به اعتلای کشورمان معتقدیم

چطور تسهیگران و‌ آموزش‌گران می‌توانند کارگاه‌های مؤثر برگزار کنند؟

   گردآوری: زهره رجبی

 پیشنهاداتی از کتابچه آموزشی پاسخ‌های مؤثر پلیس به خشونت علیه زنان که به همت دفتر مرتبط با موضوع جرایم و‌ مواد مخدر سازمان ملل استخراج شده است.

    یک تسهیلگر:
– خنثی باشد و واکنش شدید به نظرات شرکت‌ کنندگان نشان ندهد!

– یک شنونده فعال باشد.

-به‌جای ایجاد مطالبات، سؤال کند.

-تشویق ارتباطات باز

-گروه را بر روی مسئله متمرکز نگه دارد.

-ایجاد جو احترام و احساس امنیت برای همه

    خشونت علیه زنان و کودکان موضوعی بسیار احساسی و حساس است. به همین دلیل، برخی از شرکت‌کنندگان ممکن است بخواهند در مورد موضوعات صحبت نکنند و ممکن است شیوه ارائه تسهیلگر را دوست نداشته باشند. غالباً برای افراد دشوار است که با نگرش و رفتار خودشان روبرو شوند. ممکن است برخی از شرکت‌کنندگان مورد سوء‌استفاده قرار گرفته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است معتقد باشند که دخالت در زندگی خصوصی دیگران حتی اگر کسی مورد سوء‌استفاده قرار بگیرد اشتباه است. به یاد داشته باشید که مردم تغییر را دشوار می‌دانند و طبیعی است که مقاومت داشته باشند. تسهیلگر برای مقابله با مقاومت و حس عصبانیت شرکت‌کنندگان، باید انتظارات خود را برای این دوره تغییر و دید خود را گسترش دهد. این مهم است که برای شرکت‌کنندگان توضیح دهید که چگونه می‌خواهید آنها در ایجاد محیط امن که برای اشتراک‌گذاری عقاید و دیدگاه‌ها ضروری است به شما کمک کنند.

    تأکید کنید که داوری در مورد عقاید یا دیدگاه‌ها وجود نخواهد داشت. این پذیرش وجود خواهد داشت که همه افراد در گروه ممکن است دید متفاوتی با این موضوع داشته باشند و باید از جایی که در آن قرار دارند به موضوع «خشونت» نزدیک شوند. اگر به عنوان تسهیگر در مواجه با موضوع خشونت علیه_زنان و شنیدن روایت‌ها دچار احساس خشم و سرخوردگی شدید، سعی کنید راه‌هایی برای به دست آوردن پشتیبانی مورد نیاز خود پیدا کنید. برای استراحت وقت بگذارید. اگر احساس می‌کنید به یک گوش بی‌قید و شرط برای شنیده شدن نیاز دارید، با شخصی که به آن اعتماد دارید صحبت یا با یک مشاور حرفه‌ای دیدار کنید. ایجاد نرم و قواعدی برای کارگاه بسیار اهمیت دارد و باید با همکاری شرکت‌کننده‌ها این کار انجام شود و به آن پایبند بود؛ مثلاً تاکید بر محرمانه_بودن و یا اجازه صحبت برای همه اعضای کارگاه و رعایت وقت!

Email
چاپ
آخرین اخبار