به اعتلای کشورمان معتقدیم

ترک تحصیل بیش از ۱۵درصد افزایش یافت

     محمد داوری، سخنگوی سازمان معلمان ایران

باید از وزیر پرسید که وضعیت عادی چیست که وضعیت جبرانی داشته باشید؟ وزارتخانه در شرایط عادی نمی‌تواند انتظارات اولیه آموزش و پرورش، مدارس و شرایط تحصیل را برآورده کند و دچار چالش، رکود و بحران می‌شود که اصلا توانایی و امکان جبران آن را ندارد.

           پایگاه خبری آبتاب (WWW.ABTAAB.IR):

روزهای سپری شده که اضافه نمی‌شود. از سوی دیگر وزارتخانه نمی‌تواند به معلم‌ها اعلام کند که در ساعات اضافه، کار کنند یا درخواست کند که معلم‌ها کیفیت آموزش را افزایش دهند، چون در قبال تقاضای جبران دست وزارتخانه خالی است و می‌خواهد چه امتیازی را به معلمان بدهد؟ در نتیجه این فقط در حد حرف است و عملا آموزش و پرورش امکان خسارت‌ها و افت‌هایی که ایجاد می‌شود را ندارد.

ترک‌تحصیل دلایل متعددی دارد اما پژوهش‌ها نشان داده که مهم‌ترین علت ترک تحصیل ناامیدی از چشم‌انداز تحصیلی است. در سال‌های اخیر وقتی نسبت قبولی دانش‌آموزان مدارس خاص و مناطق برخوردار در کنکور مشخص شد، بسیاری از دانش‌آموزان در مناطق محروم، حاشیه‌ شهرها و شهرستان‌ها ناامید شدند. بیش از ۵۰ درصد داوطلبان کنکور اقدام به انتخاب رشته نکردند، یعنی انگیزه‌ای در پایان دوره تحصیلات وجود ندارد و با توجه به شرایط اقتصادی، دانش‌آموزان ترجیح دادند به جای تحصیل، کار کنند.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که بیش از ۱۵درصد، ترک تحصیل و خروج از چرخه تحصیل افزایش پیدا کرده است. بی‌تردید این کاهش کیفیت آموزش به ترک تحصیل دامن می‌زند.

     منبع: هم‌میهن

Email
چاپ
آخرین اخبار