به اعتلای کشورمان معتقدیم

این توان وجود دارد که بتوانیم غنی‌سازی اورانیم را هر وقتی که اراده کنیم با هر غنایی انجام دهیم

آبتاباسلامی معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعد از اینکه اعلام کردیم به غنی‌سازی ۶۰ درصد رسیده‌ایم چه اتفاق محسوسی در روند مذاکرات رخ داد؟ افزود: بسیار محسوس بود. وقتی شما دارای یک ابزار قابل ملاحظه هستید طبیعی است که در کیفیت مذاکره تاثیرگذار است. این تاثیر که باور کردند که شما هسته‌ای هستید و خیلی راحت دیگر نمی‌توانند این را از بین ببرند. از همه مهمتر متوجه شدند که این دانش، دانش بومی است و قابل از بین بردن نیست و از همه مهمتر دیدند که این توان وجود دارد که شما بتوانید غنی‌سازی اورانیم را هر وقتی که اراده کنید با هر غنایی بتوانید انجام دهید و این یک قدرت است.
     پایگاه خبری آبتاب (WWW.ABTAAB.IR):

صداوسیما: رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه هدف‌ آمریکایی‌ها متوقف کردن و از بین بردن فناوری هسته‌ای در ایران بود ولی موفق نشدند، گفت: ۲۰ پروژه رادیودارو را در دست اجرا داریم.

اسلامی تصریح کرد:‌ وعده می دهیم که با تلاش کار کنیم. ۲۰ فروردین روز ویژه‌ای برای سازمان انرژی اتمی است و گام‌های بزرگتری برمی‌داریم.

وی همچنین عنوان کرد: با توجه به مطالبه‌ای که مردم بوشهر داشتند که سازمان انرژی اتمی آب شیرین کن هم داشته باشد و بتوانیم از آن استفاده کنیم و در سفر رئیس جمهور به بوشهر به ما ابلاغ کردند که پروژه هفتاد هزار مکعب را شروع کنیم و امیدواریم ظرف دو سال این پروژه را به اتمام برسانیم.

معاون رئیس جمهور همچنین عنوان کرد: در سال ١۴٠١ همکاران ما با تلاش گسترده ١۵٩ دستاورد را ثبت کردند که از جنس دستاوردهای دانشی، فناورانه و صنعتی بوده است.ثبت ۱۵۹ دستاورد هسته‌ای، پیام واضحی از تحرک و پویایی است. ٢٠ فروردین، روز میثاق مجدد و وفای به عهد است. ما همه ساله این روز را از این جهت جشن گرفته و برگزار می‌کنیم که پیشرفت خود را اندازه‌گیری کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ١۵٩ دستاورد یعنی شما هر ١.۵ روز کاری در سازمان انرژی اتمی یک دستاورد به‌دست آورده‌اید.

وی افزود: ٢٠ فروردین ١۴٠٢ به زعم ما و با توکل به خدا، نقطه عطفی خواهد شد تا این زیرساخت‌ها گسترش یابد و سال‌جاری شاهد فعالیت‌های گسترده‌تر خواهیم بود.با توجه به این موارد مردم در ٢٠ فروردین سال ١۴٠٣ با دستاوردهای بسیار متفاوت‌تر و کارآمدتری آشنا خواهند شد.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه پروژه آب شیرین کن تا کجا پیش رفته است، تصریح کرد: چند ماه طول کشید تا زمین را تحویل گرفته و آماده‌سازی آن را انجام دهیم و عملیات مطالعات ژئوتکنیک، مطالعات مربوط به خود سیستم صنعتی را که می‌خواهیم انجام دهیم را انجام دادیم و سیستم آب‌شیرین‌کن را انتخاب کردیم و قراردادهایش امضا شده، پیمانکار و سازنده مستقر هستند و عملیات اجرایی هم آغاز شده است.

اسلامی ادامه داد: وعده دو سال دیگر را برای تکمیل آن داده‌ایم، یعنی تا ابتدای ۱۴۰۴ باید آب شیرین در لوله‌ها باشد و مردم بتوانند از آنها بهره‌مند شوند.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه در یک مقایسه‌ ذهنی با توجه به مصرف روزانه تهرانی‌ها فکر می‌کنید روزانه ۷۰ هزار مترمکعب مصرف ۲۰۰ هزار نفر را در استان یا شهر بوشهر کاملا می‌تواند مانند مردم تهران از آب بهره‌مند سازد، گفت: سرانه مصرف آب شاید در جنوب و شمال متفاوت باشد ولی بزرگ‌ترین ظرفیت آب‌شیرین‌کنی که اکنون در کشور نصب شده سامانه ۲۰۰ هزار متر مکعب در روز است که برای مناطق فلات مرکزی، کارخانجات بزرگ آوردند مانند چادر ملو و گل‌گهر که آب را آوردند و اکنون بزرگ‌ترین ظرفیت است و یک ۲۰۰ هزار مکعب دیگر هم قرار است به آن اضافه کنند.

