیح طرفین هستیم، تصریح کرد که هیچ پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده‌ایم. 

وزیر خارجه ادامه داد: سرمایه بزرگی در اختیار ماست شاید بیش از یک هزار سال مناسبات مردمی و فرهنگی و بیش از ۹ دهه مناسبات رسمی دیپلماتیک. این مناسبات تاریخی را پشتوانه قوی برای مناسبات و همکاری‌های دو کشور می‌دانیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: اعزام سفیر جدید ایران به توکیو به عنوان یکی از دیپلمات‌های ارشد ایران در چارچوب مناسبات نیرومند بین دو کشور صورت گرفته است.

تبادل زندانیان یک موضوع انسانی

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره توافق موقت خاطرنشان کرد: گفت‌وگوها و مذاکراتی که با تلاش و میانجیگری اتحادیه اروپا و آقای جوزپ بورل انجام شد، ناظر به بازگشت تمامی طرف‌ها به تعهدات کاملشان در برجام است.

وی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا نیز افزود: تبادل زندانیان یک موضوع انسانی است و ما در این خصوص گفت‌وگوهای غیرمستقیمی را  از سال گذشته با طرف آمریکایی داشتیم.

همکاری نظامی ایران و روسیه

وزیر خارجه درباره اوکراین و همکاری‌های نظامی ایران و روسیه نیز بیان کرد:‌ما در جمهوری اسلامی ایران از توان دفاعی قوی و تکنولوژی بالایی برخورداریم. توان دفاعی ما برای تامین حداکثری تامین امنیت ملی کشور و امنیت منطقه ما به کار گرفته می‌شود.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: طبعا روابط ممتازی نیز با روسیه داریم. در طول سال‌های گذشته یکی از ابعاد همکاری‌های بر موضوع همکاری‌های دفاعی متمرکز بوده است. ولی هیچگاه از پهپادها و سلاح‌های ایرانی در جنگ اوکراین امکاناتی را در اختیار مسکو قرار نداده‌ایم. روسیه خود یکی از بزر‌گ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان سلاح در جهان است.

پایگاه خبری آبتاب (WWW.ABTAAB.IR):

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امروز گزارشی را در ژاپن مطالعه کردم تأیید می کند که تسلیحاتی که در اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد بخش عمده امکانات آن از آمریکا و کشورهای غربی تأمین شده است. ما هیچگونه پهپادی برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده‌ایم.

هیچ سند قابل قبولی از طرف اوکراین ارائه نشد

امیرعبداللهیان اضافه کرد: به وزیر خارجه اوکراین زنگ زدم و در تماس تلفنی به او گفتم مطمئن شدم که هیچ سند ادعایی در اختیار شما نیست و اتهامات در خصوص کاربرد پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین  کاملاً غلط و نادرست است.

وزیر خارجه بیان کرد: مجدداً با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم که نیروهای نظامی ایران و اوکراین در کشور عمان دیدار کنند. هیچ سند قابل قبولی از طرف اوکراین در این دیدار مورد ادعاهای مطرح شده ارائه نشد. قرار شد طرف اوکراینی بار دیگر اسناد خود را بررسی کند و در نشستی دیگر با طرف ایرانی مورد بررسی قرار گیرد. ما بارها پی‌گیری کردیم که این نشست برگزار شود، ولی طرف اوکراینی در دور جدید گفت‌وگوها حاضر نشد.

مخالف تسلیح هر یک از طرفین جنگ در اوکراین هستیم

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ما مخالف تسلیح هر یک از طرفین جنگ در اوکراین هستیم. تداوم ارسال گسترده سلاح‌های آمریکایی و غربی به اوکراین را عامل ناامنی و بی ثباتی بیشتر اوکراین و کشتار و ویرانی بیشتر در این کشور می‌دانیم. براساس گزارش منتشر شده در ژاپن، عمده قطعات به کار گرفته شده نظامی در جنگ اوکراین از کشورهای غربی تأمین شده است.

این دیپلمات عالیرتبه ایرانی گفت: جنگ در اوکراین راه‌حل نیست. ایران هیچگاه در کنار جنگ در اوکراین، افغانستان و سایر کشورها قرار نگرفته و نخواهد گرفت. آمریکا و غربی‌ها باید اتهامات بی اساس که علیه ایران مطرح می‌کنند را متوقف کنند. فکر می‌کنم موضع مشترک ایران و ژاپن در مورد جنگ اوکراین، توقف جنگ و تمرکز بر صلح است.

