به اعتلای کشورمان معتقدیم

زمین گرمترین سال خود در ۱۷۴ سال گذشته را به پایان می‌رساند

آبتاب زمین، گرمترین سال خود در ۱۷۴ سال گذشته و به احتمال زیاد ۱۲۵ هزار سال گذشته را به پایان می‌رساند.
به گزارش ایسنا به نقل از نیویورک تایمز، در سال ۲۰۲۳،  امواج گرما بسیاری از کشور‌ها را تحت تاثیر قرار داد، آتش‌سوزی جنگلی در سراسر کانادا بیداد کرد، سیل در لیبی جان هزاران نفر را گرفت و پوشش یخی زمستانی در پایین‌ترین سطح بی‌سابقه بود.

دمای جهانی امسال فقط رکورد‌های قبلی را شکست نداد بلکه از ماه ژوئن تا ماه نوامبر دما بالاتر رفت و دمای دسامبر تا حد زیادی بالاتر از حد نرمال باقی مانده است.

دانشمندان در حال بررسی شواهدی از اقیانوس‌ها، فوران‌های آتشفشانی و حتی آلودگی‌های کشتی‌های باری هستند تا دریابند که آیا امسال ممکن است چیز جدیدی در مورد آب‌وهوا و آنچه ما با آن انجام می‌دهیم فاش شود یا خیر.

کریس اسمیت، دانشمند آب‌وهوا در دانشگاه لیدز انگلستان گفت: «آنچه ما به دنبال آن هستیم، واقعاً یک دسته از شواهد تأییدکننده است که همه در یک جهت هستند و این واقعا جالب خواهد بود.»

به همان اندازه که دمای امسال بسیار شدید بود، اما محققان را غافلگیر نکرد. مدل‌های محاسباتی دانشمندان طیفی از دما‌های پیش‌بینی‌شده را ارائه می‌دهند و گرمای سال ۲۰۲۳ هنوز به‌طور گسترده در این محدوده قرار دارد، هرچند در حد بالایی است.

دمای کره زمین مدت‌هاست که به دلیل عوامل چرخه‌ای مانند ال نینو، الگوی آب‌وهوایی که در بهار ظاهر  و از آن زمان تشدید شد، حول یک روند گرمایش ثابت بالا و پایین شده که احتمالاً نشان‌دهنده گرمای بیشتر در سال ۲۰۲۴ است.

Email
چاپ
آخرین اخبار