به اعتلای کشورمان معتقدیم

ورزش های زورخانه ای

     نویسنده: میلاد ربانی

 

       در تاریخ ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۹، نشست صمیمانه­ ای در محل فدراسیون ورزش ­های زورخانه ­ای، به میزبانی گرم جناب دکتر جوهری، رئیس محترم این فدراسیون، و با حضور جمعی از پیشکسوتان و علاقه­ مندان این ورزش کهن و باستانی، برگزار شد. در این دیدار صمیمی، دکتر جوهری، به مسایل مطرح شده از سوی پیشکسوتان و علاقه ­مندان این عرصه که با دلسوزی فراوان بیان شد، با جان و دل گوش فرا دادند. امین آقافرزانه، در کنار سید مرتضی اشرفی، به جایگاهی که ورزش زورخانه ­ای و مرام برخاسته از آن، یعنی مکتب پهلوانی و لوطی­گری می­ تواند در ارتقاء اخلاق جامعه داشته باشد، اشاره کردند. آقای سید مرتضی اشرفی درمورد لزوم توجه بیشتر به وضع زورخانه ­ها و کمک بیشتر به پیشکسوتان این عرصه، به ­ویژه مرشدان که در حال حاضر شرایط خوبی ندارند، صحبت ­های خوبی بیان کردند. آقای پویا پراوی، با توجه به نقشی که ورزش زورخانه ­ای و فدراسیون محترم این رشته می ­تواند در اصلاح جامعه داشته باشد، پیشنهاداتی را مطرح کردند؛ از جمله بردن ورزش زورخانه ­ای به داخل مدارس و تأسیس صندوق ­های حمایتی در داخل تمام باشگاه ­ها، برای اجرای سنت زیبای گلریزان. در ادامه جلسه، جناب دکتر جوهری، به بخشی از فعالیت­ های بسیار سازنده و مفید فدراسیون ورزش های زورخانه ­ای اشاره داشتند. ایشان بیان کردند که فدراسیون بیشتر نقش سیاست گذاری دارد و این هیئت­ های استانی هستند که در حوزه اجرا، اقدام می­کنند. با وجود مشکلاتی مالی که فدراسیون تاکنون داشته است، اقدامات بسیار مفید و مؤثری از سوی فدراسیون صورت گرفته است و رسیدگی به وضع پیشکسوتان و مرشدان این رشته، به­طور جدی در دستور کار این فدراسیون قرار دارد. جناب دکتر جوهری تأکید فراوانی بر جوان­ گرایی و استفاده از نیروهای جوان و انقلابی و مدیریت مردمی در بدنه ورزش زورخانه ­ای داشتند.

       آنچه به زیبایی این جلسه می ­افزود، حضور افرادی بود که در تهران، به خوشنامی معروفند و در بین نسل جوان، دارای محبوبیت فراوان هستند. قطعاً تشویق این بزرگواران (همچون امین آقافرزانه، آقا سید مرتضی اشرفی، آقا پویا پراوی و آقا حشمت ذوالفقار که سابقه خوبی در سنت گلریزان و توزیع مواد غذایی در بین نیازمندان دارند) می ­تواند توجه جوانان را به این ورزش با ارزش و گرانقدر که میراث هر ایرانی است، جلب کند. در دهه شصت جامعه دچار نوعی تجمل ­گرایی شد و جوانان پایین شهری، برای رسیدن به امکانات بالای شهری، به دنبال کسب شهرت برآمدند و ناگهان فهمیدند که راه بالا شهر، از ژاپن می­گذرد و فوج عظیمی از جوانان و حتی لوطی ­های پایین شهری، حرکت به سمت ژاپن را شروع کردند و روبرو شدن این قشر با سامورایی ­های ژاپن، داستان­ های جالبی خلق کرد و این خود چالش ­های فراوانی را در جامعه ایجاد کرد. اما بودند افراد و بزرگانی که با حضور خود در پایین شهر، سنگر غرور و غیرت و مردانگی را حفظ کردند و وجود مراکز زورخانه­ ای و پهلوانان بزرگ، یاری­ دهندۀ­ آنان در این مسیر اخلاقی بود. اخلاق، عنصر گم شده جامعه امروز ما است و قطعاً حرکت به سمت ورزش زورخانه ­ای که اخلاق پایمردی، جوانمردی و عیاری و لوطی ­گری را در دل خود دارد، می­ تواند همچون مرواریدی در دل شن زار برهوت بی­ اخلاقی، همان عنصر گم شده عصر و جامعه ما باشد. آنچه این جلسه را متمایز می­ کرد، حضور افرادی بود که می توانند از محبوبت خود، جهت پیشبرد و گسترش ورزش زورخانه­ ای در جامعه و گسترش فرهنگ نوع­ دوستی استفاده کنند. امید است تا این حرکت، که با حمایت و پشتیبانی جناب دکتر جوهری، جمعی از نویسندگان و پیشکسوتان و فعالان این عرصه آغاز شده است، ادامه داشته باشد تا جامعه از برکات پرثمر آن، بهره­مند شود و شاهد آن باشیم که چشمه ­های جوانمردی، عیاری و غیرت از دل آن بجوشد و در جامعه جاری شود.

حضور علاقه مندان و پیشکسوتان ورزش زورخانه ای که دغدغه رشد اخلاقی و فکری جامعه را با توسل به حقایق ناب نهفته در دل اخلاق پهلوانی و زورخانه ای دارند، بدون شک رویداد مهمی است. امید است تا به لطف خدای متعال و با حمایت های رئیس محترم این فدراسیون، که تا کنون زحمات زیادی برای این رشته کشیده اند و کارنامه بسیار درخشانی در این عرصه از خود بر جای گذاشته اند، این جلسات تداوم داشته باشد و شاهد روزافزون جوانان و علاقه مندان پرانگیزه این ورزش، در جلسات این چنینی باشیم.

 

Email
چاپ
آخرین اخبار