به اعتلای کشورمان معتقدیم

بورل: پوتین به انتظار ‘ ژنرال زمستان ‘ است تا ارتش روس را یاری کند

آبتاب: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه منتظر از راه رسیدن «ژنرال زمستان» است تا یورش تمام عیار ارتش روسیه به مدد فصل سرما عملی شود. روسیه از مرز‌های شرقی و جنوبی اوکراین وارد این خاک این کشور شده و مناطقی را به اشغال خود درآورده است و همچنان به حملات خود ادامه می‌دهد. با فرا رسیدن زمستان نشانی از کاهش شدت جنگ دیده نمی‌شود.

یورونیوز: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه منتظر از راه رسیدن «ژنرال زمستان» است تا یورش تمام عیار ارتش روسیه به مدد فصل سرما عملی شود.

جوزپ بورل در نشست گروه هفت در آلمان، جایی که دیپلمات‌های ارشد هفت کشور صنعتی بزرگ جهان متشکل از آلمان، فرانسه، ایتالیا، بریتانیا، کانادا، آمریکا و ژاپن در آن گرده آمده‌اند سخن می‌گفت.

آقای بورل در این نشست گفت:«روسیه کشور [اوکراین] را بطور سیستماتیک نابود می‌کند. میلیون‌ها اوکراینی به جریان برق دسترسی ندارند. و آنچه پوتین در پی آن است، فرو بردن کشور در تاریکی در زمان جنگ است، که جنایت جنگی است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست افزود: «زمستان در راه است. پوتین منتظر ژنرال زمستان است تا ارتش روسیه را یاری کند.»

      منظور آقای بورل از «ژنرال زمستان» چه می‌تواند باشد؟

اگرچه فرانسه و آلمان دو کشور مطرح اتحادیه اروپا بار زمستانی گاز خود را بسته‌اند اما بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین همچنان نه تنها این دو کشور بلکه دیگر کشورهای اروپا را متاثر از خود کرده و صرفه جویی در زمستان در دستور کار دولت‌ها اروپایی قرار گرفته است. اوکراین نیز که زیرساخت‌های کشورهایی همچون آلمان و فرانسه را ندارد زمستان آسانی در پیش‌رو ندارد.

شاید منظور جوزپ بورل از به کاربردن عبارت «ژنرال زمستان» اشاره به پیروزی‌های بزرگی است که روس‌ها در فصل زمستان بدان دست یافته‌اند. بارزترین مثال پیروزی روس‌ها در جنگ‌های زمستانی، غلبه بر ارتش فرانسه تحت فرماندهی ناپلئون بناپارت در اوایل قرن ۱۹ و به زانو در آوردن ارتش نازی آلمان تحت رهبری هیتلر در جنگ جهانی دوم در نبرد استالینگراد است؛ پیروزی‌هایی که در آن روس‌ها دو ارتش بزرگ جهان را زمین‌گیر کردند.

وزاری خارجه کشورهای گروه ۷ از کمبود مواد غذایی و بحران انرژی در سایه تداوم حملات ارتش روسیه به زیرساخت‌های غیرنظامی ابراز نگرانی کردند.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان هم گفت:«اجازه نخواهیم داد تا سبوعیت این جنگ به کشتار جمعی سالمندان، کودکان و جوانان یا خانواده‌ها در ماه‌های زمستان منجر شود.»

نظامیان اوکراینی اگرچه پیشرفت‌هایی در جبهه‌های شمال شرق و جنوب شرق علیه ارتش روسیه داشته‌اند اما زمستان سخت برای سربازان و غیرنظامیان در راه است.

ولودیمیر زلنسکی،‌رئیس جمهوری اوکراین، اخیر اعلام کرد که بیش از ۴ و نیم میلیون شهروند اوکراین بر اثر حملات ارتش روسیه موقتا از جریان برق محروم شدند. به گفته ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، روز جمعه ۴۵۰ هزار واحد آپارتمان در پایتخت نیز الکتریسته نداشتند.

اعضای گروه ۷ در نشست خود متعهد شدند تا در کنار سایر اقلام، ژنراتورهای مولد برق، وسایل گرمازا، خانه‌های کانتینری، چادر، تختخواب و پتو برای زمستان در اختیار دولت اوکراین قرار دهند.

     نبرد در شهر خرسون

همزمان برخی گزارش‌ها حاکی است که نظامیان روس ظاهرا می‌خواهند شهر اشغالی «خرسون» در جنوب اوکراین را تخلیه و ترک کنند.

کی‌یف و متحدان غربی‌اش، به این تصمیم عقب‌نشینی ارتش روسیه در صورت عملی شدن به دیده تردید می‌نگرند چرا که شاید حربه‌ و تله‌ای برای زمین‌گیر کردن نظامیان اوکراین باشد.

کی‌یف، جابجایی هزاران نفر از ساکنان شهر خرسون توسط ارتش روسیه و با «توسل به زور» را به شدت محکوم کرده است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا دیروز گفت باور دارد که که سربازان اوکراین قادرند شهر خرسون را از ارتش روس بازپس بگیرند.

Email
چاپ
آخرین اخبار