به اعتلای کشورمان معتقدیم

اولین نمایش فیلم جنجالی جری لوئیس ۵۲ سال پس از تولید

آبتاب «روزی که دلقک گریست» فیلمی است که جری لوئیس، کمدین بزرگ آمریکایی، در سال ۱۹۷۲ ساخت، اما این فیلم به دلایلی هرگز به نمایش عمومی درنیامد. چندین دهه گمانه‌زنی درباره محتوای این فیلم آن را به یکی از افسانه‌های پُر رمز و راز تاریخ سینما بدل کرده است. لوئیس چندین سال قبل از مرگش در سال ۲۰۱۷، یک نسخه از این فیلم را به کتابخانه کنگره ایالات متحده داد و شرط کرد که تا سال جاری به هیچ عنوان آن را پخش نکنند. وصیتنامه لوئیس پایان ممنوعیت نمایش فیلم را ژوئن امسال ذکر کرده است.
العربیه نوشت: لوئیس چندین سال قبل از مرگش در سال ۲۰۱۷، یک نسخه از این فیلم را به کتابخانه کنگره ایالات متحده داد و شرط کرد که تا سال جاری به هیچ عنوان آن را پخش نکنند. وصیتنامه لوئیس پایان ممنوعیت نمایش فیلم را ژوئن امسال ذکر کرده است.

روزی که دلقک گریست داستان یک دلقک سیرک آلمانی را روایت می‌کند که به خاطر تمسخر آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی، در یک اردوگاه کار اجباری زندانی می‌شود، و نازی‌ها او را مجبور می‌کنند کودکان را برای مجازات به مرگ بکشاند. لوئیس علاوه بر کارگردانی فیلم، نقش دلقک هلموت دورک را نیز بر عهده دارد.
بر اساس شنیده‌ها، لوئیس بر سر تامین مالی فیلم مدام با تهیه‌کننده آن درگیر بود، و اعلام کرد که تهیه‌کننده به تعهداتش عمل نکرده است. تهیه‌کننده نیز تهدید کرد که از فیلمساز به دلیل نقض قرارداد شکایت خواهد کرد، که در نتیجه بین آنها اختلاف افتاد و لوئیس مجبور شد فیلم را نیمه‌کاره رها کند.
گفته می‌شود جمع و جور کردن فیلم هزینه زیادی به لوئیس وارد کرد، که باعث شد او در طول عمرش نسبت به فیلم احساسات ضد و نقیضی داشته باشد. لوئیس پس از پایان کار فهمید که چک‌های تهیه‌کننده برگشت می‌خورد، و عوامل فیلم حقوق‌شان را نگرفته‌اند، که مجبورش کرد حدود ۲ میلیون دلار از جیب خودش خرج کند.
روزی که دلقک گریست هرگز به نمایش عمومی درنیامد، اما لوئیس در دوران حیات خود چند بار آن را به دوستان و همکارانش نشان داد. در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۸، کریس لوئیس، پسر کمدین بزرگ، در این باره گفت: «این فیلم جایگاه ویژه‌ای در قلب پدرم داشت.»
Email
چاپ
آخرین اخبار