به اعتلای کشورمان معتقدیم

معضلی به نام گرسنگی

   نویسنده: دکتر غلامرضا شریفی-پژوهشگر و استاد دانشگاه

 

   گرسنگی چیست؟

       برای بسیاری از مردم در کشورهای توسعه یافته، گرسنه بودن احساس ناراحت کننده ای است، ولی این امر متفاوت از این است که شما یکی از صدها میلیون نفری باشید که به اندازه کافی غذا برای خوردن روزانه خود نداشته باشید. افرادی که مبتلا به سوء تغذیه هستند، قدرت و انرژی کافی حتی برای انجام ساده ترین وظایف خود ندارند. گرسنگی فرد را ضعیف و خسته می کند؛ بطوریکه وی قادر به تمرکز نخواهد بود. کار یا تحصیل در این شرایط طاقت فرسا خواهد شد. در صورتی که افراد غذای ناکافی دریافت کنند، این امر به سلامت آنها آسیب جدی وارد خواهد کرد. به عدم اطمینان در مورد  داشتن وعده بعدی غذایی، «نا امنی غذایی» می گویند. بر اساس تعریف سازمان کشاورزی و غذای سازمان ملل متحد (فائو)، نا امنی غذایی وضعیتی است که مردم دسترسی امن به مقادیر کافی از «مواد غذایی سالم» و «مغذی» برای رشد طبیعی و داشتن یک زندگی فعال و سالم را نداشته باشند. به طور متوسط یک فرد نیاز به حدود ۱۸۰۰ کیلو کالری در روز به عنوان حداقل انرژی دارد. چنانچه فردی از گرسنگی مزمن رنج ببرد، ابتدا بدن وی شروع به تغذیه از بافت چربی، سپس عضلانی و در نهایت اندام های وی می کند که به مرگ فرد می انجامد. در این میان کودکان و افراد مسن بسیار آسیب پذیر هستند.

    علل گرسنگی چه هستند؟

     از علل اصلی گرسنگی می توان از «بلایای طبیعی»، «جنگ»، «فقر»، «ضعف زیر ساخت های کشاورزی» و «بهره برداری بیش از اندازه» از محیط زیست می توان نام برد. در سالهای اخیر بحران های اقتصادی و مالی در سرتاسر جهان معیشت بسیاری از مردم را تحت فشار قرار داده است. «گرسنگی» یک مشکل قابل حل است و این نسل تلاش می کند تا آنرا برای همیشه ریشه کن کند، برای تحقق این مهم نیاز است تا همه مردم در سرتاسر جهان برای خاتمه دادن به گرسنگی تلاش کنند.

   گرسنگی پنهان چیست؟

      «گرسنگی پنهان» کمبود ریز مغذی ها در بدن است، که افراد را مستعد ابتلا به «بیماری های عفونی»، «اختلال رشد جسمی و ذهنی»، «کاهش بهره وری نیروی کار» و «خطر مرگ زود رس» را افزایش می دهد. مصرف مواد غذایی صرفا پر کردن شکم نیست، بلکه این مواد غذایی بایستی مغذی باشند. 

   پایان دادن به گرسنگی

     هزینه های پایان دادن به گرسنگی هنگفت نیستند. ما بایستی از ابزار و منابع موجود استفاده بهینه بکنیم. برای تغذیه هر ۶۶ میلیون کودکی که هر روز گرسنه به مدرسه می روند، فقط ۳.۲ میلیارد دلار هزینه نیاز است. سرمایه گذاری در طرح نجات بشر و برنامه جهانی غذا جهت تغذیه کودکان یک راهکار برای نجات آینده کودکان است. کودکانی که تحت پوشش این طرح قرار می گیرند، در نهایت قادر به زندگی سالم تر خواهند شد و آینده ای بهتر دارند.

 

Email
چاپ
آخرین اخبار