به اعتلای کشورمان معتقدیم

اتحادیه اروپا: از سرگیری روابط دوجانبه تهران و ریاض می‌تواند به ثبات کل منطقه کمک کند

ایسنا: در ادامه واکنش‌ها به توافق ایران و عربستان برای عادی‌سازی روابط، اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای از آن استقبال و تأکید کرد که از سرگیری روابط دوجانبه تهران و ریاض می‌تواند به ثبات کل منطقه کمک کند.

در ادامه این بیانیه با تاکید بر اینکه «اتحادیه اروپا تلاش‌های دیپلماتیک منجر به این گام مهم را تقدیر می‌کند» آمده است: از آنجایی که هم عربستان سعودی و هم ایران برای امنیت منطقه محوری هستند، از سرگیری روابط دوجانبه آنها می‌تواند به ثبات کل منطقه کمک کند.

اتحادیه اروپا همچنین در بیانیه خود افزود: ارتقای صلح و ثبات و دستیابی به تنش‌زدایی در خاورمیانه از اولویت های کلیدی اتحادیه اروپا است. اتحادیه اروپا همچنان آماده تعامل با همه بازیگران در منطقه با رویکردی تدریجی و فراگیر و با شفافیت کامل است.

 در پی سفر بهمن‌ماه سید ابراهیم رئیسی به پکن و گفتگوهای انجام شده میان رئیس جمهور چین با رئیس جمهور کشورمان، دریابان شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران-ریاض با همتای سعودی خود آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۱۰ مارس ۲۰۲۳ میلادی، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است که در نتیجه‌ گفت‌وگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند، ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

Email
چاپ
آخرین اخبار