وی ادامه داد: این ۷۰ هزار متر مکعب یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های آب‌شیرین‌کن است، چون بقیه آب‌شیرین‌کن‌ها در مقیاس ۱۰ هزار مترمکعبی یا مثلا حداکثر دو تا ۱۰ هزار متر مکعب نصب شده یا آخرین آب‌شیرین‌کنی که آقای رئیس جمهور در بوشهر افتتاح کردند ۲۷ هزار مترمکعب بود که هفت هزار متر مکعب‌ آن قبلا افتتاح شده بود و بقیه ۲۰ هزار متر مکعب را جدید افتتاح کردند.

اسلامی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه آیا انرژی اتمی برای کشاورزان هم دستاوردهایی داشته است، گفت: این هم یکی از نکات مهم است که ما در فرایند پشتیبانی از امنیت غذایی و با توجه به اینکه فناوری هسته‌ای بیش از ۶ دهه است که در دنیا در زمینه کشاورزی استفاده می‌شود، هم در پرتودهی در فرآیند بذر و اقلام کشاورزی که یک رویکرد متفاوتی بوده و هم بهره‌وری را بالا برده و هم سلامت محصول را توانسته از طریق پرتودهی ایمن کند و هم در خود محصولات. پس یک بخش مربوط به بذر بوده و یک بخش هم مربوط به خود محصولات است.

وی ادامه داد: در بخش محصولات چند گام برداشته‌ایم. یکی بحث سامانه‌های پرتودهی است که با استفاده از اشعه گاما، از این سامانه‌ها یکی در اختیار داشتیم که گامای پرتابل نام دارد. این سامانه‌ها را با چند ظرفیت مختلف از سال گذشته شروع کردیم که طراحی و مهندسی اینها را انجام دهیم؛ هم ۲۰ تن در روز، هم ۵۰ تن در روز و هم ۱۰۰ تن در روز که یکی از دستاوردهای امسال، سامانه‌های ۵۰ و ۱۰۰ تن در روز است که طراحی و مهندسی آنها صورت گرفته و با یک شبکه دانش‌بنیانی، اینها تولید شده‌اند.

اسلامی افزود: این سامانه‌های پرتودهی برای پرتودهی غلات و انواع محصولات کشاورزی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. ما کشور را مطالعه کردیم. یک اطلسی طراحی شده به خاطر اینکه بتوان کانون‌های تولید و کانون‌هایی که کانون‌های لجستیکی هستند و باراندازها و مراکز ترانزیت محصولات کشاورزی هستند، در آن مراکز مستقر شوند. همچنین چندین پروژه در سطح کشور شروع کرده‌ایم با شبکه‌هایی که می‌توانند همکاری و سرمایه‌گذاری کنند که این سامانه‌ها را سازمان انرژی اتمی در قالب مشارکتی که با آن مؤسسات داشته، در چند استانی که با تولید بالا هستند مستقر کند.

وی ادامه داد: طراحی و ساخت این سامانه‌ها شروع شده، به صورت تولید سری دارد کار می‌شود، خط تولیدش راه افتاده است. نکته مهم‌تر این است که کانون‌هایی که انتخاب شده بر اساس این سند توسعه ما در شهرهای گوناگون اکنون زمین انتخاب و پروژه‌های آنها برای سرمایه‌گذاری، عملیاتش آغاز شده است. امیدوار بودیم و هستیم، این پروژه ۱۰ ساله است که کل کشور را می‌تواند پوشش دهد، یک تاثیر ماندگاری هم در بحث آفت‌زدایی و سم‌زدایی از محصولات تولیدی کشاورزی و باغی و همچنین انبارمانی آنهاست که از زود ضایع شدن و از بین رفتن جلوگیری کرده و جلوی ضایعات بزرگ محصولات کشاورزی را بتواند بگیرد.

