به اعتلای کشورمان معتقدیم

مراحل کامل قانون جدید طلاق از طرف زن

آبتاب– قانون جدید طلاق از طرف زن چیست؟ در طی تاریخ قوانین مربوط به جدایی و طلاق دستخوش تغییرات زیادی شدند، از این رو اگر قصد جدایی از همسرتان را دارید، باید از جدیدترین قوانین به طور کامل مطلع باشید مثلا در صورت غیبت مرد در شرایط خاص امکان دادخواست طلاق برای زن فراهم است.

به نقل از گروه حقوقی وکیل رامین پور عطا، با شناخت این قوانین، با مراجعه به دفتر خدمات قضایی مشهد یا شهرستان خود می توانید درخواست طلاق را اجرایی کرده و در مدت زمان کوتاهی از همسرتان جدا شوید.

اما اگر به هر دلیلی فکر می کنید هم اکنون برای انجام این کار زود است یا قصد مراجعه به وکلا را ندارید و صرفاً می خواهید قوانین جدید پیرامون طلاق را بدانید، ما به عنوان راهنما در کنارتان هستیم تا به شما در این آشنایی کمک کنیم.

نحوه طلاق زن از مرد

روش طلاق زن از مردم چگونه است؟ بر اساس ماده ۱۳۳ قانونی مدنی حق طلاق با مرد بوده و او می تواند در هر زمانی و هرشرایطی از همسر خود جدا شود. البته در برخی شرایط خاص زن نیز امکان جدایی از شوهر را دارد.

پیشنهاد می دهیم که در فرآیند جدایی و طلاق حتماً از وکلای مجرب کمک بگیرید. بهترین وکیل طلاق در مشهد یا سایر شهرهای ایران با آگاهی از تمامی قوانین مربوط به این حوزه در رسیدن به تمام حقوق مثل مهریه، حق حضانت و … کمکتان می کند و زمان جدایی را به حداقل می رساند.

هرچند قانون حق طلاق را در اغلب موارد به مردان داده است، اما به دلیل ایجاد برخی موارد بازدارنده مثل مهریه برای او یک سد بزرگی بابت جدایی از همسر خود به وجود می آورد. در واقع اگر مرد قصد طلاق داشته باشد، در نقطه مقابل باید تمام حقوق همسر خود را بپردازد، در غیر این صورت امکان انجام این کار را نخواهد داشت.

بررسی قانون جدید طلاق از طرف زن

با آگاهی از نحوه طلاق زن از مرد، باید به قوانین مربوط به این فرآیند نیز توجه کنید. با مشورت با یک وکیل خانواده در مشهد یا شهر خود، درگیر چالش های مسیر جدایی نمی شوید. وکلا به طور کامل راهنمایی تان خواهند کرد تا مسیر را به درستی بپیمایید و خیلی زود به هدفتان برسید.

در حالت کلی در قانون جدید زن حتما باید دلیل محکمه پسند ارائه دهد، یعنی ثابت کند زندگی مشترک برایش مشقت بار و سخت است، در غیر این صورت امکان جدایی از همسر خود را نخواهد داشت.

خانم ها برای جدایی ابتدا باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی بروند و با شرکت در جلسات مشاوره مراحل جدایی را طی کنند. بعد از انجام این کار گزارش صادره به شعبه های پرونده ارسال و به درخواست خانم رسیدگی می شود.

طبق ماده ۱۱۳۰ دادگاه می تواند در صورت عدم رضایت زوج اقدامات مربوط به احراز شرایط و صدور حکم جدایی را انجام دهد. در اینجا زوجه باید علت، سند، مشکلات و خطراتی را که ادامه زندگی مشترک برای او می آفریند به دادگاه ارائه دهد.

تغییرات در قانون جدید طلاق از طرف زن

قوانین مربوط به طلاق برای اولین بار در سال ۱۳۱۳ به تصویب مجلس شورای ملی رسیدند. این قوانین در سال ۱۳۴۶ بازنگری و اختیارات مردان برای جدایی محدودتر شد. در این سال شرایطی به وجود آمد که امکان ارائه حکم عدم سازش را سختتر کرد.

سال ۱۳۵۳ در قوانین تغییرات دیگری شکل گرفت و اختیارات مرد برای طلاق را نسبت به قبل نیز محدودتر کرد؛ از آن سال به بعد خانم ها نیز می توانستند برای جدایی درخواست طلاق دهند.

