به اعتلای کشورمان معتقدیم

رشدِ سرطان در ایران بسیار بالاتر از کشورهای غربی است!

رئیس مرکز تحقیقات سرطان گفت: در ایران هر سال بیش از سه هزار میلیارد تومان هزینه برای دارو مصرف می‌شود که طول عمری برای بیماران به همراه ندارد.

آبتاب- «محمد اسماعیل اکبری»، رئیس مرکز تحقیقات سرطان درباره شایع‌ترین سرطان‌ها در کشور گفت: شایع‌ترین سرطان در ایران بین زنان و مردان یعنی مابین هر دو جنس، سرطان پستان است، یعنی این سرطان نه‌ تنها در خانم‌ها بلکه بین زنان و مردان هم از همه بیشتر شیوع دارد؛ پس‌ از آن، سرطان پوست دومین، معده سومین، روده بزرگ چهارمین و مثانه پنجمین سرطان‌های رایج در ایران هستند. اگر به‌ صورت تفکیک هر جنس بخواهیم بگوییم، در مردان به ترتیب سرطان‌های پوست، معده، پروستات، مثانه، روده بزرگ، خون، ریه، مری، مغز و حنجره و در زنان به ترتیب سرطان‌های پستان، پوست، روده بزرگ، معده، خون، تیروئید، مری، تخمدان، ریه و مغز شایع‌ترین انواع سرطان‌ها هستند.

فوق تخصص جراحی غدد و سرطان افزود: سرطان‌ها در کشور ما هنوز در مقایسه با کشورهای غربی زیاد نیست و حدود یک‌ چهارم و برخی اوقات یک‌ پنجم یک کشور غربی سرطان داریم. تقریباً در کشور ما ۱۵۰ نفر به ازای هر صد هزار نفر در طول سال سرطان می‌گیرند. این عدد در کشورهای غربی به ۶۰۰ نفر هم می‌رسد. به‌ طور کلی میزان بروز سرطان در کشور ما حدود یک‌ چهارم کشورهای غربی است.

او در ادامه گفت: طبیعتاً موارد ابتلا به سرطان‌ها در کشور ما از کشورهای شرقی و آفریقایی بیشتر است؛ اما اتفاق مهم، روند رو به رشد سرطان در کشور ما است؛ یعنی با وجود اینکه اکنون میزان سرطان در کشور ما بالا نیست، به این دلیل که سرطان در سنین بالا رخ می‌دهد، این بیماری در کشور روند صعودی دارد. کودکانی که زیر ۱۲ سال هستند، ۲.۵ درصد تعداد بیماران سرطانی را تشکیل می‌دهند و ۹۷ درصد سرطان‌ها مربوط به بالغین است. از میان بالغین افراد بالای شصت سال بیشترین تعداد مبتلایان به سرطان‌های مختلف را تشکیل می‌دهند.

او افزود: اتفاقی که رخ‌داده این است که به دلیل اینکه سن جامعه ما در حال بالا رفتن است و تعداد سالمندان بیش‌تر می‌شود و در حقیقت سالخوردگی جمعیت در حال بروز است، رشد سرطان در کشور ما بسیار بالاتر از همان کشورهای غربی است که الان از ما بیش‌تر سرطان دارند.

 

Email
چاپ