به اعتلای کشورمان معتقدیم

سیستم بسته‌بندی هوشمند، فن‌آوری نوظهور در پس ازبرداشت میوه و سبزی

سیستم بسته‌بندی هوشمند بر شرایط و کیفیت محصولات غذایی و میوه و سبزی در پس از برداشت حین زنجیره تأمین به خصوص در زمان توزیع و نگهداری تا فرستادن به بازار نظارت می کند و وضعیت محصول را در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد. سیستم بسته بندی هوشمند شامل دو نوع ساده و تعاملی می‌باشد. سیستم بسته‌بندی هوشمند ساده جهت مدیریت زنجیره تأمین از مزرعه تا نقطه تحویل به مصرف کننده محصول با اتصال به اینترنت در بستر بلاکچین هستند، مانند اندیکاتور (شناساگر)، حسگرها و برچسب (tag) شناسایی امواج رادیویی (RFID) به بعضی بسته‌بندی یا ظروف متصل می شوند تا اطلاعاتی در مورد محتوا، میزان درجه رسیدن میوه، وزن، مکان در حال حمل و زمان در سراسر کانال های حمل و نقل وتوزیع برای تسهیل قابلیت ردیابی و ارائه اطلاعات فوری در مورد ردیابی و چرخش انبار و در نتیجه بهبود اثربخشی زنجیره‌‌های تأمین و برای ارائه محصولات میوه‌ای ایمن و سالم در قفسه استفاده می‌شوند.

     پایگاه خبری آبتاب (WWW.ABTAAB.IR):

سیستم بسته‌بندی هوشمند ساده تشکیل شده از یک حسگر یا سنسور (داخلی یا خارجی)، یک جز واکنشگر محیطی و با یک دستگاه قابل ارتباط با کامپیوتر است. حسگر داخلی نشانگر سطح گاز اجزای داخل سیستم بسته بندی هوشمند ساده هستند این سنسور جهت نظارت بر غلظت گاز ‌خصوص اکسیژن و دی اکسید کربن فعالیت دارد. سنسورهای مختلف با قابلیت متفاوت میزان از دست دادن کیفیت و برخی تغییرات را در مراحل مختلف نشان می‌دهد این سنسور ها قابلیت مختلفی نظیر قابلیت نشان دادن تغییرات رنگ، وضعیت آسیب فیزیکی یا سفتی بافت، میزان رسد میکروبی، دما، رطوبت، مدت زمان نگهداری شده و نشان دادن غلظت گاز را دارند و انواع دیگر مانند برچسب نشان دهنده دما-زمان یا زمان مصرف تازه خوری  و… می‌باشد.

نوع دیگر بسته بندی هوشمند نوع تعاملی است که می‌تواند خواص نفوذپذیری را تغییر داده در روی  تغییرات در تازگی و کیفیت محصول اثر داشته باشد و سبب افزایش عمر انبارمانی شده و ماندگار را در پی داشته باشد، نظیر فیلم تنفسی هوشمند جدید که قابلیت تغییر نفوذپذیری در پاسخ محصولات تازه‌ای به تغییرات دمای محصول و میزان تنفس دارد یا پلیمری که در آن مواد جاذب اتیلن یا ترکیبات ضد میکروبی وجود دارد. این فیلم‌ها بعنوان دستگاه شناسایی خودکار که بطور مؤثری در طول فرآیند زنجیره تأمین و زنجیره سرد اطلاعات ثبت می‌شود؛ بنوعی بسته بندی تعاملی در جهت گسترش و تحکیم نام تجاری و قابلیت ردیابی و جلوگیری از تقلب توسعه یافتند.

 

Email
چاپ
آخرین اخبار