اسلامی در مورد بحث فناوری پلاسما هم گفت: پلاسما یکی از فناوری‌های بسیار موثر است که کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارد ما در بخش کشاورزی اولین گامی که برداشتیم برای مبارزه با این افت آفلاتوکسین برای پسته بود. پسته ما با این آفت بسیاری از بازارهای خود را از دست داده است. اولین دستگاه را در این خصوص در سال گذشته رونمایی کردیم. وقتی وارد عرصه شدیم دیدیم آفتی به نام آفت پسیل به جان باغات افتاده و محصول را به آفت آفلاتوکسین تبدیل می‌کند.

وی یادآور شد: در باغات پسته عملیاتی اجرایی آن را انجام دادند و جواب صد در صد گرفتند و امسال در باغات پسته رفسنجان عملیاتی اجرایی آن آغاز می‌شود. روی خود آفت هم کارخانه‌ای را با یک شبکه همکاری تنظیم کرده‌ایم که از تیر ماه امسال خود محصول پسته می‌تواند در فرآیند تولید بیاید و با پلاسما سم‌زدایی شود و این کمک می‌کند صاحبان تولید و تجارت پسته این اطمینان را داشته باشند که پسته‌ای را که می‌خواهند به بازار عرضه کنند از این آفت زدوده شده و بر معیشت و اقتصادی باغدار و مصرف کننده تاثیرات خود را خواهد داشت.

وی درباره دستاورهای سال ۱۴۰۱ گفت: در سال ۱۴۰۱، ۱۵۹ دستاورد داشتیم که گفتیم دانشی، فناوری و صنعتی هستند. ما سخت‌ترین سال را پشت سر گذاشتیم. فشارهای سیاسی، فشارهایی که با قطعنامه‌های گوناگون و تهاجمی به لحاظ سیاسی و عملیات روانی به کشور وارد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در این سال سخت بالاترین دستاوردها را ثبت کردیم و این همت همکاران ما بود. یکی از این دستاوردها کار کردن روی ایزوتوپ‌های پایداری بود که با یک زنجیره ۲۰تایی برای تولید ایزوتوپ تریتیوم ۱۳۱ که تبدیل به ید ۱۳۱ برای درمان سرطان تیرویید و تیرویید پرکار می‌شود، دست پیدا کردیم و جزو دستاوردهای سال ۱۴۰۱ است و جزو مواردی است که در ۱۴۰۲ به تولید انبوه می‌رسد و مورد استفاده برای بخش رادیودارو قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سؤال که برق یکی از ده‌ها یا شاید صدها فضای مختلف یا دستاورد مختلفی است که فناوری اتمی دارد به زندگی ما می‌دهد، با این حال معنای تحریم انرژی اتمی چیست، گفت: معنای تحریم انرژی اتمی این است که شما وارد حوزه منطقه ممنوعه شده‌اید. فناوری‌های نوین و نوظهور قدرت‌ساز و اقتدارآفرین هستند و در سلطه کشورهای گروه استکباری قرار دارند و اجازه نمی‌دهند که این فناوری در اختیار دیگران قرار بگیرد.

اسلامی ادامه داد: با هیاهوی بسیار زیاد و با تهمت و پرونده‌سازی و اتهاماتی که به ناروا ایجاد کردند، این تحریم‌ها را بر کشور ما وضع کرده‌اند. یکی از موارد مهم ما تولید برق است، برق حاشیه نیست و موضوع اصلی است، ولی همه قراردادها و پروژه‌ها را یک طرفه لغو کردند، آنهایی که قبل از انقلاب قراردادش را منعقد کرده بودند رها کردند و بعد از انقلاب هم همکاری نکردند.اکنون روند امور دو پروژه دو و سه بوشهر را که با روسیه قرارداد داریم، در حال انجام است. پروژه‌های ۲ و ۳ امروز وضعیت متفاوتی نسبت به گذشته دارد، وضعیت‌اش مطلوب نیست؛ ولی روی ریل افتاده و اکنون در حال پیشرفت است و امیدواریم به گونه‌ای حرکت کنیم که اجازه ندهیم تاخیر بیشتری به این پروژه وارد شود.

وی ادامه داد: نقشه راه بومی‌سازی نیروگاه اتمی را با دقت تهیه کرده‌ایم و تمام شرکت‌های فناور و صنعتی کشور که می‌توانند نقش‌آفرینی کنند در این زنجیره تعریف شده‌اند و به یاری خدا در سال ۱۴۰۲ و پس از آن گستره‌ای از صنعت کشور را برای ساخت قطعات مربوط به تجهیزات نیروگاه‌های اتمی به کار می‌گیریم که یک گام بسیار بزرگ ارتقای سطح کیفی و استاندارد صنایع است. چون استاندارد اتمی استاندارد بالایی دارد و شرکت‌هایی که در این مسیر قرار می‌گیرند خود به‌ خود از لحاظ دانشی و کلاس فعالیتی ارتقا پیدا می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود که صنعت کشور ارتقا یابد و همچنین می‌توانیم از ظرفیت داخلی برای ساخت و تولید نیروگاه‌های اتمی بیش از پیش استفاده کنیم.

