به اعتلای کشورمان معتقدیم

روز جهانی معلولان

    یادداشتی از طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی

به مناسبت روز جهانی معلولان، گزارشی از تلاش‌های خود و همکارانم در دوره‌ی دهم مجلس شورای اسلامی ارائه خواهم کرد و امیدوارم مجلس یازدهم، این تلاش‌ها را سرلوحه‌ی خود قرار داده و در رفع نقایص آن بکوشد و موارد مغفول‌مانده را از دولت و حاکمیت مطالبه کند.

از همان ابتدای سال ۱۳۹۴ که دوره‌ی نمایندگی را آغاز کردیم، طرح انتزاع کمیته‌ی ملی پارالمپیک از کمیته‌ی ملی المپیک را به صحن آورده و پس از سال‌ها به تصویب رساندیم. این طرح، به‌منظور اهمیت‌بخشی و ایجاد ساختارهای لازم و نقطه‌ی عطفی در فعالیت‌های قهرمانی، ارتقای دستاوردها، کیفیت و حرفه‌ای‌شدن ورزش معلولان شد و سهم عظیمی از موفقیت ایران در بازی‌های پاراآسیایی سال ۲۰۱۸ میلادی، مرهون تصمیم مجلس برای استقلال کمیته‌ی ملی پاراالمپیک از کمیته‌ی ملی المپیک بود.

همچنین ظرف دو سال و با پیگیری‌های فراکسیون زنان، قانون حمایت از حقوق معلولان را که سال‌ها در کمیسیون‌های مربوطه‌ی مجلس در حال خاک‌خوردن بود، به سرانجام رساندیم و رئیس‌جمهور وقت، در اوایل سال ۱۳۹۷، این قانون را به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کرد.

هرچند تصویب این قانون گام مهمی به شمار می‌رفت اما متأسفانه بارها گزارش‌هایی به ما شد که برخی از موارد قانون حمایت از حقوق معلولان، مورد غفلت دستگاه‌های مختلف ازجمله شهرداری‌ها قرار گرفته است.

بر همین اساس، به همراه ۱۱ تن دیگر از نمایندگان مجلس، درخواست اعمال ماده‌ی ۲۳۴ آیین‌نامه‌ی داخلی مجلس را مطرح کردیم تا در صورت تأییدِ گزارش کمیسیون مربوطه، موضوع شکایت‌مان از دولت وقت، جهت رسیدگی به قوه‌ی قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال شده تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی شود و دستگاه‌هایی که از اجرای قانون استنکاف ورزیده‌اند، مجازات شوند.

گذشته از شکایت از دولت به قوه‌ی قضائیه به خاطر عدم اجرای برخی از مواد این قانون، نامه‌نگاری‌های برای تسهیل امور معلولان انجام دادیم. یکی از این موارد، مربوط به ماده‌ی ۲۵ این قانون و معافیت‌های مالیاتی بود.

مورد دیگری که شخصاً به درخواست کمپین ناشنوایان پیگیری کردم، بحث مترجمان زبان اشاره و ضرورت بازآموزی و افزایش تعداد آن‌ها در صداوسیما و سایر دستگاه‌ها بود که رئیس وقت سازمان بهزیستی، وعده‌ی تشکیل کمیته‌ای تخصصی با حضور تشکل‌های فعال در حوزه‌ی ناشنوایی و کارشناسان مرتبط داد.

هم‌چنین در تذکری به شهرداری‌ها و وزارت کشور، بحث ایمن‌سازی پل‌های عابر پیاده جهت حمایت از حقوق شهروندان و تأمین امنیت آنان و علی‌الخصوص معلولان را متذکر شدم.

Email
چاپ
آخرین اخبار