به اعتلای کشورمان معتقدیم

حمایت از قربانیان خشونت خانگی

     نویسنده: مرتضی رجائی خراسانی       

افرادی که از خشونت خانگی رنج می برند، نیاز به حمایت سریع و مؤثر دارند. سؤالی که همیشه باید از فرد آسیب دیده پرسیده شود، این است که آیا شما در امان هستید؟ قبل از هر چیز باید خانه ای امن برای افرادی که مورد خشونت خانگی قرار گرفته اند، مهیا شود تا بتوان از افراد آسیب دیده حمایت کرد. بنابراین، اولین و اصلی ترین گام برای نجات قربانیان از خشونت های خانگی، احداث خانه های امن است؛ زیرا یکی از معضلاتی که خشونت خانگی در جامعه ایجاد می کند، بی خانمانی افراد خشونت دیده است، لذا لازم است که دولت در مسیر خانه دار شدن این افراد به آنها کمک کند و تسهیلاتی در اختیار آنان قرار دهد. از سوی دیگر نیاز است تا راهکارهای مناسبی برای پیشگیری از بی خانمانی در سطح منطقه ای و محلی ارائه شود. در مسیر نقش مؤثر سازمانهای مردم نهاد و خیریه ها غیر قابل انکار است.

گام دوم برای کاهش جرم، اجرای قوانین کیفری است. هرچند، اجرای احکام کیفری برای «خشونت خانگی» موجب کاهش جرم می شود، اما هنوز کاستی­ هایی برای اجرای قانون وجود دارد. به کیفر رساندن مجرم، پاسخی قاطعی برای این قسم جرائم است. در اینجا ما احتیاج به یکسری بازنگری های کلی در قانون داریم و باید سطح آ گاهی های عمومی جامعه را در این مورد افزایش داد.

همچنین، نیاز است تا در محلهای کار نیز بخشهایی در نظر گرفته شوند تا افراد آسیب دیده با مراجعه به آنجا بتوانند از فردی که صلاحیت و دانش کافی دارد، مشاوره بگیرند. بطور کلی، پیشنهاد می شود که هر مدیر یا کارفرما یکسری اطلاعات محرمانه از زندگی کارکنانش داشته باشد تا بتواند با این قسم خشونت ها برخورد نماید. در این میان کارکنان آموزش دیده به راحتی می توانند نشانه های خشونت را شناخته و با آرامش همکار خود را حمایت کنند.

     پایگاه خبری آبتاب (WWW.ABTAAB.IR):

هرچند نمی توان اعمال خشونت پشت درهای بسته را به راحتی کشف کرد، اما یکسری علائم نشان می دهند که فرد آزار دیده است که عبارتند از:

این افراد به ظاهر اضطراب دارند و از شریک زندگی خود می ترسند.

آنچه را که شریک زندگی از آنها می خواهد را با ترس انجام می دهند.

این افراد باید به طور مرتب به طرف مقابل خود گزارش دهند که کجا هستند و چه می کنند.

افراد تحت خشونت اغلب تماسهای مکرر تلفنی دریافت می کنند.

آنها وقتی از شریک زندگی خود صحبت می کنند، معمولاً از احساس حسادت دیگری نسبت به خود سخن می گویند؛ این علائم نشان می دهند که فرد از آزار روانی رنج می برد.

چنانچه فردی دچار صدمات مکرر شود و بگوید که دچار حادثه شده است، بیانگر خشونت جسمی است که او تحمل می کند. این افراد اغلب از محیط کار یا مدرسه غیبت های غیر موجه زیادی دارند و یا طوری لباس می پوشند که قسمت های کبودی و یا زخم بر روی بدن خود را پنهان کنند و اگر آسیب دیدگی در قسمت چشم باشد، بی دلیل از عینک آفتابی مثلاً در باران، داخل خانه یا پشت میز کار استفاده می کنند.

Email
چاپ
آخرین اخبار