به اعتلای کشورمان معتقدیم

روحانی: راه حل اصلی مشکلات برگزاری همه پرسی‌ای در زمینه سیاست خارجی، سیاست داخلی و اقتصاد است

 آبتاب: رئیس جمهوری پیشین ایران با شیرین ندانستن رخداد‌های سالی که پشت سر گذاشتیم، سال جدید را سال «امتحان نظام در انتخابات اسفند ماه» توصیف کرد و گفت: چشم دنیا به انتخابات اسفندماه است تا ببینند و ببینیم سالم و رقابتی و آزاد برگزار خواهد شد یا نه. موعد برگزاری انتخابات (مجلس شورای اسلامی) البته اسفند ۱۴۰۲ است، اما لوازم آن را باید از خیلی زودتر فراهم کرد هر چند که به جز انتخابات مجلس، با اجرای اصل ۵۹ هم می‌توان مستقیماً به نظر مردم مراجعه کرد. نمی‌شود که عددِ تفسیر از یک کلمۀ واحد (نظارت) در یک جا (انتخابات) ۱۰۰ باشد و به صدا و سیما که برسد صفر. در حالی که در قانون اساسی هم از نظارت بر انتخابات سخن به میان آمده و هم بر صدا و سیما.

رییس جمهوری پیشین ایران با استقبال از شعار سال (مهار تورم و رشد تولید) از منظر آن که بخشی از تحول به مثابه خواست عمومی را بازمی تاباند، تحقق این امر را منوط به تحول در سیاست خارجی و داخلی دانست و در عین حال گفت: این امر – کاهش تورم- شدنی است کما این که دو بار در تاریخ جمهوری اسلامی تجربه شده و مردم ثمرات آن را چشیده‌اند. نوبت اول و در سال‌های ۸۲ و ۸۳ و ۸۴ (در دولت دوم خاتمی) و نوبت دوم در زمستان ۹۴ (با شروع برجام) و در ادامه درسال‌های ۹۵ و ۹۶ و بهار ۹۷ (قبل از خروج ترامپ از برجام). او همچنین اضافه کرد در آن دو سال و نیم (زمستان ۹۴، سال‌های ۹۵ و ۹۶ و بهار ۹۷) نه تنها شاهد کاهش تورم بودیم که تک رقمی هم شد و حتی نرخ ۷ درصد را هم شاهد بودیم و در سال ۹۵ رشد اقتصادی نیز به چنان حدی رسید که از آن به عنوان بالاترین رشد اقتصادی در جهان یاد شد. (اشارۀ او به خاطر آن بود که با اجرایی شدن برجام محدودیت در فروش و صادرات نفت خام به میزان زیادی برداشته شد.)

حسن روحانی به اشارات انتخاباتی بسنده نکرد و راه حل اصلی مشکلات با هدف تحول را اجرای اصل ۵۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (برگزاری همه‌پرسی و مراجعه به آرای عمومی) ذکر کرد و گفت: هر چند سؤالات مردم متعدد است، اما در این همه‌پرسی می‌توان سه پرسش اساسی در سه زمینۀ سیاست خارجی، سیاست داخلی و اقتصاد را با مردم در میان نهاد.

رییس جمهوری پیشین ایران گفت: حفظ جمهوریت نظام در گرو برگزاری انتخابات آزاد است و حفظ اسلامیت هم منوط به اخلاق و هر چند اصول و فروع دین همه مهم و محترم است، اما حفظ اسلامیت نظام در گرو اخلاق است حال آن‌که می‌بینیم روزنامه‌ای اگر هر روز توهین نکند و تهمت وارد نسازد شب سر بر بالین نمی‌گذارد.

Email
چاپ
آخرین اخبار