به اعتلای کشورمان معتقدیم

دستیابی شرق کشور به منابع آبی پایدار‌

آبتاب، عملیات اجرایی طرح ملی نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان به مرکز و شمال سیستان و بلوچستان با حضور رئیس‌جمهور آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار، در جریان سفر یک روزه آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی به استان سیستان و بلوچستان، عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با دستور آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و یا نام مبارک امام رضا علیه‌السلام آغاز شد.

آیت‌الله رئیسی در این مراسم ‌اظهار داشت: ما تنش‌ها و مشکلات آبی در کشور زیاد داشتیم اما به همت کارشناسان، مهندسان، پیمانکاران، سرمایه‌گذاران و  با پیگیری‌ها و مدیریت خوب وزارت نیرو پروژه‌های تامین آب خوب دنبال شده است.

رئیس جمهور گفت: ما امروز شاهد لوله‌گذاری پروژه عظیم آبرسانی از دریای عمان به شرق کشور هستیم که با وجود مشکلاتی که پیش رو بوده مقدمات آن تاکنون به خوبی انجام شده است.

وی افزود: امیدواریم که به برکت نام حضرت امام رضا(ع) کار با دقت و سرعت دنبال شود و آب به خراسان رضوی برسد و در این مسیر هم استان‌ها و شهرهای مختلف از این پروژه بهره‌مند شوند و مشکل تنش آبی جاهایی مثل زاهدان و زابل و دیگر نقاط حل شود.

همچنین، بنابر اعلام مسئولان و مجریان، برای اجرای این طرح‌ها حدود هزار و ۷۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری خواهد شد که آب خلیج فارس و دریای عمان را به استان‌های تعیین شده، منتقل می‌کند.

طرح انتقال آب از دریا جزو طرح‌های کلان تعریف شده برای تامین بخشی از کسری آب در دالان شرق کشور است که اجرای آن از آبان سال ۱۴۰۰ آغاز شد و طبق تفاهم‌نامه‌های منعقد شده، آب انتقالی به استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی در بخش صنعت به مصرف خواهد رسید، اما این آب در سیستان و بلوچستان برای تامین مصارف آشامیدنی نیز پیش‌بینی و طبق برنامه زمان‌بندی شده، این طرح با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد یورویی تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.

طرح ملی نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان در مجموع با پیشرفت فیزیکی ۱۱.۳ درصد و پیش‌بینی حجم سرمایه‌گذاری حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان در حال اجراست.

 عملیات اجرایی این طرح ملی که از مهر ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد شامل سامانه آبگیر و تأسیسات شیرین‌سازی و نمک‌زدایی برای ظرفیت نهایی ۲.۴ میلیون مترمکعب در روز آب شیرین، سامانه انتقال آب به‌طول خط ۷۱۸ کیلومتر در سیستان و بلوچستان برای ظرفیت ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال، اجرای مسیر و تونل برای احداث سه خط لوله برای ظرفیت نهایی انتقال ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی یک‌هزار مگاواتی برای تأمین انرژی بوده است.

طبق برنامه زمان‌بندی کلان طرح، فاز زودهنگام آن که شامل برداشت آب شور و نمک‌زدایی به‌حجم ۵۰هزار مترمکعب در روز است برای تأمین آب موردنیاز ساحل‌نشینان استان تا نیمه نخست سال ۱۴۰۳ محقق خواهد شد.

هم‌اینک احداث سازه آبگیر گیشاب و تأسیسات نمک‌زدایی در بخش خشکی که شامل اجرای فونداسیون، آرماتوربندی دیوارهای آبگیر و ساخت آبگذرهای دریایی سامانه آبگیری هست با پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد در حال اجراست و خرید اعم ملزومات پروژه از جمله ورق‌های تولید لوله‌های خط انتقال آب نیز انجام شده است.

در فاز اجرای سامانه انتقال آب، عملیات نقشه‌برداری و تملک اراضی به اتمام رسیده و ۴۸۱ کیلومتر خط انتقال آب توسط پیمانکار پروژه در حال اجراست و ۲۲۶ کیلومتر از مسیر نیز در زمان حاضر دارای پیمانکار لوله‌گذاری است و این عملیات اجرایی در ۲ جبهه کاری در اردیبهشت ماه سال جاری آغاز خواهد شد.

 با توجه به گستردگی این پروژه ملی مشاوران و پیمانکاران متعددی عهده‌دار عملیات اجرای این طرح هستند که این امر سبب ایجاد اشتغال برای ۴۳۰ نفر به‌صورت مستقیم و یک‌هزار و ۳۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم شده است.

اجرای طرح ملی آبرسانی از دریای عمان سبب دستیابی به منابع آبی پایدار و ایجاد تحول اقتصادی در استان‌های مسیر خط انتقال در شرق کشور، رشد صنایع معدنی به‌عنوان جایگزین نفت، اشتغالزایی، ظرفیت‌سازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و تثبیت جمعیت ساکن مناطق شرق کشور، مرتفع کردن نیاز آبی صنایع و معادن، حفظ و توسعه صنایع معدنی فلات مرکزی و استانهای مسیر خط انتقال در شرق کشور به‌ویژه صنایع بزرگ‌مقیاس، ایجاد فرصت برای تأمین کمبود آب آشامیدنی شهرها و روستاها، توسعه کشاورزی و کشت‌های گلخانه‌ای، حفظ ذخایر آبهای زیرزمینی و ممانعت از حفر چاههای غیرمجاز در جهت احیاء محیط زیست، رشد و توسعه سایر پتروشیمی‌ها، پالایشگاهها و سایر صنایع پایین‌دستی، توسعه اقتصادی سواحل مکران به‌عنوان گنج پنهان (به‌تعبیر مقام معظم رهبری) و جلوگیری از حاشیه‌نشینی خواهد شد.

      پایگاه خبری آبتاب (WWW.ABTAAB.IR):

 

Email
چاپ
آخرین اخبار