به اعتلای کشورمان معتقدیم

نقدی بر تابلوی “یک نگاه” اثر استاد نصرالله سروری

آبتاب دکتر فاطمه مهسا کارآموزیان- اثر هنری “یک نگاه” با تکنیک رنگ و روغن به سبک رئال، روی بومی با متریال کنواس نخی، در ابعاد ۱۰۰×۷۰ سانتیمتر با موضوع اجتماعی و الهام گرفته شده از شهر جلال آباد، توسط هنرمند برجسته زنده یاد استاد «نصرالله سروری» در سال ۱۳۶۹ هجری شمسی به طرز زیبایی نقاشی شده است. پشت اثر، پایین سمت چپ، امضای لاتین هنرمند دیده می­شود. این تابلوی زیبا جزو اموال موزه «راه لاجورد» است که مالک آن استاد «فریدالله ادیب­ آیین» هستند.

استاد سروری با خلق تابلوی یک نگاه، به طرز بی­ نظیری پرتره ­ای از چهره یک زن زیبای افغان که معرف یک بانوی شرقی است، نقاشی کرده­ اند. در این اثر هنری، چهره زیبا و شاداب بانویی با پیراهنی قرمز و روسری به رنگ آبی نقاشی شده که انتخاب هر یک از این رنگ­ها خود حکایتی پنهان در دل دارد. از آنجا که رنگ قرمز یکی از رنگ‌های محبوب و نسبتاً پررنگ در چرخه رنگ است، توانایی بی‌نظیری در جلب توجه دیگران دارد. همچنین، رنگ قرمز نماد شور و عشق و اشتیاق به زندگی است، همانطور که وجود ابن زن جوان آکنده از شور و شوق و هیجان است؛ زن جذابی که در عنفوان جوانی سرشاز از طراوت زندگی و حرارت اشتیاق و امید است. این بانوی شرقی، روسری آبی بر سر دارد، در حالی­که زلف­ های پریشانش از زیر روسری بر روی لباس قرمز رنگش ریخته­ اند و گویای دل پریشان او هستند. رنگ آبی روسری ­اش گواه این است که او خواهان امنیت و آرامش است و می­خواهد در دنیایی امن با شور و اشتیاق جوانی، رؤیاهای زندگی ­اش را محقق کند. هر چند او احساسات درونی خود را کمتر نشان می­دهد، و ظاهراً فردی قانع می­باشد، اما قطعاً همچون فرشته­ ای به دنبال جایگاه خود نه در دل آسمان، بلکه در روی زمین و در سرزمین مادری­ اش افغانستان است. مدل گوشواره­ های حلقه­ ای و طلایی رنگ این بانوی جوان یکی از مشهورترین گوشواره‌ها از زمان قدیم تا به امروز است، که گواه این حقیقت است که زنان افغان در کنار این­که به زیبایی و آراستگی خود همیشه و در همه زمان­ها اهمیت می­داده ­اند؛ خواهان حضور در همه عرصه­ های اجتماعی هم هستند؛ زیرا برای این مدل گوشواره زمان و مکان خاصی تعریف نشده است و در اکثر موقعیت­ها قابل استفاده است. گوشواره به رنگ طلایی است و این رنگ برای توصیف خورشید به کار می­رود. شایان ذکر است که رنگ طلایی نماد دانش، موفقیت، پیروزی، ثروت، اعتبار، عقل و شعور، قدرت، مهربانی و سخاوت می­ باشد که نشانگر آمال این زن جذاب شرقی است. بانوی جوان افغان گردنبندی سنگی و خوشرنگ بر گردن آویخته که نماد قدرت درونی او برای رسیدن به اهدافش است. چشمان امیدوار و در عین حال کمی غمگین او به آینده دوخته شده است، او نگران سرنوشت خودش و همه زنان و دختران سرزمینش افغانستان است که همچون او لبریز از شور و شوق زندگی هستند. او نگران آرزوها و رؤیاهایی است که بنا به جبر زمانه سرکوب می ­شوند و یادشان تنها آزارگر جسم و روح است.

به گفته استاد ادیب­ آیین: “در تمام آثار استاد سروری، زنان افغان شاد و زیبا نقاشی شده ­اند که بیانگر ذهن زیبای هنرمند و همچنین، نشان دهنده آرزویی است که این هنرمند بزرگ در دل برای بانوان افغان داشته است که همانا آزاد و شاد زیستن است.” در یک کلام، استاد سروری با خلق این اثر زیبا در حقیقت به طرز بی­ نظیری نگرانی خود را بابت زندگی آینده زنان سرزمین مادری­ افغانستان در قاب تصویر یک بانوی جوان شرقی نشان داده است. باید گفت که این شاهکار هنری حرف برای گفتن زیاد دارد.

 

Email
چاپ
آخرین اخبار