تاریخ انتشار :

خشونت در مدارس

     لیلا نصیری سروری

اعمال خشونت در مدارس از سوی برخی از دانش آموزان نسبت به سایر دانش آموزان و یا معلمان یک مسئله دهشتناک است، اما دلیل آن چیست؟ در پاسخ باید گفت که دلیل اصلی آن محیط نامناسب خانه ای است که کودک در آن رشد می کند. اگر کودکی والدین خود را در حال ضرب و شتم ببیند، قطعاً از آنها اعمال خشونت را یاد می گیرد. کودکان خشونت را از محیط زندگی خود می آموزند، این یادگیری آینده و شخصیت کودک را شکل می دهد. همچنین، کودکانی که مبتلا به افسردگی هستند و یا اضطراب دارند هم دست به خشونت می زنند. از سوی دیگر اگر حجم تکالیف درسی زیاد باشد و کودک تحت فشار قرار گیرد، احتمال بروز رفتار خشونت آمیز در او افزایش می یابد. در اینجا نباید اثر بازیهای رایانه ای و فیلم های خشونت آمیز که در آنها صحنه هایی از کشته شدن و استفاده از سلاح گرم و سرد به نمایش گذاشته می شود را در ترویج خشونت نادیده گرفت. لازم به یادآوری است که اگر دوستان کودک در مدرسه از خود خشونت نشان دهند، او نیز یاد خواهد گرفت؛ لذا نباید اجازه داد تا کودک با افرادی دوست شود که رفتاری خشونت آمیز دارند.

اینکه چرا کودکان در مدارس دست به خشونت می زنند و چه عاملی سبب بروز رفتار غیر انسانی در آنها می شود، باید گفت که هیچ انسانی شرور متولد نشده است، بنابراین این وظیفه والدین و معلمان در مدارس است تا کودک را به خوبی راهنمایی کرده و آموزش دهند. برای کمک به کودک بهترین کار کمک گرفتن از روان درمانگران کودک است، اما قبل از آن باید رزومه کاری این افراد را بررسی شود تا اطمینان حاصل شود که آنان تخصص کافی برای ارائه مشاوره را دارند. اگر مشاور تشخیص داد که نیاز است تا والدین نیز تحت مشاوره قرار گیرند، حتماً بایستی با او همکاری شود. این همراهی باعث می شود تا بهترین آینده برای کودک رقم بخورد. یکی از اقداماتی که میتوان در مدارس برای کاهش خشونت انجام داد، این است که با همکاری کودکان نمایشگاهی برای “نه به خشونت” در مدرسه برپا شود تا کودک را با مفاهیم خشونت آشنا سازند.

گاهی هم این خشونت از سوی معلمان و مسئولین مدرسه نسبت به کودکان اعمال می شود که اشکال مختلفی دارد و از خشونت فیزیکی گرفته تا روانی را شامل می شود. نا گفته نماند که این نوع خشونت یکی از بارزترین اشکال خشونت علیه کودکان است که نه تنها به فضای امن مدرسه آسیب می رساند، بلکه حق دانش آموزان را برای یادگیری در محیطی امن و بدون خطر نقض می کند و در این شرایط مدارس نمی توانند نقش خود را به عنوان مکان یادگیری و اجتماعی ایفا کنند. از آنجا که آموزش نقش اساسی در پیشگیری و ریشه کنی خشونت در مدارس دارد، بنابراین باید مدارس محیط‌های امنی را فراهم ‌کنند تا همه کودکان در آن با آرامش به یادگیری بپردازند. در واقع، مدرسه باید مکانی امن برای تحصیل کودکان باشد.