به اعتلای کشورمان معتقدیم

وزیر ارشاد: زشت است که مدیران ارشد از کلمات خارجی در سخنرانی استفاده می‌کنند

آبتاب– وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خیلی بد است که مدیر ارشد از کلمات خارجی در سخنرانی استفاده کند. این کار ریشه در یک حقارت تاریخی دارد. چه کسی حاضر است زبان شیرین خود را کنار بگذارد و از کلمات نامأنوس استفاده کند؟
به گزارش فارس، نخستین همایش ملی «قند پارسی» امروز در تالار رودکی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد، فرشاد مهدی‌پور، معاون اطلاع‌رسانی و تبلیغات، عباس محمدیان مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی و محمدجواد محمدزاده، معاون اسبق مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و پژوهشگر حوزه ادبیات فارسی برگزار شد.
اسماعیلی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری نخستین همایش ملی «قند پارسی» گفت: اردیبهشت امسال در زادروز فردوسی که نقش بی‌بدیلی در حفظ و ارتقاء زبان فارسی داشته است، از این جایزه صحبت شد. در مورد زبان فارسی تکمیل و تجلیل و پاسداشت و صیانت از آن مرتب صحبت و گفتگو می‌کنیم.
وی افزود: زبان فارسی در حالی که عنصر برجسته‌ای برای شکل‌گیری ایران امروز ماست، همیشه برای شکل‌گیری دولت ـ ملت‌ها ضروری بوده است. شاید به هر دلیلی بخشی از سرزمین جدا شود که باعث تأسف است و مثل یک عقده تاریک در دل آن مردم می‌ماند. هر موقع اسم ترکمانچای می‌آید، همه ما متأثر می‌شویم؛ چرا که بخشی از وجود ما جدا شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به از دست دادن یک سوم جغرافیای ایران در زمان قاجار عنوان کرد: ایران، بزرگ ماند و ادامه حیات همچنان ممکن است. همچنین در مقاطع مختلف این هجوم‌ها اتفاق افتاده و در همان فتح ایران توسط مسلمین، بنایی تمدنی در این سرزمین شکل گرفت و این درست بر خلاف کشور‌هایی بود که با ورود مسلمانان به سرزمینشان زبانشان هم تغییر کرد. برای مثال، مصر یک سرزمین ۵ هزار ساله است که زبانش تغییر کرد؛ اما ایران ضمن اینکه به دین اسلام گروید و تمدن اسلامی بر شانه‌های ایرانیان بالا آمد، فارسی را زنده نگه داشت.
Email
چاپ