روابط ایران و روسیه

وی در پاسخ به سؤالی درباره روابط ایران و روسیه با بیان اینکه روسیه همسایه مهم برای جمهوری اسلامی ایران است. ما در حوزه استقلال سیاسی شعار و الگوی نه شرقی نه غربی را پی‌گیری می‌‌کنیم. اما در چارچوب منافع ایران با غرب و شرق تعامل و همکاری داشته و خواهیم داشت.

وزیر خارجه بیان کرد: سیاست اولویت همسایگان ایران در مرکز همکاری‌های دولت کشورم قرار دارد. در این چارچوب روسیه همسایه شمالی ایران است و ما در چارچوب حقوق بین‌الملل با روسیه در حوزه‌ تجاری، اقتصادی، گردشگری  و سایر حوزه‌ها همکاری‌های متنوعی را داریم و طبعاً همسایگی هم، ظرفیت‌های بیشتری را برای پیگیری این سیاست ایجاد کرده است.

نقش سازنده‌ای که ژاپن می‌تواند ایفا کند

وی گفت: امروز کشورهای منطقه از اراده و آمادگی لازم برای تامین امنیت منطقه خلیج فارس و امنیت انرژی در منطقه برخوردارند. طبعا انتظار داریم امنیت جمعی منطقه با توان و ظرفیت کشورهای منطقه به خوبی تامین شود و ژاپن از این سیاست حمایت کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: ژاپن و ایران می‌توانند در این چارچوب همکاری‌های نیرومندتری داشته باشند. کاملا در این چارچوب آماده همکاری هستیم.

وی درباره گفت‌وگو با مقامات ژاپنی گفت:‌ در این سفر با همتای خودم و آقای نخست‌وزیر ژاپن دیدار خواهم کردم. علاوه بر آن ملاقات دیگری با وزیر بهداشت، کار و رفاه اجتماعی خواهم داشت. در گفت‌وگو با وزیر خارجه و نخست‌وزیر موضوعات متنوعی از مناسبات دوجانبه تا تحولات و برخی چالش‌های منطقه‌ای و بین المللی را مورد توجه قرار خواهیم داد.

جنگ راه‌حل اوکراین نیست

وزیر خارجه ادامه داد: در خصوص اوکراین جمهوری اسلامی ایران همواره این موضع ثابت و اصولی خود را مورد تأکید قرار داده است که جنگ راه‌حل نیست. از ابتدای جنگ در اوکراین تلاش‌هایی را در عالیترین سطح در سطح رئیس جمهور کشورم برای توقف جنگ و بازگشت طرفین به گفت‌وگو و راه‌حل سیاسی در دستورکار قرار دادیم و در این چارچوب اقدامات فعالانه‌ای را به عمل آوردیم.

امیرعبداللهیان گفت: ناتو و تحریکات ناتو را یکی از ریشه‌های اصلی جنگ اوکراین می‌دانیم. به تلاش های خود برای توقف جنگ و تمرکز طرفین به راه‌حل سیاسی ادامه می‌دهیم.

روابط ایران و عربستان

وزیر خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره گفت‌وگوهای ایران و عربستان اظهار داشت: مذاکرات ایران و عربستان از ماه‌ها قبل و با وساطت کشور عراق و عمان آغاز شد. در ماه‌های اخیر چین به این میانجیگری‌ها اضافه شد. در جریان دیدار رئیس جمهور چین از عربستان سعودی گفت‌وگوهایی بین مقامات عالی چین و عربستان مبنی بر ضرورت عادی سازی روابط ایران و عربستان شکل گرفت. مجموعه این تلاش‌ها و وجود اراده جدی در ایران و عربستان منجر به بازگشت روابط دو کشور به حالت عادی شد.

طراحی نقشه راه‌ همکاری‌های بلندمدت با ژاپن

امیرعبداللهیان ادامه داد: قطعا همکاری‌های ما با چین علیه هیچ طرف دیگری نخواهد بود. همکاری‌های ایران و چین در راستای منافع مشترک طراحی و پی‌گیری شده است. امروز در گفت‌وگوها با مقامات عالی ژاپن ایده طراحی نقشه راه همکاری‌های بلندمدت ایران و ژاپن را مطرح خواهم کرد. این ایده شامل همه ابعاد همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و نقش آفرینی نیرومندتر ژاپن در همکاری‌های متنوع با ایران و منطقه خواهد بود.

Email
چاپ
آخرین اخبار