به اعتلای کشورمان معتقدیم

دادستان مازندران: منابع طبیعی در قطع درختان جنگلی شهرستان نور قصور کرده است

آبتاب دادستان مرکز استان مازندران درباره ماجرای قطع درختان جنگلی در الیمالات شهرستان نور گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد در این ماجرا چشم پوشی و قصور مدیران منابع‌طبیعی در قطع درخت جنگل الیمالات نور انجام شده که پرونده قضایی در دادسرای شهرستان نور تشکیل شده است.
به گزارش فارس، ماجرای قطع ۴ هزار درخت در جنگل‌های نور خبری بود که طی روزهای گذشته داغ شد، آن هم در روزهایی که بحث کاشت درخت مطرح است و همه دوستداران در این زمینه می‌خواهند از یکدیگر پیشی بگیرند.
قطع درختان آن هم برای احداث یک پارکینگ در جنگل الیمالات نور موضوعی بوده که سروصدا کرده و پس از آن مسؤولان بحث بازدید از منطقه را در دستور کار قرار دادند.
بر این اساس قطع درختان در قالب پروژه گردشگری در عرصه‌ای با وسعت حدود یک هکتار در قلب جنگل در شهرستان نور صورت گرفته است.
پس از انتشار این خبر، مسؤولان به همراه با دادستان استان مازندران بازدیدی از منطقه داشتند که محمد کریمی دادستان مرکز استان مازندران در بازدید از جنگل الیمالات نور، اظهار کرد: متاسفانه آن ملاحظاتی که باید در حفظ عرصه ملی و جنگل‌ها صورت گیرد، انجام نشد و شاهد تخریب زیست‌محیطی در این منطقه هستیم.
وی افزود: مجری طرح گردشگری بدون اینکه مجوز لازم از اداره کل منابع‌طبیعی داشته باشد مبادرت به احداث جاده و شن‌ریزی کرده که هم آبراهه را مسدود کرده و هم باعث تخریب گونه‌های درختی شده است.
دادستان مرکز استان مازندران بیان کرد: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد درنتیجه چشم پوشی و قصور مدیران منابع‌طبیعی، قطع درخت در جنگل الیمالات نور انجام شده که پرونده قضایی در دادسرای شهرستان نور تشکیل شده است.
کریمی ادامه داد: به لحاظ تخلفات این مدیران حتما پرونده مورد اشاره به مرکز استان ارسال خواهد شد تا با دقت بیشتری مورد رسیدگی قرار گیرد.
وی اظهار کرد: مسأله دیگر اینکه منطقه‌ای که به‌عنوان طرح گردشگری می‌خواهد ایجاد شود، باید از تمام مجوزهای لازم برخوردار باشد، متاسفانه در ورودی جنگل مبادرت به اخذ وجوه غیرقانونی می‌کردند که جلوی این کار گرفته شد.
کریمی اضافه کرد: منابع‌طبیعی قراردادی در این زمینه با مجری طرح ندارد آب منطقه‌ای بخشی از سد را برای طرح گردشگری واگذار کردند که در آن هم باید موارد لازم رعایت شود.
وی بیان کرد: آنچه برای ما مهم است حفظ عرصه جنگلی است که متاسفانه این کار صورت نگرفت و ما شاهد اینگونه تخریب زیست‌محیطی هستیم.
دادستان مرکز استان مازندران یادآور شد: قبلا هم حسب دستور دادستانی کل کشور کشیک را در همین زمینه مستقر کردیم، یگان حفاظت منابع طبیعی هم موضوع را رصد می‌کند. 
در ادامه سید علی علوی، مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: مکانی که در آن قطع درخت صورت گرفته در حریم انتقال برق بوده که همه ساله با مجوز اداره کل منابع طبیعی طی مکاتبه نسبت به قطع پاجوش‌ها و نهال‌ها اقدام می‌شد.
وی افزود: بلافاصله پس از انتشار این خبر و طی دو مرحله بازدید از منطقه متوجه شدیم که پیمانکار پروژه تخلف کرده است.
مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری با اشاره به اینکه پرونده تخلف در دادستانی تشکیل شد، تصریح کرد: همه ساله باید برای قطع نهال و پاجوش‌ها مکاتبه با اداره کل منابع طبیعی صورت می‌گرفت که این اقدام انجام نشد.
علوی ادامه داد: امسال علاوه بر اینکه مکاتبه صورت نگرفت بلکه بدون استعلام اقدام به احداث پارکینگ شد که در این زمینه هیچ مجوزی از اداره کل گرفته نشد.
وی بیان کرد: برای قطع درخت هم باید نشانه‌گذاری می‌شد درحالی‌که بدون اخذ مجوز این اقدام صورت گرفت، مشخص نیست که چگونه قطع ۴ هزار درخت عنوان شده درحالی‌که در این منطقه نهال و پاجوش قطع شده که به نظر می‌رسد در فضای مجازی بزرگ‌نمایی صورت گرفته است.
مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری مازندران- منطقه ساری با تاکید بر اینکه هرگونه دخل و تصرف در اراضی ملی باید با مجوز کتبی اداره باشد، خاطرنشان کرد: حتی مدیر هم نمی‌تواند دستور دهد و این موضوع خلاف قانون است.
علوی با اشاره به گشت و پایش‌های ماموران منابع طبیعی در طبیعت استان طی ایام نوروز، گفت: در این زمینه با هیچ کسی تعارف نداریم و هرکسی طرح داشته باشد حتما با درخواست کتبی باشد.
گفتنی است، پارکینگ مجموعه گردشگری ساخته شده در عرصه ملی و جنگلی الیمالات پلمب شد و تشکیل پرونده تخلف در خصوص قطع ‌و ریشه‌کنی درختان و نهال‌های جنگلی، تخریب خاک، مسدودشدن آبراهه‌ها و دیگر تخلف ها درحال پیگیری است.
Email
چاپ
آخرین اخبار