سال ۱۳۸۱ اصلاحیه ای روی قوانین طلاق انجام شد که طی این اصلاحیه و بر اساس ماده ۱۱۳۳ مرد می توانست با رعایت برخی شرایط به دادگاه مراجعه کرده و درخواست طلاق را صادر کند.

بر اساس اصلاحیه ای جدیدتر، زوجه می تواند درخواست طلاق را با ارائه دلایل محکمه پسند ارائه دهد که از جمله این دلایل می توان به عسر و حرج زن و … اشاره کرد.

دلایل قانونی طلاق در قانون جدید برای زن

در قانون جدید طلاق از طرف زن، شرایط بهتری برای جدایی فراهم است؟ چند دلیل اساسی و مهم وجود دارد که خانم ها با تکیه بر آنها به راحتی می توانند به صورت کاملا قانونی صیغه طلاق را جاری کنند و از همسرشان جدا شوند. اما آیا می دانید که این دلایل چه هستند؟

عدم پرداخت نفقه

در صورتی که ۶ ماه از عدم پرداخت نفقه توسط مرد بگذرد، زن امکان درخواست پرداخت مهریه را دارد. در واقع اگر مرد به عمد یا به دلیل عدم توانایی امکان پرداخت نفقه را نداشته باشد، زن ابتدا می تواند برای پرداخت شکایت کند. بعد از انجام این کار در صورت عدم پرداخت نفقه توسط آقا، دادگاه رای طلاق به زن می دهد.

شغل نامناسب آقا

اگر شغل مرد به گونه ای باشد که شان و منزلت زن را پایین می آورد یا حتی او را به خطر می اندازد، خانم امکان درخواست طلاق را خواهد داشت. البته شغل نامناسب آقا باید توسط دادگاه تایید شود.

غیبت مرد

بر اساس ماده ۱۰۲۳ قانون مدنی، اگر بیشتر از ۴ سال از غیبت مرد بگذرد و کسی از زنده بودن یا مرگ وی مطلع نباشد، زن امکان درخواست جدایی را خواهد داشت. البته بعد از انجام این کار، دادگاه به منظور پیدا شدن آقا در روزنامه های کثیر الانتشار در بازه های زمانی یک ماهه آگهی منتشر خواهد کرد.

اگر یک سال از درج اولین آگهی گذشت و مرد همچنان پیدا نشده بود، خانم امکان طلاق خواهد داشت.

سوءاستفاده

در برخی موارد مثل سوءاستفاده خانم امکان جدایی از آقا را دارد. در واقع در این روش زن باید ثابت کند که آقا سلامت جسمانی و روانی ندارد تا از این روش حکم جدایی را بگیرد.

در این روش باید همه از جنون مرد مطلع باشند و حتی اطرافیان او نیز به این موضوع شهادت دهند تا خانم امکان جدایی داشته باشد.

محکومیت به حبس

اگر آقا به بیشتر از ۵ سال حبس محکوم شود، زن امکان طلاق خواهد داشت.

عقیم بودن

در صورتی که ۵ سال بعد از نکاح، آقا نتواند خانم را باردار کند، زن با در دست داشتن مدارک پزشکی امکان جدایی خواهد داشت.

ازدواج مجدد بدون رضایت خانم

با خواندن بند ۱۲ عقدنامه متوجه می شوید که در صورت ازدواج مجدد زوج بدون در نظر گرفتن رضایت زوجه، شرایط طلاق برای خانم به وجود می آید.

البته گاهی مواقع بنا به برخی دلایل مرد می تواند از دادگاه حکم ازدواج مجدد بگیرد که در این صورت خانم از لحاظ قانونی نمی تواند کاری برای جدایی و طلاق انجام دهد.

ترک زندگی مشترک

اگر به زوج به مدت ۶ ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب در ۱ سال، زندگی مشترک خود با همسرش را ترک کند، خانم امکان جدایی خواهد داشت.

راه قانونی طلاق زن از مرد

با آگاهی از قانون جدید طلاق از طرف زن متوجه می شوید که این مسیر برای خانم ها پر پیچ و خم است و دست اندازهای زیادی دارد. در این مقاله به جدیدترین قوانین جدایی از جمله محکومیت آقا به زندان پرداختیم، شما باید با تمام این قوانین و دلایل محکمه پسند برای جدایی آشنا باشید و از روش های راحت و کاربردی متناسب با مشکلتان استفاده کنید تا از همسرتان جدا شوید.

Email
چاپ
آخرین اخبار