به اعتلای کشورمان معتقدیم

گرفتار شدن در استراتژی بقا

   یادداشتی از غلامرضا مصدق

     در دوران جنگ هشت ساله و در یکی از عملیاتها، عراقی‌ها در مقابل فشار ما برای شکستن خط سخت مقاومت می‌کردند. با طلوع آفتاب دستور عقب‌نشینی صادر شد. بعد از اطمینان از عقب‌نشینی همه نیروها، من هم شروع به عقب نشینی کردم، هنوز چند قدمی نرفته، که خمپاره‌ای نزدیک من منفجر شد، دو سه متر به هوا پرت شدم، از سوزش جای اصابت ترکش‌ها و خونی که تمام بدنم را در برگرفته بود مطمئن بودم تا لحظات دیگری خواهم مرد، اما هرچه منتظر مرگ ماندم خبری نشد. چون این اتفاق لب خط عراقی ها افتاد، بعد از حدود یک ساعت سر و کله آنها پیدا شد که در حال زدن تیر خلاص به مجروحان بودند. به پشت خوابیدم تا آنها تصور کنند زنده نیستم. سه نفرشان که پوتین های آنها را میدیدم به بالای سرم رسیدند، یکی از آنها گفت این فلان‌فلان‌شده مرده و از من دور شدند. تا نزدیک ظهر همچنان منتظر حضرت عزرائیل و شربت شهادت بودم ولی خبری از شربت نبود. کم کم به احتمال نجات از مخمصه فکر کردم. برای نجات یک امتیاز و چند مشکل داشتم، امتیازم داشتن شناخت کامل از منطقه بود، اما کل زمین مسیر بازگشت رملی (شن روان) و تا نیروهای خودی ۱۵ کیلومتر فاصله بود، چون لگنم شکسته، روده‌ها سوراخ، زانو و مچ پایم زخمی بود قادر به راه رفتن نبودم و علی رغم همراه داشتن آب و شدت تشنگی ناشی از خونریزی و گرما نمیتوانستم آب بخورم، به علاوه در مناطق رملی روزها حتی در زمستان بسیار گرم و شبها بسیار سرد است. خلاصه اینکه دو شبانه روز چهار دست و پا، بدون نوشیدن قطره ای آب و ذره ای غذا، با سختی که از توصیف آن عاجزم خود را به نیروهای خودی رساندم.

     هدفم از ذکر این خاطره شبیه سازی آن با شرایط کشور است. با اینکه در آن دو شبانه روز تنها بودم و وقت زیادی داشتم، در مسیر طولانی حرکت هم اتفاقات زیادی در اطرافم می‌افتاد، اما به جز در لحظات اولیه زخمی شدن که کمی به خانواده‌ام در خرم‌آباد فکر می‌کردم که چطور با مرگ من کنار می آیند، در تمام این مدت به بقاء و نجات از مهلکه فکر میکردم. به مسائلی از این قبیل که، چطور انرژی محدود خود را حساب شده صرف کنم، به کمین دشمن نیفتم، از مسیر درست منحرف نشوم. انگیزه حفظ بقاء، به من برای فکر کردن به درد، تشنگی، گرسنگی و حتی خانواده فرصتی نمیداد. وقتی انسان در شرایطی قرار می‌گیرد که بقایش در خطر است، تا رفع خطر از آن، کاملاً طبیعی است به مسائل دیگری غیر از حفظ بقاء فکر نکند. وضعیت ایران در ۴٠ سال گذشته به گونه ای بوده که همواره عمده دغدغه ما حفظ بقاء بوده و از اینکه همچنان سرپا هستیم، احساس پیروزی و افتخار میکنیم. ما که قرار بود برای سعادت بشریت دنیا را هم شکل خود کنیم، چند دهه است که با تحریم و فشار همین دنیا با چنگ دندان در حال تلاش برای زنده ماندن هستیم. با جنگ، سایه جنگ، تحریم، فشار اقتصادی، تورم، بیکاری، فساد، بهره‌وری پایین‌، فرار مغزها، فرصت سوزی و غیره، سال‌های سال کنار می آییم، چون در مقابل، موفقیتی عظیم به اسم حفظ بقاء را داریم، که رسیدن به آن ما را از دستیابی به موفقیت های دیگر مثل پیشرفت و توسعه اقتصادی بی نیاز میکند و یا اینکه موفقیتهای غیر از حفظ بقاء به نوعی لوکس و غیر حیاتی به حساب می آیند.

     برای حفظ بقاء سالهای سال در حال باج دادن به همه دنیا هستیم. کالایی که در بازار جهانی یک دلار است ما باید دو دلار بخریم، اگر بخواهیم چیزی بفروشیم که دو دلار قیمت دارد باید آنرا یک دلار بفروشیم، ماشین آلاتی که به قیمت دولا پهنا از خارج میخریم از گارانتی و خدمات بعد از فروش آنها بی بهره ایم، برای جابجایی یک دلار از داخل به خارج و بالعکس باید حداقل ۱۰ تا ۲۰‎٪ آنرا به دلالان خارجی باج بدهیم. منابع محدود و فرصتهای کشور تا چه زمانی باید به چاه ویل استراتژی حفظ بقاء بی هیچ چشم‌اندازی برای پایان آن ریخته شود؟ رقبای منطقه ای و همسایگان ما فارغ از دغدغه حفظ بقاء، به سرعت در حال اجرای برنامه های توسعه ای خود هستند. معلوم نیست ما در آینده ای نه چندان دور با شکاف عمیق عقب ماندگی اقتصادی خود و پیشرفت سریع رقبا و همسایگان خود چه خواهیم کرد؟ من قبل از حادثه مجروح شدنم ۷۵ کیلو وزن داشتم، سختی آن دو شبانه‌روز و عوارض بعد از درمان موجب شد در کمتر از ۱۰ روز ۲۵ کیلو وزن کم کنم و تا چند سال به شرایط عادی برنگشتم و با گذشت ۳۷ سال از آن واقعه هنوز از عوارض آن در رنج هستم. وقتی عوارض و هزینه عبور از چنین مشکلی که فقط چند روز بود برای یک انسان اینقدر زیاد است، برای یک کشور ۸۵ میلیونی چقدر خواهد بود؟‌ آیا با ادامه بی‌پایان استراتژی بقاء، نهایتاً أصل بقاء به خطر نمی افتد؟

   توجه: مطلب مندرج صرفاً دیدگاه نویسنده است و رسانه آبتاب در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

Email
چاپ
آخرین اخبار