به اعتلای کشورمان معتقدیم

پاسخ امیرعبداللهیان به بیانیه طالبان درمورد هیرمند: ملاک بود و‌ نبود آب، بازدید فنی و عینی است نه صدور بیانیه سیاسی

آبتاب، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در توییتی به بیانیه طالبان در مورد اظهارات ابراهیم رئیسی پیرامون حقابه ایران از هیرمند پاسخ داده است.

او افزوده است: سیستان از خشکسالی رنج می برد. ملاک بود و‌ نبود آب، بازدید فنی و عینی است و‌ نه صدور بیانیه سیاسی.

به گزارش انتخاب، روز بیست و هشتم اردیبهشت ماه، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جریان سفر به استان سیستان و بلوچستان گفت: حقابه ای که مردم سیستان از هیرمند دارند، را نمی شود مشمول مرور زمان کرد. این حق مردم سیستان و بلوچستان است. مال الان هم نیست. در معاهدات و قراردادها هم هست. می خواهم به حاکمان افغانستان عرض کنم این مطلب ما را عادی تلقی نکنند.بسیار جدی بگیرند. رئیسی ادامه داد: دارم اخطار می کنم به حاکمان افغانستان که حق مردم سیستان را هر چه سریعتر بدهند. او افزود: برخی می گویند که سد آب آنچنانی ندارد یا بخشی از آن لجنی است. باید سریع اجازه بدهند که کارشناسان ما بروند و ببینند. اگر کارشناسان ما تایید کردند، بسیار خب، در نبودن آب که ما بحثی نداریم. اما اگر آب وجود دارد، حق مردم باید داده شود و اجازه نمی دهیم که ضایع شود.

در واکنش به این اظهارات، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در بیانیه ای با این ادعا که مقامات ایرانی ابتدا باید معلومات خود را در مورد آب هلمند تکمیل نمایند، از ایران خواسته درخواستش را با الفاظ به زعم آنها مناسب مطرح کند. در ادامه این بیانیه ادعا شده است که اگر واقعیت درست مطالعه نشود و چنین اظهارات مطرح گردد، می‌تواند فضای سیاسی میان مردم و کشورهای دو ملت مسلمان را آسیب بزند که با نفع هیچ طرفی نیست و باید تکرار نگردد. در بخش دیگری این بیانیه آمده است که  امارت اسلامی یکبار دیگر تعهد می‌سپارد که با در نظرداشت موافقتنامه آب هلمند تمام تلاش خویش را به خرج می‌دهد که آب تعهد شده به مردم ایران برسد، اما این اقدام را به این شرط دانسته که ذخایر آب آنها  به اندازه‌ای برسد که اگر آن را به ایران جاری بسازند و در دریای خشک هلمند صدها کیلومتر مسیر را طی کند، به آن کشور برسد.

Email
چاپ
آخرین اخبار