به اعتلای کشورمان معتقدیم

حضور رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران

آبتاب بورونیوز نوشت: رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ششم مه ۲۰۲۳/ هفدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ در راس هیئتی متشکل از کارشناسان و مسئولان این نهاد برای گفتگو با مقامات ایرانی وارد تهران شد.

رویترز در گزارشی که به این موضوع اختصاص یافته آورده است که آقای گروسی به دنبال راه‌های تقویت نظارت و کنترل از سوی نهاد زیر مجموعه سازمان ملل بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران هست.

در این گزارش ضمن اشاره به تلاش‌های آژانس در این راستا که سفر آقای گروسی نیز به منظور تحقق همین هدف صورت گرفته، دیدگاه تحلیل‌گران و دیپلمات‌ها در خصوص محدود بودن اهرم فشار آژانس را برجسته کرده است.

ایران پس از خروج آمریکای تحت ریاست دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با تهران در سال ۲۰۱۸، به تدریج روند غنی‌سازی اورانیوم را سرعت بخشید.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که گفتگو با مقاماتی از جمله علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در برنامه سفرش به ایران بود، تاکید کرد: «با توجه به عمق و وسعت برنامه (هسته‌ای ایران)، ما باید قابلیت‌های نظارتی بیشتری داشته باشیم.»

ایران در حال حاضر غنی سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را که فاصله چندانی با غنی‌سازی ۹۰ درصدی مورد نیاز ساخت تسلیحات هسته‌ای ندارد، آغاز کرده است.

رافائل گروسی پس از دیدار روز دوشنبه خود با وزیر خارجه ایران با انتشار توئیتی نوشت: در این دیدار «مجموعه ای از اقدامات عملی ملموس را برای احیای بیانیه مشترک ۴ مارس ۲۰۲۳ با هدف احیای روند اعتمادسازی و افزایش شفافیت پیشنهاد کردم.»

Email
چاپ
آخرین اخبار