اسلامی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا شرکت‌های رادیودارویی ما هم تحریم شده‌اند؟ گفت: بله. تنها شرکت رادیودارویی ما تحریم شده است. مثال خیلی خوبی است برای ادعای حقوق بشری که می‌کنند. تحریم، شرکت‌های مرتبط به مسائل رادیودارو را هدف قرار داده و این نکته برای ما حائز اهمیت است که گرچه این تحریم، شرایط سختی را به همراه داشته، ولی کمک کرده که زیرساخت تحقیقاتی و صنعتی‌مان را برای تولید رادیودارو گسترش دهیم و با یک زنجیره کامل از ظرفیت‌ها و ابزار و لوازمی که بتواند در فرآیند تولید و آزمون، به تولید رادیو دارو کمک کند برخوردار شویم و الحمدلله این ظرفیت گسترده امروز در خدمت مردم است و اینها در حال گسترش نیز هست.

وی افزود : مرکز تولید رادیودارو را که یک مرکز بزرگ منطقه‌ای خواهد شد، نیز در دست احداث و سرمایه‌گذاری داریم و امیدوارم تا قبل از ۱۴۰۴ افتتاح شود و این ظرفیت بزرگ ملی در خدمت مردم عزیز ایران قرار بگیرد.

اسلامی در پاسخ به سؤالی در مورد بحث توافق موقت با آمریکایی‌ها گفت: آنها هر روز یک حرفی می‌زنند و مردم عزیز ما در عین حال دیگر متوجه شده‌اند که این حرف‌ها بهانه است. یعنی تمام هدف‌شان متوقف کردن و از بین بردن فناوری هسته‌ای در ایران بود و موفق نشدند و از هیچ کدام از روش‌هایشان نتیجه نگرفتند. چند ماه وقت گرفته شد و مذاکرات صورت گرفت در جهت اینکه به برجام برگردند و به تعهدات‌شان پایبند باشند، اما باز هم به دلایل گوناگون آن را انجام ندادند و عملا به دنیا اثبات شد که اینها همه‌اش بهانه است و هدف‌شان جلوگیری از پیشرفت ایران بود.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعد از اینکه اعلام کردیم به غنی‌سازی ۶۰ درصد رسیده‌ایم چه اتفاق محسوسی در روند مذاکرات رخ داد؟ افزود: بسیار محسوس بود. وقتی شما دارای یک ابزار قابل ملاحظه هستید طبیعی است که در کیفیت مذاکره تاثیرگذار است. این تاثیر که باور کردند که شما هسته‌ای هستید و خیلی راحت دیگر نمی‌توانند این را از بین ببرند. از همه مهمتر متوجه شدند که این دانش، دانش بومی است و قابل از بین بردن نیست و از همه مهمتر دیدند که این توان وجود دارد که شما بتوانید غنی‌سازی اورانیم را هر وقتی که اراده کنید با هر غنایی بتوانید انجام دهید و این یک قدرت است.

اسلامی ادامه داد: آن چیزی که برای ما مهم بود اینکه قدرت طراحی، ساخت و تولید انبوه ماشین را در این یک و نیم سال در حداکثر ظرفیت قرار دادیم که این در تاریخ سابقه نداشته است. حجم غنی‌سازی که صورت گرفته سابقه نداشته و اینها خود به خود دوست و دشمن را متوجه می‌کند که باید باور کنند که این ظرفیت، یک ظرفیت واقعی است و نمی‌توانند آن را به عنوان یک حقیقت، نفی کنند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه با رآکتور اراک چه کردیم؟ گفت: با توجه به توافقاتی که در برجام شده بود، یک بازطراحی صورت گرفت و متعهد بودند در آن مشارکت کنند که این نوع بازطراحی شده که IR۲۰ نام گرفته، جایگزین آن طرحی قبلی باشد، ولی بعد از فرآیند طراحی هیچ همکاری نکردند و عملا نشان دادند که به هیچ کدام از تعهدات‌شان پایبند نیستند و بر اساس توان مهندسی و صنعتی خود، خیلی بهتر از آن مفروضات را ساختیم و در فرآیند نصب آن هستیم.

     منبع: انتخاب

Email
چاپ
آخرین اخبار