به اعتلای کشورمان معتقدیم

پزشکی قانونی: در ۹ ماهه ابتدای سال، ۷۰ نفر به علت گازگرفتگی در تهران فوت کردند

آبتاب مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: ۷۰ نفر بر اثر گازگرفتگی و مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ فوت کردند و به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده‌اند.
به گزارش ایرنا، مهدی فروزش روز یکشنبه افزود: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ که تعداد فوت ناشی از گاز منواکسیدکربن ۵۲ نفر اعلام شده بود، ۳۴درصد افزایش یافته و تعداد فوتی‌های ناشی از این نوع مسمومیت در ۹ ماهه سال جاری ۴۸ مرد و ۲۲ زن بودند.

وی یادآور شد: گاز منواکسیدکربن سمی است و از احتراق ناقص کربن به وجود می‌آید و رنگ و بوی خاصی ندارد؛ به همین دلیل آن را قاتل خاموش می‌نامند. وقتی این گاز وارد سیستم تنفسی شخص شود، بلافاصله با گلبول‌های قرمز خون وارد واکنش شده و باعث می‌شود تا اکسیژن کمتری به اعضای بدن برسد که اولین عوارض این مساله در ابتدا سوزش چشم‌ها و پس از سپری شدن زمانی بین یک تا ۲ ساعت بسته به غلظت گاز کربن مونواکسید موجود در مکان، فرد احساس خواب آلودگی و احساس خستگی مفرط می‌کند.

فروزش اظهار داشت: در این حالت اعضای بدن گِزگِز کرده و اگر بدن شخص حساس باشد دچار خونریزی بینی می‌شود. اگر شخص سعی کند سرپا بایستد دچار سرگیجه به همراه حالت تهوع شده و چشم‌ها در این حالت اغلب سیاهی می‌رود و در ادامه ممکن است شخص دچار بیهوشی شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران افزود: افرادی که در یک فضای سربسته در معرض استنشاق این گاز قرار می‌گیرند، ابتدا احساس کرختی و خواب آلودگی می‌کنند و در صورتی که هرچه سریعتر مکان را ترک نکنند یا هوای تازه تنفس نکنند، دچار بیهوشی و در نهایت خفگی می‌شوند.

روز گذشته محمد اسماعیل توکلی رییس مرکز اورژانس استان تهران با اشاره به افزایش حوادث گازگرفتگی در فصل سرما گفت: در این یک هفته اخیر حوادث گاز گرفتگی افزایش ۱۲۲ درصدی داشته است و ۱۹۳ نفر در حوادث گاز گرفتگی دچار مسمومیت شدند.

Email
چاپ
آخرین اخبار