به اعتلای کشورمان معتقدیم

استاد فریدالله ادیب آیین نقاش پیشکسوت افغانستان، طالبان را به جنایات جنگی متهم کرد!

آبتاب استاد فریدالله ادیب آیین که هم اکنون نقاش معاصر افغانستان است، جمعه گذشته طالبان را به جنایات جنگی و عدم توجه به حقوق بشر متهم کرد. فریدالله ادیب آیین در نوشته ای بیان کرده: “طالبان مرتکب جنایات جنگی می شوند و برای حقوق بشر بین المللی احترام قائل نیستند.” وی در ادامه نوشت که ما از رهبران سازمان ملل و جهان می خواهیم که به این رفتار جنایتکارانه طالبان توجه کنند. فریدالله ادیب آیین که هم اکنون در خارج از افغانستان به سر می برد، گفت: طالبان دسترسی بشر دوستانه و ارسال دارو به این منطقه را مسدود کرده و خدمات تلفن و برق را قطع کرده اند. فریدالله ادیب آیین افزود این در حالی است که درگیری و جنگ شدید در استان پنجشیر بین افراد گروه طالبان و نیروهای جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود ادامه دارد و هر دو طرف مدعی پیشروی شده‌اند و جبهه مقاومت افغانستان به رهبری احمدمسعود اعلام کرده است که شب گذشته در منطقه خاواک در شمال استان پنجشیر و هم مرز با استان بغلان چندین سنگر طالبان را تصرف کرده و تلفات سنگین به آنها وارد کرده اند. این جبهه همچنین اعلام کرده است که شب گذشته شهر چاریکار مرکز استان پروان در شمال کابل را نیز از گروه طالبان باز پس گرفته و صدها تن از افراد این گروه در این جنگ کشته و یا زخمی شده اند. منابع وابسته به جبهه مقاومت گفته اند که به بزرگان محلی اجازه داده اند که اجساد گروه طالبان را از کوه ها پایین آورده و به این گروه تحویل دهند.

فریدالله ادیب آیین نقاش پیشکسوت افغانستان؛ گفت که خاک ما توسط بیگانه ها مورد تجاوز و اشغال قرارگرفته است. بنا به اسناد گذشته افغانستان، همان خراسان باستان و نژاد فارسی زبانان و سایر قوم های مختلف افغانستان از نوع توصیفی تحلیلی با تأکید بر رویکرد تاریخی بسیار عمیق در زمینه زبان، دین، تاریخ، هنر، اعیاد، موسیقی، ادبیات، معماری، آداب و رسومات مشترک دارند؛ در واقع بیانگر ریشه های عمیق اشتراکات گسترده تاریخی و فرهنگی می باشند. اگر تاریخ خراسان بزرگ را دورتر مورد مطالعه قرار دهیم متوجه میشویم که سرزمین خراسان باستان از دیرباز محل سکونت انسانهای اولیه عهد حجر که تازه از کوه به دشت فرود آمده بودند، بر روی مسیر کمانی شکل اطراف کویر نمک استقرار یافته اند. بخشی عمده از قبایل جنبش هند و اروپایی به طرف شرق پیش رفته و پس از عبور از جیحون در حوالی رود کابل ساکن شده اند و سپس بعد از توقف کوتاهی در دشت بلخ، از معابر هندوکش بالا رفتند مهاجمان را به سوی هند تعقیب نمودند و در طول پنجشیر و رودهای کابل فرود آمدند، و ممکن است که در جاده باستانی طی عبور از باکتریا (بلخ) بعضی قبایل را به سوی مغرب رانده باشند. بنابراین تازه واردان مجبور بودند به مغرب به سوی نجد ایران  و در طول جاده طبیعی که از بلخ به طرف قلب جغرافیای ایران فعلی پیش می رود حرکت کرده باشند. سرزمین خراسان باستان در برگیرنده جغرافیای افغانستان از نواحی هرات بادغیس تا به بلخ و بدخشان میتوان نام برد. در عین حال قدیم ترین مرکز تمدن خراسان باستان را باختر یا بلخ کنونی می دانند که در جنوب آمودریا (جیحون) واقع بوده است. اما امروز بیگانه به افغانستان هجوم آورده و ملت افغانستان را شدیداً مورد حمله های وحشیانه و کشتار قرار داده اند. افغانستان به این تروریست های القاعده و داعش خراسان هیچ نسبت ایدئولوژی مردمی ندارند. افغان ها دوست دار صلح و آرامش کشورشان هستند طی چند روز به چشم دیدیم که ملت ما از طالبان تنفر بسیار دارند و نمیخواهد که اینها بر سر قدرت باشند.

جنگ در پنجشیر شدت گرفته است. کشور در خطر است. پنجشیر آخرین نقطه مقاومت مقابل طالبان است و جبهه مقاومت در پنجشیر چند روز است که درگیری‌های شدیدی را تجربه کرده‌اند و هر دو طرف می‌گویند آسیب جدی به نیروهای مقابل زده‌اند. پنجشیر تبدیل به نقطه‌ای روشن در تاریکی این روزهای افغانستان شده است. نیروهای مقاومت به رهبری احمد مسعود پسر سی و یک ساله احمد شاه مسعود، و امید کشور در این منطقه کوهستانی جمع شده‌اند تا با طالبان بجنگند. اما گروه طالبان که تمام کشور را حالا در تصرف خود دارد، این مقاومت را تاب نمی آورد. دره پنجشیر در ۱۲۰ کیلومتری شمال شرقی کابل قرار دارد. جبهه مقاومت پنجشیر می‌گوید نیروهای طالبان از مسیر خاواک و گلبهار و از سمت استان پروان در جنوب حمله کرده‌اند. گروه طالبان می گویند برتری را در جنگ دارند و پنجشیری‌ها از آمار بالای کشته‌شدگان بین جنگجویان می گویند. این نیروها کنترل این ناحیه کوهستانی را به دست گرفته و اعلام کردند که در صورت مخالفت طالبان با تشکیل یک حکومت فراگیر با این گروه خواهند جنگید. در آستانه اعلام خبر تشکیل حکومت جدید از سوی طالبان به نظر می‌رسد مذاکرات بین دو طرف به نتیجه نرسیده و هر یک از طرفین دیگری را به شکست مذاکرات متهم می‌کنند. دیشب زمزمه‌هایی از گفت‌وگو میان هیأتی از طالبان و هیأتی از پنجشیر به گوش می‌رسید، اما بلافاصله حملات به این دره افزایش بیشتری یافت.

توجه: مطلب مندرج صرفاً دیدگاه نویسنده است و رسانه آبتاب در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

Email
چاپ
آخرین اخبار