به اعتلای کشورمان معتقدیم

ورود پرندگان مهاجر به تالاب هامون

آبتابمدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از رقص مرغان آتشین مهاجر در جشن تولد دوباره تالاب بین المللی هامون پس از غیبت چهار ساله خبر داد.

محمدرضا علیمرادی اظهار کرد: با آبگیری پروژه هامونک در تالاب بین المللی هامون با هدف ایجاد زیستگاه حیات وحش، دسته‌های بزرگ پرندگان فلامینگوی مهاجر مهمان هامون شدند.

وی علت حضور پرندگان مهاجر و عدم وجود گرد وغبار را زیر آب رفتن کانون های گردو غبار با توجه به باد شدید بیان کرد و افزود: با توجه به ورود سیلاب‌ها و روان آب‌های منطقه پرندگان مهاجر به منطقه کشانده شده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان عنوان کرد: برخی از این گونه ها به صورت مهاجر عبوری برای برگشت به منطقه سیبری و برخی برای گذراندن فصل تولید مثل به تالاب هامون رسیده اند که این امر موجب ایجاد تنوع زیستی و چشم اندازی متفاوت در این پهنه اکولوژی می‌شود.

وی افزود: مشاهده پرندگان، لانه ها و تخم گذاری آنها در تالاب بین المللی هامون نوید بخش حیات مجدد گونه های جانوری در این تالاب است.

علیمرادی بیان کرد: گونه‌هایی مانند پرستوی دریایی، چوب پا، چنگر، حواصیل، کاکائی، بوتیمار و فلامینگو در هامون هیرمند و در بخش هایی از هامون سابوری به تالاب هامون زیبایی و زندگی بخشیده است.

وی از ایجاد هامونک‌ها در تالاب بین المللی هامون خبر داد و افزود: این هامونک‌ها با هدف ذخیره آب و ایجاد زیستگاه حیات وحش در محیطی امن از تالاب هامون با تعبیه پنج تختک جزیره ای برای زاد و ولد پرندگان مهاجر و بهره مندی ذینفعان تالاب از آب پایدار ایجاد شده است هامونک‌ها به معیشت مردم بومی نیز کمک بسزایی خواهد کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در روزهای اخیر ده‌ها گونه از پرندگان مهاجر در حاشیه آبگیرها و تالاب هامون فرود آمده‌اند، خواستار مشارکت مردم و حفاظت شهروندان از پرندگان مهاجر شد.

به گزارش ایسنا به نقل از محیط زیست استان سیستان و بلوچستان، علیمرادی تصریح کرد: از مردم درخواست می‌کنیم با مشاهده افراد سودجو و شکارچی که قصد شکار و صید پرندگان مهاجر در تالاب بین المللی هامون را دارند بلافاصله با محیط زیست سیستان و بلوچستان تماس بگیرند.

Email
چاپ
آخرین اخبار