به اعتلای کشورمان معتقدیم

آلمان درگیر پیک کووید-۱۹ شده است پس واکسن ها چکار کردند؟

    نویسنده: احمد مهری- اپیدمیولوژیست و کارشناس بهداشت عمومی

کشور آلمان درگیر پیک جدید کووید-۱۹ شده است. گروه های ضد واکسن بدون اشاره به جزئیات اوضاع کرونا در آلمان تحلیل های بی اساس به مردم ارائه میکنند که اگر واکسن ها خوب است پس چرا آمار این کشورها بالاست؟

امروز که وضعیت آلمان را رصد میکردیم مشخص است آلمان هنوز به پوشش بالای واکسن به حد مطلوب ۸۰ درصد نرسیده است و شدیدا تحت تاثیر این کمبود درصد پوشش واکسن است. آلمان حدود ۶۷ درصد از جمعیت خود را واکسینه کرده و هنوز تا رسیدن به پوشش واکسن برای قطع کننده زنجیره انتقال فاصله دارد.

جالب است بدانید به استناد یافته های منتشره موسسه رابرت کخ آلمان در ده روز قبل، میزان بستری شدن در بیمارستانهای آلمان برای بیماران کووید-۱۹ واکسینه نشده بین ۱۸ تا ۵۹ سال در حال حاضر حدود چهار برابر بیشتر از بیماران واکسینه شده است. این آمار برای بیماران بالای ۶۰ سال، حدود ۶ برابر بیشتر است.

شواهد وزارت بهداشت آلمان نشان میدهد در حالی که واکسنها به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های جدی و مرگ کرونا را کاهش می دهند، این واکسنها در شرایط فعلی به طور کامل در برابر عفونت محافظت نمی کنند. با افزایش تعداد موارد، خطر ابتلا به COVID-19 برای افراد واکسینه شده نیز افزایش می یابد که اکثرا فرم خفیف است.

پزشکان آلمانی معتقدند «تعداد رو به رشد کرونا در آلمان بر افراد واکسینه‌شده نیز تاثیر میگذارد، اما بخش اعظم این مبتلایان افراد عفونت‌ یافته فرم خفیف است.

شواهد در کشور آلمان نشان میدهد واکسینه‌شده‌هایی که می‌توانند با خطر بیشتری روبرو شوند، افراد مسن‌تری هستند که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، به‌خصوص اگر مدتی از واکسن دوم آنها گذشته باشد. این کشور اکنون در حال تزریق واکسن های تقویت کننده برای افرادی است که بیش از شش ماه پیش به طور کامل واکسینه شده اند.

داده های منتشره از شهر بایرن یا همان باواریا بعنوان بزرگترین ایالت شانزده گانه آلمان نشان میدهد نرخ پایین واکسیناسیون در جنوب این ایالت مسبب اوضاع نابسامان کروناست. براساس داده های سلامتی این ایالت، بروز ابتلا به کرونا در افراد واکسینه شده ۹۷.۶ به ازای هر ۱۰۰ هزار مورد واکسینه شده است که برای افراد واکسینه نشده این عدد ۹۵۳/۲ است. یعنی بروز ده برابری ابتلا در گروههای واکسینه نشده.

از طرفی بروز بستری در گروههای واکسینه شده بایرن ۲/۵ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ساکن این ایالت است در حالی که در گروه واکسینه نشده این شاخص ۱۲/۸ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است. یعنی واکسینه نشده ها ۴ برابر بیشتر بستری شده اند.

Email
چاپ
آخرین اخبار