آبتاب، لیلا نصیری سروری، عوامل متعددی در افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان تأثیر دارند که میتوان به موارد ذیل اشاره کرد.
- حضور معلم در کلاس درس اعتماد به نفس دانش آموزان را بیشتر می کند.
- معلم با لحن محبت آمیز و نگاه مهربان خود توجه بچه ها را به خودش و درس مربوطه بیشتر می کند و تمرکز بچه ها را بالا می برد.
- معلم با مشارکت دانش آموزان در انجام فعالیت ها و تمرین های کتاب و تشویق آنها باعث یادگیری مطالب درسی و ایجاد محیط شاد و خوش آیندی برای دانش آموزان می شود.
- در کلاس درس حقیقی دانش آموزان با احترام گذاشتن به صحبت های معلمشان، قوانین کلاس و نظم کلاس را یاد می گیرند. آنها در کنار هم در کلاس درس رعایت نظم، قانون، تعاملات اجتماعی و احترام به همدیگر را یاد می گیرند و رقابت سالم خواهند داشت.
- معلم مسئولیت پذیری و انجام تکالیف را به دانش آموزان یاد می دهد که باید تکرار و تمرین کافی داشته باشند و حضوری در کلاس تمرین ها و تکالیف را بررسی و ملاحظه می کند.
- در کلاس حضوری معلم نقاط ضعف و قوت هر دانش آموز را می شناسد و به او کمک خواهد کرد تا با تلاش بیشتر پیشرفت بسزایی داشته باشد و بر نقاط ضعفش غلبه کند، در صورتیکه در کلاس مجازی و آنلاین ارتباط احساسی و عاطفی با دانش آموزان کمتر است.
- دانش آموزان نظم و قانون کلاس درس حضوری را ندارند و تعاملات اجتماعی کمتری خواهند داشت. درصد یادگیری و تمرکز در کلاس کاهش می یابد. ارتباطات اجتماعی و دوست یابی هم کمتر می شود و در نتیجه بسیاری از دانش آموزان در خانه هایشان دچار افسردگی و استرس می شوند که عواقب خوشایندی ندارد.
در نهایت، باید اعتراف کرد که معلمان خوب، سرمایه های خوبی برای دانش آموزان هستند.