به اعتلای کشورمان معتقدیم

عبدالحمید مبارز، روزنامه‌نگار پیشکوت افغانستان در کابل درگذشت

آبتاب عبدالحمید مبارز، روزنامه‌نگار پیشکسوت افغان در کابل درگذشته است. نیلاب مبارز، دختر او در فیسبوک و ایکس درگذشت پدرش را اطلاع داده است.
به گزارش عصر ایران به نقل از بی بی سی؛ نیلاب مبارز امروز در ایکس نوشت: «پدر بزرگوارم استاد عبدالحمید مبارز، یکی از رهبران مشروطه سوم و نهضت آزادی بیان و دموکراسی به تاریخ ۲۷ رمضان مبارک مطابق ۱۸ حمل [فروردین] ۱۴۰۳ در شهر کابل به حق پیوست و امروز ساعت یک بعد از ظهر در حضیره آبایی‌شان به خاک سپرده می‌شود.»
او توضیح بیشتری در مورد علت درگذشت آقای مبارز نداده است، او مدتی براثر کهولت سن تحت مراقبت قرار داشت.
عبدالحمید مبارز فارغ‌التحصیل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل در رشته روابط بین الملل بود، به‌عنوان معاون روزنامه انیس، رئیس خبرگزاری دولتی باختر، والی بامیان، والی نیمروز، والی لوگر و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ در آغاز دولت پیشین کار کرده بود و در سال‌های اخیر نیز رئیس اتحادیه ملی خبرنگاران بوده است.
او کتاب‌هایی در مورد تحولات سیاسی و تاریخی معاصر افغانستان نوشته است و در رسانه‌های افغانستان نیز مرتبا مطالبی نشر می‌کرد.
کتاب‌های او شامل «ظهور طالبان و سقوط سلطنت، فدرالیسم و تحلیل واقعات سیاسی افغانستان از ۱۹۱۹ تا ۱۹۹۶ و حقوق زنان در افغانستان و جهان» است.
عبدالحمید مبارز، نفر وسط در کنار حامد کرزیِ، رئیس جمهور وقت و حلیم تنویر، روزنامه‌نگار
عبدالحمید مبارز، نفر وسط در کنار حامد کرزیِ، رئیس جمهور وقت افغانستان
محمداشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در ایکس نوشته است که «جامعه فرهنگی افغانستان یکی از نخبگان خود عبدالحمید مبارز را که عمری را در دفاع از آزادی سخن و ارزش‌های انسانی سپری کرد، از دست داد.»
درگذشت او بازتاب گسترده‌ای در میان فرهنگیان و روزنامه‌نگاران افغانستان داشته است.
Email
چاپ
آخرین اخبار