به اعتلای کشورمان معتقدیم

آمریکا، اثر باستانی فلسطین را بازگرداند

ایلنا: آمریکا برای اولین بار آثار باستانی غارت شده را به تشکیلات خودگردان فلسطین بازگرداند.

برای اولین بار، ایالات متحده یک اثر باستانی غارت شده را به تشکیلات خودگردان فلسطین بازگرداند. این اثر باستانی، یک «وسیله تزیینی» ساخته شده از عاج است که قدمت آن به عصر آهن تقریباً ۳۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. 

به گزارش آبتاب، بر اساس بیانیه‌های منتشر شده از سوی دفتر امور فلسطینی آمریکا و آژانس خبری و اطلاع‌رسانی رسمی فلسطین (وافا)، مقامات آمریکایی و فلسطینی روز پنجشنبه در مراسمی به مناسبت بازگشت تاریخی در وزارت گردشگری و آثار باستانی در بیت لحم شرکت کردند. 

در بیانیه دفتر دادستانی منطقه منهتن (DA) آمده است که قدمت این وسیله که می‌تواند یک وسیله تزیینی شبیه به یک قاشق باشد تقریباً به ۸۰۰-۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و برای ریختن بخور روی آتش به عنوان هدیه به خدایان یا مردگان استفاده می‌شد. 

رولا مایا (وزیر گردشگری و آثار باستانی فلسطین) که در این مراسم شرکت کرده بود، در بیانیه‌ای گفت که این اثر باستانی ارزش واقعی علمی و باستان‌شناختی خود را در مکان واقعی خود به دست می‌آورد. 

وی افزود: بر اساس اطلاعات طرف آمریکایی، تحقیقاتی که آن‌ها انجام دادند نشان داد که این اثر از منطقه خربه الکوم در الخلیل به سرقت رفته است. 

جورج نول (رئیس دفتر امور فلسطینی آمریکا) که در این مراسم حضور داشت، گفت: بازگشت این آثار تاریخی به کشور «لحظه‌ای تاریخی بین مردم آمریکا و فلسطین است و نشان دهنده اعتقاد ما به قدرت تبادلات فرهنگی در ایجاد متقابل است.» تفاهم، احترام و مشارکت را در پی خواهد داشت. 

این اثر تاریخی پس از تحقیقات چند ملیتی که توسط دفتر منهتن DA در مورد میلیاردر آمریکایی «مایکل اشتاین‌هارت» انجام گرفت، کشف و ضبط شد. سی‌ان‌ان در آن زمان گزارش داد که اشتاین‌هارت ۱۸۰ اثر تاریخی دزدیده شده به ارزش تقریبی ۷۰ میلیون دلار را تسلیم کرد و با ممنوعیت مادام‌العمر برای دستیابی به آثار باستانی در دسامبر ۲۰۲۱ موافقت کرد. 

DA منهتن، ۵۸ اثر باستانی را به ایتالیا بازگرداند که ۲۱ مورد از موزه هنر متروپولیتن ضبط شده بود. 

بر اساس بیانیه دفتر DA، محققان دریافتند که اشتاین‌هارت، یکی از بزرگترین کلکسیونرهای آثار باستانی جهان، اشیای باستانی غارت شده‌ای را در اختیار دارد که توسط ۱۲ شبکه از ۱۱ کشور قاچاق شده است.

Email
چاپ
آخرین اخبار